Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av Powerflux, søndag 08. juni 2014, klokken 20:28

« forrige - neste »

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hansi

Fra den siden (kartet) ser det ut som om alle laderne er fungerende, og fra statistikken ganton postet ser det ut som de blir brukt en del, ser bedre ut enn i Norge?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Ona IX

Tror landet er lagt opp mye enklere, siden man har et lite kompakt land som er relativt flatt. De har jo etter hva jeg kunne se satt opp rundt 160 ladere som dekker hele landet, vi har nok ganske mange fler ladere, men dekker jo ikke på langt nær nok!

Estland har nok mange som trenger arbeidsplass og vil jobbe for en slikk og ingenting, så å sette opp en lader koster nok mye mindre enn her.


Men bare det at de faktisk har satt seg ned og bestemt at de skal bli best på det, så blir det også sånn. Sette krav og bestemme på forhånd hvordan det skal være. Dytte masse penger inn. Resultatet blir at ting blir gjort, og alle blir fornøyde.

De gjorde det samme med wifi, så det er gratis trådløs wifi i nesten hele landet!

Vi får vel bare trøste oss oljen!

Jan-Børre Olsen

Hva har terrenget med vanskeligheten ved sette opp en lader? Man skal da ikke bære den på ryggen opp en fjellside? Mer knotete å bygge vei her i landet enn mange andre land, ja den er grei men å sette opp en lader er vel akkurat like enkelt her som i resten av verden og nei, vi har ikke flere ladere enn Estland. De har ca 2,5 ganger flere ladere enn hva vi har.
http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/

Det er så man får en tåre i øyekroken når man leser hvor enkelt de har tenkt og hvor enkelt det kan gjøres når én aktør som faktisk vil og kan, styrer hele prosjektet i motsetning til Norge hvor alle og enhver kan leke butikk og så skal noen på toppen synes noe om hvert enkelt prosjekt. Med det samme antallet hurtigladere her i Norge hadde vi, om ikke vært i mål akkurat, så hadde i allefall alle sør for Nordland kunne brukt elbilen som en normal bil i 99% av tilfellene.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Ona IX

Vi er jo et mye større land, og veldig langstrakt i forhold til Estland. Oslo-Trondheim har vi 2 hovedveier man kan ta. Oslo-Bergen er det over 3 forskjellige ruter.
Vi har fortsatt mange som ikke bor i byene, og de bor ofte langt fra hverandre. Så hvis det skulle vært 99% dekning syd for nordland, hadde det blitt mye mer enn 200 ladere!

Leon

Sitat fra: smaug01 på fredag 01. august 2014, klokken 17:38
...
De har ca 2,5 ganger flere ladere enn hva vi har.
http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/

Det er så man får en tåre i øyekroken når man leser hvor enkelt de har tenkt og hvor enkelt det kan gjøres når én aktør som faktisk vil og kan, styrer hele prosjektet i motsetning til Norge hvor alle og enhver kan leke butikk og så skal noen på toppen synes noe om hvert enkelt prosjekt.
....

Å installere 165 hurtigladere for 619 elbiler var spenstig ja... ::) Så vidt jeg kan se i farten er det kun CHAdeMO, så det blir ikke lett å introdusere biler med Combo her. 8)

Nå var artikkelen fra februar 2013, så hadde vært spennende og sett hvordan utviklingen har vært.

Mange standarder, og mange aktører, har neppe vært gunstig for utbyggingen i Norge, det kan vi vel alle være enige om!

Men dette er vel de frie markedskreftenes pris. Det skal være litt kaos og noen oppkjøp og konkurser, før den med mest kapital i ryggen, og gjerne den dårligste løsningen, vinner til slutt, får monopol, og kan sette prisene akkurat som han vil!  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ganton

Ser at Transnova ikke gir/prioriterer støtte til å bygge ut hurtigladere der der finnes fra før.  Frykter at man bare ser på kartet at "på denne strekningen finnes det jo 5 hurtigladere, trenger ikke bygge ut" ??
Eller tenker ser de at man faktisk må ha dekning for HELE strekningen med SAMME ladestandard?

Vi kommer nok til å leve med japansk (chademo) og europeisk/amerikansk (combo) side om side i flere år framover (Tesla sørger for eget nettverk),  men er det bare opp til velvilje fra de kommerselle aktørene om de utvider til begge standarder (dvs. + combo), eller får man faktisk støtte til "konvertering"?

Virker forresten litt naivt å overlate til "markedet" å bygge ut viktig infrastruktur som det (foreløpig) ikke er noe særlig penger å tjene på...ikke rart det går treigt.
Hva med å la Statens Vegvesen bygge ut massivt (de har allerede vegstasjoner og trafikkstasjoner langs mange veier) og heller overlate drift til kommersielle når det er så mange stasjoner/elbiler at det er kommersielt lønnsomt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Trymon

Jeg liver opp denne tråden igjen, siden jeg i går var på tur i Østfold. Tidligere i høst tok jeg en tur fra Drammen til Sarpsborg, og opplevde at både Fortums hurtiglader ved McDonalds og hurtigladeren ved Brennes auto var nede. På begge hang det en lapp om at de var i ustand, og at man skulle kjøre til den andre for lading. Det endte med at jeg måtte få en venn til å ta LEAF'en på bilhenger opp til Vestby, siden den ved Marche Rygge heller ikke funket. Det har ført til at jeg aldri tar elbilen til Østfold igjen.

I går skulle jeg så til Norwegian Outlet i Vestby, og jeg tenkte at det må jo gå fint, siden Ishavsveien har flere ladere der. Da jeg kom frem og skulle lade, så hadde de satt opp prisen til 220kr pr lading, uansett hvor lenge man lader. 220kr! Jeg ladet ca. 60% på 32 minutter. Dette holder til ca 70km hvis man kjører pent på denne årstiden. Det blir 3,14 kroner pr kilometer. Jeg var en gang på Nurburgring med en Golf GTI, og pisket rundt banen så fort jeg klarte, da brukte jeg 2,1 liter bensin pr. mil. Med en bensinpris på 15 kr blir det 3,15kr pr. kilometer. Det vil altså si at det er like dyrt å kjøre elbil med hurtigladestrøm  fra Ishavsveien som det er å kjøre som en tulling på Nurburgring med en bensinsluker. Gratulerer Transnova, dere støtter et selskap som er blottet for moral og ansvar for den oppgaven de har fått støtte til å gjennomføre.

En annen sak er E18 på andre siden av fjorden, som de har blokkert for hurtiglading i flere år. Jeg lurer egentlig på om de ansvarlige bak Ishavsveien sover dårlig om natten, eller om de syns dette er en helt plausibel måte å drive forretning på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA