Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 17:27
Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 17:08
Tråden handler om hva kiwi setter opp ikke sant og det som blir satt opp er combolader med fast kabel går jeg ut fra?

Nei, det blir vel satt opp multistandard lader med 50kW CCS/Chademo og 43kW AC, men kanskje vi også får 22kW kontakter, da antar jeg de har type2 plugg slik at alle med type2 kabel kan lade.

Combo-plugg er det f.eks VW bruker i sine biler som muliggjør AC og DC lading på samme kontakten. Lader man AC, bruker man kun valig type2 plugg, men med DC har man to ekstra pinner som benyttes til DC. Flott konsept, egentlig, så man slipper å ha to ladekontakter slik vi LEAF eiere har.
De 22kW AC laderene jeg har sett har fast kabel som er ubrukelig for feks Leaf. Hvorfor antar du at det blir satt opp en type 2 plugg? Har kiwi/Nissan hintet frampå om noe sånt?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Griffel

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 20:44
Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 17:27
Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 17:08
Tråden handler om hva kiwi setter opp ikke sant og det som blir satt opp er combolader med fast kabel går jeg ut fra?

Nei, det blir vel satt opp multistandard lader med 50kW CCS/Chademo og 43kW AC, men kanskje vi også får 22kW kontakter, da antar jeg de har type2 plugg slik at alle med type2 kabel kan lade.

Combo-plugg er det f.eks VW bruker i sine biler som muliggjør AC og DC lading på samme kontakten. Lader man AC, bruker man kun valig type2 plugg, men med DC har man to ekstra pinner som benyttes til DC. Flott konsept, egentlig, så man slipper å ha to ladekontakter slik vi LEAF eiere har.
De 22kW AC laderene jeg har sett har fast kabel som er ubrukelig for feks Leaf. Hvorfor antar du at det blir satt opp en type 2 plugg? Har kiwi/Nissan hintet frampå om noe sånt?
Nå er jo ikke AC pluggen hos Kiwi tenkt for Leaf, hvorfor skulle de lade med 3 eller 6 kW når de kan benytte CHAdeMO laderen for samme pris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jan-Børre Olsen

Poenget er vel at kravet har blitt de tre standardene, CHAdeMO, CCS og 43kW AC, hvorfor knote med 22kW AC type 2? Det blir diskutert som om det skal komme på plass, spørsmålet mitt er vel om det er reelt eller om det har blitt blandet sammen og at 22kW semihurtig AC har blitt tolket som 22kW type 2?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 20:44
Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 17:27
Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 17:08
Tråden handler om hva kiwi setter opp ikke sant og det som blir satt opp er combolader med fast kabel går jeg ut fra?

Nei, det blir vel satt opp multistandard lader med 50kW CCS/Chademo og 43kW AC, men kanskje vi også får 22kW kontakter, da antar jeg de har type2 plugg slik at alle med type2 kabel kan lade.

Combo-plugg er det f.eks VW bruker i sine biler som muliggjør AC og DC lading på samme kontakten. Lader man AC, bruker man kun valig type2 plugg, men med DC har man to ekstra pinner som benyttes til DC. Flott konsept, egentlig, så man slipper å ha to ladekontakter slik vi LEAF eiere har.
De 22kW AC laderene jeg har sett har fast kabel som er ubrukelig for feks Leaf. Hvorfor antar du at det blir satt opp en type 2 plugg? Har kiwi/Nissan hintet frampå om noe sånt?

Har vel bare sett en eneste 22kW AC med fast kabel og det er den semihurtige ABB laderen i Skien som også har CHAdeMO og Combo.

Men sett at det kommer egne 22kW AC stolper kan jeg godt tenke meg at hvis jeg er desperat etter strøm og kommer dit og det kanskje står en Leaf og lader på DC og en eGolf som venter at jeg ville tatt en halvtime-time på den Type2 stolpen selv om jeg bare får 3.3kW ut av den.

Panduck

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 20:53
Poenget er vel at kravet har blitt de tre standardene, CHAdeMO, CCS og 43kW AC, hvorfor knote med 22kW AC type 2? Det blir diskutert som om det skal komme på plass, spørsmålet mitt er vel om det er reelt eller om det har blitt blandet sammen og at 22kW semihurtig AC har blitt tolket som 22kW type 2?

Det er ikke uvanelig med 22kW ved siden av Chademo/CCS/43kWAC ladere. Ettersom 22kW-type2 AC er såpass billig å få opp sammenliknet med de andre, er det en grei måte å avlaste punktet. En Tesla trenger f.eks ikke oppta 43kW punktet med 22kW lading, når det kan lade på et 22kW punkt i stedet.

Men jeg forstår ikke "22kW semihurtig AC har blitt tolket som 22kW type 2", 22kW type2 er jo semighurtig AC.

Jan-Børre Olsen

Tenker på at det er fast kabel på en semihurtig, ac eller dc.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sn0le

Den som jeg la ut bilde av før i dag var det fast type-2 kabel på AC-siden av laderen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Panduck

Sitat fra: sn0le på mandag 29. september 2014, klokken 21:19
Den som jeg la ut bilde av før i dag var det fast type-2 kabel på AC-siden av laderen.

Denne ser jo klin lik ut som de andre laderene Fortum har andre steder, men Chademo på ene siden og CCS på andre, ville vært artig å se andre siden på den. Om det er fast type2 kabel på andre siden, antar jeg det er 43kW, de har vel ikke 50kW DC og kun 22kW AC fra samme lader?

Dette er på Kløfta, så jeg får kjøre innom en tur i løpet av uken og sjekke. Kanskje jeg kjører bil på jobben i morgen, så jeg kan kjøre forbi på vei hjem. Alltid greit å ha en unnskyldning til å kjøre elbil :) Den aldri planlagte søndagshandlingen står alltid mellom Kiwi på kløfta og Joker på Jessheim. Nå er det åpenbart hvem som vinner det slaget.

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 21:12
Tenker på at det er fast kabel på en semihurtig, ac eller dc.

De rene 22kW AC-punktene har ikke fast kabel, ihvertfall ikke noen av de jeg har sett. Og det er langt flere av de enn flerstandard semihurtigladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Tok turen innom KIWI på Kløfta på veien til jobb. Laderen er ganske riktig en Chademo / AC, og jeg antar det er 43kW AC på venstresiden. Da vil nok lader nummer 2 være en CCS lader, jeg vil gjette en CCS/Chademo lader, men det får tiden vise :)

Når denne og KIWI Frogner-laderen blir aktive begynner det å bli veldig mange hurtigladere mellom meg og Oslo. Om vi kan få denne type dekning langs alle hovedveier, vil det være en lek å ha elbil :)

Jan-Børre Olsen

Det er en ladestolpe og noe helt annet enn det Kiwi setter opp som jeg skjønner det. Det Kiwi setter opp er vel en ladestasjon med betalingsløsning og alt det der og av sånne som jeg har sett har de en fast AC kabel som igjen betyr at AC delen er ubrukelig for de fleste noe som er greit siden DC muligheten også er der.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Panduck

#101
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:24
Det er en ladestolpe og noe helt annet enn det Kiwi setter opp som jeg skjønner det. Det Kiwi setter opp er vel en ladestasjon med betalingsløsning og alt det der og av sånne som jeg har sett har de en fast AC kabel som igjen betyr at AC delen er ubrukelig for de fleste noe som er greit siden DC muligheten også er der.

Ja, fordi det KIWI setter opp har jo 50kW DC og 43kW AC. Disse har fastmonterte kabler også på AC, jeg vil anta det er fordi de kablene vi kjøper ikke er tykke nok til å håndtere 43kW AC.

Derimot er det liten forskjell på en 22kW ladestasjon med betalingsløsning, og en 22kW ladestolpe. Det finnes en rekke 22kW ladestasjoner med betalingsløsninger, som IKKE har fastmontert kabel, rett og slett fordi de vil at alle skal få mulighet til å lade fra de. Så lenge de betaler, spiller det liten rolle om de trekker 22kW eller 3kW. To eksempler er Statoil og Fortum. De har flere 22kW type2 løsninger, uten noe fastmontert. Det er INGENTING som skiller disse 22kW ladestasjonene fra "gratisstolper", annet enn at man må betale for at strømmen skal starte.

Jeg har sett flere ladestasjoner med fastmontert type2 kabel, men alle disse har vært 43kW. Alle ladestasjoner jeg har sett med 22kW som har betalingsløsning, har kun hatt type2kontakt. Jeg har selv ladet og betalt for 22kW lading med min LEAF (som da trekker usle 3.3kW fra punktet)  hos et Fortum punkt, fordi Chademoladeren som sto ved siden av, var ødelagt.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Tbeinet

Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:11
Tok turen innom KIWI på Kløfta på veien til jobb. Laderen er ganske riktig en Chademo / AC, og jeg antar det er 43kW AC på venstresiden. Da vil nok lader nummer 2 være en CCS lader, jeg vil gjette en CCS/Chademo lader, men det får tiden vise :)

Når denne og KIWI Frogner-laderen blir aktive begynner det å bli veldig mange hurtigladere mellom meg og Oslo. Om vi kan få denne type dekning langs alle hovedveier, vil det være en lek å ha elbil :)

Jeg skjønner ikke vitsen med å klumpe alle ladestasjoner opp rundt Oslo. Gitt at tanken er at de fleste elbileiere bor i Stor-Oslo, så er det jo nettopp utenfor Stor-Oslo behovet vil være størst framover, også for disse. De fleste lader hjemme/på jobb, men om man skal reise halvlangt med bilen så behøves det flere ladere på hovedveinettet i ca 8-10 mils avstand fra Oslo. Og med slike intervaller mellom de store byene.

svingen

Sitat fra: Tbeinet på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:44
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:11
Tok turen innom KIWI på Kløfta på veien til jobb. Laderen er ganske riktig en Chademo / AC, og jeg antar det er 43kW AC på venstresiden. Da vil nok lader nummer 2 være en CCS lader, jeg vil gjette en CCS/Chademo lader, men det får tiden vise :)

Når denne og KIWI Frogner-laderen blir aktive begynner det å bli veldig mange hurtigladere mellom meg og Oslo. Om vi kan få denne type dekning langs alle hovedveier, vil det være en lek å ha elbil :)

Jeg skjønner ikke vitsen med å klumpe alle ladestasjoner opp rundt Oslo. Gitt at tanken er at de fleste elbileiere bor i Stor-Oslo, så er det jo nettopp utenfor Stor-Oslo behovet vil være størst framover, også for disse. De fleste lader hjemme/på jobb, men om man skal reise halvlangt med bilen så behøves det flere ladere på hovedveinettet i ca 8-10 mils avstand fra Oslo. Og med slike intervaller mellom de store byene.

+1 kunne ikke vært mer enig håper det blir bedre snart :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA