Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mainpine ladestasjonskit nå til salgs i Norge

Startet av jkirkebo, søndag 08. juni 2014, klokken 11:07

« forrige - neste »

jkirkebo

Da skal jeg endelig begynne å forhandle Mainpine også :)

For de som ikke kjenner til dette leverer Mainpine ladestasjonskit for å bygge sin egen ladestasjon til langt lavere pris enn ferdige varianter. De kan enten benyttes til å bygge en mobil ladekabel, f.eks 22kW til Tesla Model S eller Renault Zoe, eller 7,4kW til Leaf/Focus/i3 osv. De kan også benyttes til å bygge en fast ladestasjon i garasjen. Enten ved å montere utstyret direkte i et sikringsskap, om man har et slikt passende plassert, eller i en kapsling på veggen (rimelig type er Biltemas 4-modulers (for 1-fase) eller 8 modulers (for 3-fase): http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Kapsling-350064/)

Kittene leveres med disse komponentene:

Mainpine kontroller - denne styrer hele ladeprosessen og tar seg av kommunikasjon med bilen.
40A Kontaktor - styres av kontrolleren, slår strøm til bilen av/på
5m ladekabel - med Type 1 eller Type 2 plugg i bil-enden, kobles fast i andre enden.

Kittene leveres i utgangspunktet som 32A versjoner. For de som ikke kan eller vil fremføre en ny 32A kurs kan kontrolleren begrenses til hvilken strømstyrke man ønsker ved å sette inn en motstand mellom IC og GND på kontrolleren. En slik motstand leveres med kostnadsfritt til de som trenger det, bare gi beskjed om hvilken strømstyrke man ønsker ved bestilling. Jeg vil lagerføre motstander for 25A, 20A, 16A og 13A.

Pris:
32A 1-fase kit med Type 1 plugg kr. 3200,-
32A 1-fase kit med Type 2 plugg kr. 3200,-
32A 3-fase kit med Type 2 plugg kr. 3500,-

Kit kan hentes i Fredrikstad eller sendes pr. post. Tillegg for porto kr. 150,-

Leveringstid kan variere fra et par dager til 2-3 uker. Det kreves forskuddbetaling via faktura som sendes ut på epost. For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com med navn, adresse, epost, mobilnummer og hvilket kit som ønskes.

Jeg gjør oppmerksom på at dette ikke er noe en har lov til å montere selv, det skal kobles av elektriker. Har man elektriker på besøk for å legge opp ny kurs til garasjen tar det neppe mer enn 30-45 minutter ekstra for å sette opp en kapsling samt koble sammen kontroller, kontaktor og kabel. Koblingsskjema for både 1-fase og 3-fase ligger som vedlegg under.

Her er en video som viser hva som kreves for å montere disse kittene:

http://www.youtube.com/watch?v=FFPUdKC2wl0

Vedlegg:

1: Bilde av portabel 22kW ladestasjon med tilkoblingskabel og 32A rødt stikk
2: Nærbilde av innmat. Siden denne er portabel står det også jordfeilbryter i den. Det er ikke nødvendig for faste installasjoner der man bruker jordfeilautomat i sikringsskapet.
3: Bilde av installasjon i sikringsskap. Kontroller helt til høyre i 2. rad, kontaktor til høyre i 1.rad og jordfeilautomat vil venstre i 1. rad. Kabelen kommer ut på undersiden og er hengt opp på en krok.
4: Koblingsskjema for 1-fase utgaven
5: Koblingsskjema for 3-fase utgaven
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Har du mulighet til å skaffe kontoller for vanlig kabel (ikke fastmontert?) Trefas 32A.

:)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 08. juni 2014, klokken 19:02
Har du mulighet til å skaffe kontoller for vanlig kabel (ikke fastmontert?) Trefas 32A.

:)

Nei, kontrollerne for Type 2 stikk selges ikke av Mainpine lengre. Det er kun de for fast koblet kabel som er tilgjengelig nå dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Jeg kunne på sikt tenkt meg noe som dette som monteres i sikringsskapet og avsluttes i en type 2 kontakt på veggen. Er det mulig?

jkirkebo

Sitat fra: leafster på søndag 08. juni 2014, klokken 21:13
Jeg kunne på sikt tenkt meg noe som dette som monteres i sikringsskapet og avsluttes i en type 2 kontakt på veggen. Er det mulig?

Nei, ikke fra Mainpine slik som det er nå. Man må avslutte med kabel. Er det langt fra sikringsskap til der bilen står er muligheten derfor å strekke ut en kurs og sette kontroller og kontaktor i en kapsling på veggen med ledning ut derfra. Akkurat som en vanlig vegglader altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 19:16
Sitat fra: petersv på søndag 08. juni 2014, klokken 19:02
Har du mulighet til å skaffe kontoller for vanlig kabel (ikke fastmontert?) Trefas 32A.

:)

Nei, kontrollerne for Type 2 stikk selges ikke av Mainpine lengre. Det er kun de for fast koblet kabel som er tilgjengelig nå dessverre.

Kjipt.. Vil ikke dra rundt på ekstra kabler, så vil lage boks med type-2-stikk og bruke type-2-kabelen jeg uansett har med meg mellom den og bilen. Blir vel open-evse som er eneste alternativ da. Prosjekt for sommeren. :)

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Jeg skal ha en portabel versjon. Selger du ferdig koblede bokser?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 15. juni 2014, klokken 18:15
Jeg skal ha en portabel versjon. Selger du ferdig koblede bokser?

Nei, det krever en hel masse godkjenninger så det er ikke aktuelt dessverre. Men jeg kan levere resten som behøves:

- Jordfeilautomat
- Kapsling
- Pakknipler
- Tilførselskabel
- Stikk
- Endehylser (ferdig påsatt)
- Nødvendig mengde PN eller RK kabel for intern kobling

Har dog ikke priset dette ferdig ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

#10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 19:44
Sitat fra: Nuvolari på søndag 15. juni 2014, klokken 18:15
Jeg skal ha en portabel versjon. Selger du ferdig koblede bokser?

Nei, det krever en hel masse godkjenninger så det er ikke aktuelt dessverre. Men jeg kan levere resten som behøves:

- Jordfeilautomat
- Kapsling
- Pakknipler
- Tilførselskabel
- Stikk
- Endehylser (ferdig påsatt)
- Nødvendig mengde PN eller RK kabel for intern kobling

Har dog ikke priset dette ferdig ennå.

Ja det er aktuelt med den pakken du beskriver.

Skal ha den med 16A blått stikk og 5m kabel til både blått stikk og til type 2 kontakten, altså 10m kabel totalt. Trenger ikke jordfeilautomat, den skal stå permanent på en dedikert 16A kurs med jordfeilbryter.

Gi beskjed når du har prisen klar. Da burde det ikke ta en elektriker mange minutter å koble det sammen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

#11
Prising av kompletteringskit til Mainpine ladestasjonskittene er nå klart:

22kW mobil ladestasjon, kit inneholder:

- Jordfeilbryter 4P 40A
- Kapsling 10 moduler IP55 (med jordskinne)
- Pakknipler 2 stk. M32 ferdig montert (en på hver side)
- Tilførselskabel 3m gummikabel 5G6
- Støpsel rød 32A 400V (ferdig montert på tilførselskabel)
- Endehylser (ferdig påsatt Type 2 kabel og tilførselskabel)
- Nødvendig mengde fleksibel kabel for intern kobling (6mm2 mellom jordfeilbryter og kontaktor, 1.5mm2 til kontroller)

Pris kr. 1400,-

Det vil si at et komplett kit til 22kW mobil ladekabel koster kr. 4900,- + evt. porto kr. 150,-.

------------------------------------------------

7.4kW mobil ladestasjon, kit inneholder:

- Jordfeilbryter 2P 40A
- Kapsling 10 moduler IP55 (med jordskinne)
- Pakknipler 2 stk. M20 ferdig montert (en på hver side)
- Tilførselskabel 3m gummikabel 3G4
- Støpsel blått 32A 1-fase 230V (ferdig montert på tilførselskabel)
- Endehylser (ferdig påsatt Type 1/2 kabel og tilførselskabel)
- Nødvendig mengde PN-kabel for intern kobling (6mm2 mellom jordfeilbryter og kontaktor, 1.5mm2 til kontroller)

Pris kr. 1200,-

Det vil si at et komplett kit til 7.4kW mobil ladekabel koster kr. 4400,- + evt. porto kr. 150,-.

----------------------------------------------------

22kW/7.4kW stasjonær ladestasjon, kit inneholder:

- Kapsling 8 moduler IP65 (med jordskinne)
- Pakknipler 2 stk. M32 (for 22kW) eller M25 (for 7.4kW) ferdig montert (begge under)
- Endehylser (ferdig påsatt Type 1/2 kabel)
- Nødvendig mengde PN-kabel for intern kobling (ferdig klippet til og påsatt endehylser)

Tilførselskabel og jordfeilbryter er ikke inkludert i stasjonært kit.

Pris kr. 750,-

Det vil si at:
Komplett kit til 7.4kW stasjonær ladestasjon koster kr. 3950,- + evt. porto kr. 150,-.
Komplett kit til 22kW stasjonær ladestasjon koster kr. 4150,- + evt. porto kr. 150,-.

---------------------------------------------------

Lasking av 32A/7.4kW Type 2 kabel for Tesla Model S med enkeltlader: kr. 250,-

For bestilling send PM her eller (helst) epost til jkirkebo@gmail.com med navn, adresse, epost, mobilnummer og hvilket kit som ønskes.

Vedlegg: Et (dessverre litt dårlig) bilde av innmaten i ferdig montert 22kW mobilt ladekabelkit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 20. juni 2014, klokken 00:08
Bare sånn for sikker hets skyld:
Den portable 22kW har ferdig rød 400V32A på ene kabelen og type 2 på den andre kabelen?

Og slik at jeg kan lade inntil 22kW på min Tesla med dobbeltlader fra 400V32A kontakten de gangene jeg er på fabrikken, uten at jeg trenger å ha noen flere / andre kontakter eller overganger?

Jepp, tilkoblingskabelen kommer med 32A rød 400V ferdig montert i ene enden, og Type 2 kabelen med Type 2 plugg fast montert i ene enden. Men i andre enden er det kun ledninger som må kobles til kontaktor, jordfeilbryter og kontroller.

Så sant du har fått fjernet 13A begrensningen kan du lade med 22kW fra rød 32A 400V kontakt med denne løsningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Allram

Er det mulig å koble dette til å bruke 16/32A 3-fas stikk? på Type 1 plugg

Eller MÅ N være med / kan den laskes over fra f.eks L1? :)
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

jkirkebo

Sitat fra: Allram på mandag 07. juli 2014, klokken 12:17
Er det mulig å koble dette til å bruke 16/32A 3-fas stikk? på Type 1 plugg

Eller MÅ N være med / kan den laskes over fra f.eks L1? :)

Ikke noe problem å bruke dette for å lade en Type 1 bil fra f.eks 32A 3-fase. Du bruker bare L1+L2 istedenfor N+L1.

Men skal du også bruke det (mobilt) på 16A må du nok installere en bryter som kobler inn en motstand som begrenser pilotsignalet til 16A da jeg ikke vet om noen Type 1 biler der man kan stille ned ladestrømmen inne i bilen. Motstanden får du med, men ikke bryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA