Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Road trip i Europa sommeren 2014 / type 2 ladere

Startet av NorwegianX, torsdag 05. juni 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

NorwegianX


Kan være at problemene med betaling på RWE ladestolper via plugsurfing app er kombinasjon av bruker og systemfeil.  Skal gjøre et nytt forsøk i morgen.
[/quote

Plugsurfing.com melder i dag at problemene med lading på RWE stolpene ikke blir løst før mot slutten av måneden.
RWE selv sier at det skal fungere med direkte abonement hos RWE. Det krever imidlertid noe papirarbeid som gjør at det ikke er aktuelt siden vi bare skal være på farten en uke til.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

ArneS

Noen som har erfaring med denne nettsiden for hoteller i Europa med lademuligheter? http://www.chargehotels.de/hotels/
P85+ Signature (solgt)
P85DL

bb

Sitat fra: sturle på fredag 04. juli 2014, klokken 00:04
Lada på CITTI i Flensburg fordi vi tilfeldigvis stansa der (type 2, 32A, gratis parkering og straum, må låne RFID-kort i informasjonen mot 5€ depositum)
Vi ankom på en søndag da kjøpesenteret var stengt. Men heldigvis fungerte det å åpne stolpen med Fortums RFID så vi sparte de pengene :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

DonPedro

Jeg klarer ikke å holde oversikt over alt dere snakker om, men har et enkelt spørsmål:

Skal fra Kiel til superladeren i Lutterberg, og fant denne lovende ladestasjonen på veien: http://www.tuv-nord.com/en/electromobility/estation-hannover-electromobility-95585.htm

Jeg har blått og rødt adapter, samt Jkirkebos adapterpakke. Klarer jeg da å lade på denne stasjonen?  Er det noen som har vært der og har erfaring?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

E_S

Hjalp litt å skifte til tysk:

An der eSTATION finden Sie folgende Ladesäulen:

3 x  Ladesäulen mit CEE- und Schukostecker mit einer Anschlussleistung von 1 x 10,8 kW und 2 x 3,6 kW
2 x Ladesäulen jeweils mit einem Typ 1- und Typ 2-Anschluss (Ladeleistung Typ1 = 3,6 kW, Typ 2 =  11 kW)
4 x Typ 2-Anschluss (Ladeleistung = 22 kWmax; energetisch und prioritätsabhängig regelbar)
1 x AC/DC Ladesäule mit CCS- und CHAdeMO-System sowie einem Typ 2-Anschluss (Ladeleistung 18 kW DC bzw. 22 kW AC)

Altså veldig kjapt oversatt:
3x ladestasjoner med 1 stk 32A CEE (rød "industrikontakt") og 2 stk vanlig 16A stikkontakt (Schuko)
2x ladestasjoner med 16A type 1 og 11 kW type 2-kontakt
4x type 2 med max 22 kW - kan reguleres etter behov/prioritet
1x hurtiglader med CCS + Chademo samt type 2
:)

Veggen

CEE 1 x 10,8 kW er vel antagelig rød 16A 400V.
Den passer isåfall direkte på teslas røde adapter.

Støtter uansett forslaget om å anskaffe en 32A type2 kabel så kan du benytte 22kW og få dobbel så rask ladehastighet.

Cirion

For spania er denne siden meget bra:
http://www.electromaps.com

Har mange punkter som ikke finnes andre steder. Virker meget oppdatert. Bilder på plassene og mulighet for filtrering etter plugger.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

navelso

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:44
Jeg klarer ikke å holde oversikt over alt dere snakker om, men har et enkelt spørsmål:

Skal fra Kiel til superladeren i Lutterberg, og fant denne lovende ladestasjonen på veien: http://www.tuv-nord.com/en/electromobility/estation-hannover-electromobility-95585.htm

Jeg har blått og rødt adapter, samt Jkirkebos adapterpakke. Klarer jeg da å lade på denne stasjonen?  Er det noen som har vært der og har erfaring?
Vi ladet der på tirsdag. Det er mange muligheter som E_S skriver. Alle er gratis, men for å få ladet på Type 2 må du åpne opp med RFID. Vi startet med rød plugg som er åpen først og fikk 11kW der. Vi var der i åpningstiden til Tüv og fikk de til å hjelpe oss. Kom en mann med RFID og låste opp en stolpe. Da ladet vi med 22kW på type 2/Mennekes. Han sa at det var bare å ringe telefonnummer på oppslag, så kunne de aktivere remote.


En Type 2/Mennekes er uansett en god ting å ha i bilen på langtur, både i Tyskland og andre steder. Burde følge med bilen, spør du meg.
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

inverter

Er på road trip i Europa nå. Reiserute: Oslo - Kiel (ferge ingen lading) - Hamburg  - diverse SCer - Linz - Wien- Györ - Bratislava - Wien - Linz - diverse SCer - Leipzig - Hamburg - SC - Frederikshavn - Oslo (ferge ingen lading).

90 % ved avreise Oslo. RWE i Hamburg funket ikke via Plugsurfing. Laderen til det lille e-verket utenfor Hamburg (Wentorf) funket helt fint og er helt gratis. Et uttak med 16 amp og et 32 amp 3 fase (22kw).

Surfet på SCer til hotellet i Linz. Steigenberger tilbyr rød cee 400v 16 amp 3 fase i parkeringshuset sitt. SC Wien før turen gikk til Györ der Ibis hotellet kunne tilby 16 amp schuko i parkeringshuset sitt.

NorwegianX

Da er vi tilbake etter vår roadtrip.

Problemene med manglende tilgang til RWE søylene via plugsurfing app gav oss utfordringer siden vi beveget oss litt vekk fra Superladernettet. Ladingen på Superladerne fungerte perfekt. Lite biler og ingen kø.
Jeg anbefaler andre å skaffe seg en avtale med RWE på forhånd. Krever normalt et års abonnement, selv om jeg har sett at enkelte har fått tilgang til nettet uten betaling. RWE har søyler spredt utover hele Tyskland.

Steder vi ladet på 22kW ladere:
Funnet på Plugsurfing.com og Lemnet.org

Schleswig, Tyskland:
Leverandør Schleswiger Stadtwerke GmbH
Ladet to steder:

Autohaus Jordt, D-24837 Schleswig, St. Jürgener Str. 52
- VW forhandler. De flyttet en av sine biler og åpnet stolpen med sitt RFID kort.
Ladingen stoppet etter kort tid, men lot seg åpne igjen med Charge & Drive kortet mitt.
- Gratis lading

Hovedkontoret til Schleswiger Stadtwerke GmbH, D-24837 Schleswig, Werkstraße 1
- Fikk låne RFID kort i resepsjonen. Måtte prøve et par-tre ganger før ladingen startet.
- Gratis lading

Hamburg:

Hos Tesla, Valvo Park, Unit C-20, Essener Straße 4, 22419 Hamburg
- Gratis lading og hyggelig betjening i butikken.


Kjøpesenter, D-21244 Buchholz, Nordring 4
- Gratis lading og ingen RFID etc.

Koblenz, Tyskland:

Parkeringsplass, Peter-Altmeier-Ufer , 56068 Koblenz
Fri ladesøyle med to plasser. Gratis lading men ikke reservert plass for elbil.
Populær parkeringsplass nær severdigheter etc.
Var okkupert av fossiler, så vi måtte vente litt.

Trier, Tyskland:
Parkhaus Ostallee, Fabrikstraße , 54290 Trier
En lader åpen uten RFID, og en lader med RFID fra lokalt everk: Stadtwerke Trier
- Gratis lading

Vakten på Cityparkhaus har RFID brikke for å åpne ladere på Zuckerbergstraße 31, 54290 Trier.
Denne prøvde vi ikke.

Luxembourg:
Parkeringshus, Rond-pointSchuman , 2525 Luxembourg
Vakten leverte ut RFID brikke fra Estonteco.
Kostet 30 Euro, faktura ble ettersendt.
Aner ikke hva selve ladingen kostet, da jeg ikke er så sterk i Fransk :-)





Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

Harlex

Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

DonPedro

Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:15
Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...

Så kjipt.  Håpet å lade der på mandag.  :(
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

DonPedro

Jeg ser at folk anbefaler å skaffe seg avtale med RWE. Hvordan gjør man det? Er det noen som har en nettside eller en epostadresse jeg kan bruke? Evt. telefonnummer?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Harlex

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 15. juli 2014, klokken 18:23
Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:15
Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...

Så kjipt.  Håpet å lade der på mandag.  :(
Kanskje det er et hint om at en SC er på gang i Hamburg? Lov å håpe...
Jeg er glad jeg har dobbeltbooket meg med 30 dagers ladekort fra ladenetz... Da er Hamburg dekket og jeg lader også muligens i freiburg i sør-Tyskland. Ladekortet bestilles på hjemmesiden deres. Jeg fikk Mail om mitt er postlagt igår samtidig som jeg fikk en pinkode....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA