Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Skal forsøke å svare kort på spørsmålene:

- Nedetiden er svært avtagende på disse laderne. Alle ladere gjennomgår i disse dager en oppdatering der programvare byttes ut, chademo-kontakten byttes og noen komponenter. KIWI-laderne har alle nye oppdateringer og er mye mer stabile. I Norge brukes hurtigladere like mange ganger per dag som de blir brukt i løpet av en uke andre steder. Teknologien er umoden og vi har vært/er med i et eksperiment alle som lader DC. Hurtigladeteknologien og spesielt DBTer dog et helt annet sted hva gjelder oppetidog kvalitet nå enn i sommer - og utviklingen fortsetter.
- Laderen er grønn i Charge & Drive kartet når den kommuniserer at den er ok og har strøm. Det kan forekomme at den likevel ikke kan lade. Vi setter stor pris på bilde og tidspunkt for hendelsen om du har mulighet ti å sende oss.


Sitat fra: Powerflux på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:38
Flott at Charge&Drive kommer på banen :)

Da har jeg et par korte spørsmål:

-Hva er grunnen til at DBT laderene har så høy nedetid?
-Hvorfor står ofte ladere med grønn status på chargedrive kartet men virker likevel ikke(opplevd 3 ganger på kort tid)
-Er det noen klar plan for å forbedre oppetiden på laderen?

Takknemlig for svar :)
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Det er futt i laderen, men det er bilens batteri og sikkerhetssystemer som styrer ladestyrken. Når det er kaldt begrenses ladekapasiteten på batteriet, og det merkes spesielt når batteriet går over 60%.

Sitat fra: JLafton på lørdag 20. desember 2014, klokken 14:32
Testet laderen på Kiwi Sokna i dag. Den var det ikke mye futt i ved -10c startet på 58% å avbrøt landingen etter en tur inn på butikken. Hadde stått i 11 min å nådde 65%
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Gliderman

Honnør til Fortum Charge & Drive for at dere svarer her på forumet!
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

jkirkebo

Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:00
Skal forsøke å svare kort på spørsmålene:

- Nedetiden er svært avtagende på disse laderne. Alle ladere gjennomgår i disse dager en oppdatering der programvare byttes ut, chademo-kontakten byttes og noen komponenter. KIWI-laderne har alle nye oppdateringer og er mye mer stabile. I Norge brukes hurtigladere like mange ganger per dag som de blir brukt i løpet av en uke andre steder. Teknologien er umoden og vi har vært/er med i et eksperiment alle som lader DC. Hurtigladeteknologien og spesielt DBTer dog et helt annet sted hva gjelder oppetidog kvalitet nå enn i sommer - og utviklingen fortsetter.

Men hva med 22kW AC på disse stedene? Jeg har inntrykk av at de fleste lokasjonene kun har hurtigladere, med 43kW AC. Disse er svært dyre å benytte for Tesla-eiere, jeg har liten lyst til å betale 175 kroner for å stå på en slik i 90 minutter (5,30 pr. kWh) og dessuten blokkere AC-delen avc hurtigladeren så lenge. Burde det ikke vært separate doble 22kW stolper på alle lokasjonene? De er jo også aktuelle for f.eks Zoe, MB B-klasse, Focus osv., og dessuten backup for hurtigladeren for de bilene som har 32A lader (endel Leaf, i3, Kia).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X-Trail

Sitat fra: emil på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:31
Kiwi Holmestrand ble testet idag og fungerte utmerket. Og med den nye Fortumladeren på Rugtvedt (riktignok ikke Kiwi) så var det faktisk mulig å kjøre Arendal - Oslo (vest) med kun to halvtimes ladestopp idag. Dette lover bra for sommersesongen.

Men tar man strekningen med kun de to ladestoppene skal man ha god kontroll på gjennværende batterikapaitet og forbruk og rekkeviddeangsten bør på generell basis være ikke-eksisterende.
Gjerne litt detaljer om forbrukt strøm i % på de 3 strekningene :)
Stolt eier av ELise♡

Ferry

Sitat fra: Gliderman på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:30
Honnør til Fortum Charge & Drive for at dere svarer her på forumet!

Det er verdt å gjenta! Vi kunder setter pris på å bli lyttet til.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:32
Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:00
Skal forsøke å svare kort på spørsmålene:

- Nedetiden er svært avtagende på disse laderne. Alle ladere gjennomgår i disse dager en oppdatering der programvare byttes ut, chademo-kontakten byttes og noen komponenter. KIWI-laderne har alle nye oppdateringer og er mye mer stabile. I Norge brukes hurtigladere like mange ganger per dag som de blir brukt i løpet av en uke andre steder. Teknologien er umoden og vi har vært/er med i et eksperiment alle som lader DC. Hurtigladeteknologien og spesielt DBTer dog et helt annet sted hva gjelder oppetidog kvalitet nå enn i sommer - og utviklingen fortsetter.

Men hva med 22kW AC på disse stedene? Jeg har inntrykk av at de fleste lokasjonene kun har hurtigladere, med 43kW AC. Disse er svært dyre å benytte for Tesla-eiere, jeg har liten lyst til å betale 175 kroner for å stå på en slik i 90 minutter (5,30 pr. kWh) og dessuten blokkere AC-delen avc hurtigladeren så lenge. Burde det ikke vært separate doble 22kW stolper på alle lokasjonene? De er jo også aktuelle for f.eks Zoe, MB B-klasse, Focus osv., og dessuten backup for hurtigladeren for de bilene som har 32A lader (endel Leaf, i3, Kia).
Har ikke dere Teslaeiere deres egen ladestruktur? Man kan ikke gjøre alle til lags heller. 22kW AC er det vel bare et fåtall som kan benytte er det ikke?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:21
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:32
Men hva med 22kW AC på disse stedene? Jeg har inntrykk av at de fleste lokasjonene kun har hurtigladere, med 43kW AC. Disse er svært dyre å benytte for Tesla-eiere, jeg har liten lyst til å betale 175 kroner for å stå på en slik i 90 minutter (5,30 pr. kWh) og dessuten blokkere AC-delen avc hurtigladeren så lenge. Burde det ikke vært separate doble 22kW stolper på alle lokasjonene? De er jo også aktuelle for f.eks Zoe, MB B-klasse, Focus osv., og dessuten backup for hurtigladeren for de bilene som har 32A lader (endel Leaf, i3, Kia).
Har ikke dere Teslaeiere deres egen ladestruktur? Man kan ikke gjøre alle til lags heller. 22kW AC er det vel bare et fåtall som kan benytte er det ikke?

Teslas SC dekker ikke hele landet ennå dessverre, f.eks er Rv4 et sort hull.

22kW AC kan utnyttes fullt ut av Tesla Model S og Renault Zoe
MB B-klasse kan utnytte 11kW fra disse (eneste raske lademulighet de har)
Leaf, i3, Kia, Focus kan utnytte 7,4kW fra disse. Backup for defekt hurtiglader for de tre første, eneste halvraske lademulighet for Focus.

Jeg kan ikke tenke meg at MB B-klasse eiere synes det er ok å betale 250 kroner for å stå 2 timer og lade på 11kW fra en 43kW AC hurtiglader. Det blir over 11 kroner per kWh. På en 22kW AC vil kostnaden bli 100 kroner for samme tid (første 20 min. gratis), det betyr litt mer akseptable 4,54 pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan-Børre Olsen

Og dette mener du ladeleverandørene må ta hensyn til? Det er vel strengt tatt bare type 2 biler som kan benytte en slik 22kW AC lader og av disse bilene er det bare Tesla som har noen fordel, Renault Zoe kan benytte full pupp og har derfor ikke noe behov for en 22kW variant. MB B-klasse kjøpere tror jeg innser ved kjøp at bilen aldri kan bli noe fullverdig langturbil, ingen lader i dag kan endre på det. Alt vil være for tregt og kun en nødløsning. Hva MB har tenkt her skulle vært morro å visst. De kunne ha endret hele elbilmarkedet med en flott elbil som har den rekkevidden de fleste trenger til intercity kjøring.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: X-Trail på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:38
Sitat fra: emil på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:31
Kiwi Holmestrand ble testet idag og fungerte utmerket. Og med den nye Fortumladeren på Rugtvedt (riktignok ikke Kiwi) så var det faktisk mulig å kjøre Arendal - Oslo (vest) med kun to halvtimes ladestopp idag. Dette lover bra for sommersesongen.

Men tar man strekningen med kun de to ladestoppene skal man ha god kontroll på gjennværende batterikapaitet og forbruk og rekkeviddeangsten bør på generell basis være ikke-eksisterende.
Gjerne litt detaljer om forbrukt strøm i % på de 3 strekningene :)

Skal rote fram hva jeg lagret imorgen hvis jeg husker, men i prinsippet inn på ladeplassene og ankomst destinasjon (ca Smestadkrysset) litt etter VLBW. Så ca rundt 1kWh igjen på batteri før lading. Lading til ca 200-205 GIDs på hver lader og ca 230 GIDs når jeg kjørte på E18 ved harebakken. Bør være mulig å regne ut sånn ca forbruk pr km utifra det.

Men er jeg ute og kjører i sparemodus (langtur) og ser at jeg ved kjente passeringspunkt har mer igjen enn jeg trenger (+ buffer) kan jeg finne på å øke farten eller temperatur litt.

emil

Sitat fra: emil på lørdag 20. desember 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Terjer på lørdag 20. desember 2014, klokken 00:46
Sitat fra: emil på fredag 19. desember 2014, klokken 22:22
Hva er egentig status på Kiwi Mølla?

Hurtigladekartet har siste status 5. desember mens Charge and Drive kartet har den som operativ. Har ladet problemfritt der før og skal til Oslo igjen nå til helgen og da ligger den paktisk til i forhold til besøk.

Jeg ladet der i går, fredag den 19. på e-up! Fungerer helt fint.

Da satser jeg på et nytt besøk der, ellers blir det nok en liten omvei via Furuset/Alabru. Savner hurtigladere i Oslo vest og syd.

Da ble Mølla testet igjen og det var ikke bare-bare. CHAdeMO kontakten har blitt mishandlet nok til at den sliter med å låses i bilen. Det medførte tre SMS for å starte opp, og en sms + telefonsamtale for å få avsluttet ladingen. Men bortsett fra det fungerte den fint igjen.

Men det er vel muligheter for at det har vært mye service på den når dekslene rundt holdes på plass av en jekkestropp og litt strips... Tror ikke jeg hadde planlagt den inn som en viktig ladeplass på langtur.

Joakim Sveli

Ser poenger ditt Jens Kristian. Vi bygger egen 22kW AC-lader der det er mulig, som på det nyåpnede ladestedet på Lasses Bilsenter på E18 i Telemark.

Med gode tilbakemeldinger går forebedringen raskere. Send gjerne bilder eller andre beskrivelser av feil på epost chargedrive.no@fortum.com eller på vår Facebook-side. God informasjon gjør det lettere å finne årsaken til feil og gjør rettingen raskere.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:41
Og dette mener du ladeleverandørene må ta hensyn til? Det er vel strengt tatt bare type 2 biler som kan benytte en slik 22kW AC lader og av disse bilene er det bare Tesla som har noen fordel, Renault Zoe kan benytte full pupp og har derfor ikke noe behov for en 22kW variant. MB B-klasse kjøpere tror jeg innser ved kjøp at bilen aldri kan bli noe fullverdig langturbil, ingen lader i dag kan endre på det. Alt vil være for tregt og kun en nødløsning. Hva MB har tenkt her skulle vært morro å visst. De kunne ha endret hele elbilmarkedet med en flott elbil som har den rekkevidden de fleste trenger til intercity kjøring.

Langturbil? Jeg tror ikke laderne på steder som Billigstad er satt opp for å primært gjøre det mulig å kjøre elbil på langtur men derimot å kunne forlenge dagens kjørelengde litt om batterikapasiteten blir for snau for det man har å gjøre. I den anledning tror jeg 11kW lading for B-klasse vil være ganske kjærkomment for eierne. Også for eiere av Zoe om 43kW ladeuttaket skulle være opptatt eller defekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:05
Ser poenger ditt Jens Kristian. Vi bygger egen 22kW AC-lader der det er mulig, som på det nyåpnede ladestedet på Lasses Bilsenter på E18 i Telemark.

Ok, antar det har med tilgjengelig strømkapasitet å gjøre. Selv venter jeg på en 22kW AC langs Rv4 eller Rv33 et sted, vet du om det kommer en slik på Roa, Gran, Dokka eller deromkring?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

@smaug01:
En egen ladedtolpe på 22kW vil ha flere fordeler, og kan benyttes av flere biler enn bare Model S og Renault Zoe.
En Leaf med 6,6kW lader vil kunne bruke en slik stolpe og få relativt god futt på den hvis eieren har kjøpt seg en Type 1 til Type 2 kabel.

Her er noen av fordelene:
- Frigjør hurtigladeren slik at Chademobiler får ladet selv om en Tesla/Mercedes B-klasse/Renault Zoe lader på 22kW stolpen. Hvis 43kW uttaket benyttes av disse bilene så fungerer ikke Chademoen.

- Ved nedetid på hurtigladeren så får folk ladet med inntil 22kW på Type 2 stolpen, og det er å foretrekke over Schuko hvis nøden er stor.

- Biler som kan benytte Type 2 får ladet på en grei hastighet selv om hurtigladeren er opptatt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA