Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefart

Startet av Olemann, onsdag 04. juni 2014, klokken 08:49

« forrige - neste »

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på fredag 24. april 2015, klokken 17:40
Jeg har oppdatert ladetabellen:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

med litt kortere ladetid til 100%. Har såpass mange målinger både på AC og DC. Har ikke sett eller målt 50min fra 95% til 100% på lenge, selv i dag med 7 grader ute.

Nytt tall er ca 30min, men det er sannsynligvis kortere. Hvis noen har andre tall som avviker fra tabellen, så er det bra å få korrigert disse.
Mistenker at nyere software har forbedret ladningen generelt, og ikke bare på 32A.
Lada på IKEA Stavanger i går. Med den "Blå" Ledningen. Det virker ikke som det går noe fortere....  Det stod 7,4kw på stolpen. Og det er ikke lenge siden eg var inne på service.

LMOR

Har du noe mer fakta?
% før, % etter, tid osv?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

SE

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 25. april 2015, klokken 08:15
Sitat fra: LMOR på fredag 24. april 2015, klokken 17:40
Jeg har oppdatert ladetabellen:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

med litt kortere ladetid til 100%. Har såpass mange målinger både på AC og DC. Har ikke sett eller målt 50min fra 95% til 100% på lenge, selv i dag med 7 grader ute.

Nytt tall er ca 30min, men det er sannsynligvis kortere. Hvis noen har andre tall som avviker fra tabellen, så er det bra å få korrigert disse.
Mistenker at nyere software har forbedret ladningen generelt, og ikke bare på 32A.
Lada på IKEA Stavanger i går. Med den "Blå" Ledningen. Det virker ikke som det går noe fortere....  Det stod 7,4kw på stolpen. Og det er ikke lenge siden eg var inne på service.
Kanskje du har samme problem som mitt kjøretøy?  Har tilgode å få mer enn 16A lading på AC. Har lett etter referanse - lader jeg kan sjekke mot, og nå har jeg her på forum sett at ABB hurtiglader med CSS/AC skal gi AC 32A på i3.  Litt av problemet mitt er at i3 - servicepunktet jeg sogner til ikke kan teste dette i praksis selv. De har ikke ladeutstyr(!). IKke noe feil funnet i 'hjernen'. Må sjekke selv....Altså defor behovet for referanselader. Du får ta en test på en ABB hurtiglader.

Rabiat22

Starta på 23%. Kl 11:15  og da sa Mob appen ferdig 17:23.
Viss eg husker riktig. Var på Bavaria og fikk pris på veggladeren......25´000,-....

Hurtigladning går fint :) heldigvis :)

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 25. april 2015, klokken 09:49
Starta på 23%. Kl 11:15  og da sa Mob appen ferdig 17:23.
Viss eg husker riktig. Var på Bavaria og fikk pris på veggladeren......25´000,-....
Hurtigladning går fint :) heldigvis :)
Det er nok for lite presist. Tiden i appen er ikke alltid riktig. Du får spørre neste gang du skal inn om de kan sjekke om de har byttet ladekomponenten. Det kan være stolpen, og så kan du sjekke om mode3 lading står på maks.

Var prisen inkludert montering? Var det 32A?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. april 2015, klokken 09:59
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 25. april 2015, klokken 09:49
Starta på 23%. Kl 11:15  og da sa Mob appen ferdig 17:23.
Viss eg husker riktig. Var på Bavaria og fikk pris på veggladeren......25´000,-....
Hurtigladning går fint :) heldigvis :)
Det er nok for lite presist. Tiden i appen er ikke alltid riktig. Du får spørre neste gang du skal inn om de kan sjekke om de har byttet ladekomponenten. Det kan være stolpen, og så kan du sjekke om mode3 lading står på maks.

Var prisen inkludert montering? Var det 32A?

Eg bare spurte på den Modelen som hang på veggen. Det er den di viser på di gammle bildene.
Eg skal være mere nøye neste gang eg lader. Men.... Detta er jo noe eg har betalt for for et år siden. Og det er ikke oppe å virke ennå????   

LMOR

Det var feil på alle de første bilene. Jeg har fått bekreftet at min del er byttet og at den virker. Jeg ble ikke opplyst om at delen ble byttet, så det kan godt være din er i orden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#82
Fysikk har jeg litt greie på, men kjemi er ikke min sterkeste side, så nå trengs noen som har greie på kjemi. Er dette en "forsinkelse" i batteriprosessen?

Jeg har nå en rekke målinger, både på DC, 32A, 16A og 12A. Nesten hver gang er batteriet ferdig ca 25 minutt tidligere enn bilen forventer, selv bare 4 minutter for 100%. Det er jo flott, men i dag fikk jeg målt energiforbruket også litt mer detaljert...
"Problemet" er at de siste 7% burde utgjøre netto ca 1,4kWh på min bil. Men tilført energi var bare 0,38kWh!
De siste 4 min ladet den altså 4%, noe som tilsvarer 50A :-)

Eller er dette bare "worst case" estimater som bilen lager på forhånd hver gang lading starter?

(bilde av % 21.01 mangler, men da viste den 93%)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

SOC-estimering er ikke super-presist, så det er mange gode grunner til at den kan bomme på det. Aldring, feks, kan gjøre at modellen ikke lenger er helt gyldig. For å få et bedre resultat kan det hende at det må en rekalibrering til.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Du mener aldring av batteriet? Jeg har 19.9 i maks nå. Vil aldring gjøre at jeg lader raskere? Jeg har sjekket på kryss og tvers. Jeg får ut 19.9 av batteriet på langtur, og det høres ikke rimelig ut at jeg lader raskere jo eldre batteriet er.

Må nok ha en bedre forklaring. Min forklaring er at det er et konservativt estimat som ikke oppdateres underveis. Bedre å si 50min og klare det på 25, enn motsatt.

Alternativt er det en kjemisk forsinkelse, slik at tilført energi ikke får effekt før enn viss tid etterpå. Men det siste har jeg ikke peiling på, så da holder jeg på den første forklaringen, til noen forklarer kjemien.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Du kan jo lese litt her om hvordan SOC måles.

Utdrag:
"The most blatant error of voltage-based SoC occurs when disturbing the battery with a charge or discharge. This agitation distorts the voltage and no longer represents the true state-of-charge. To get accurate measurements, the battery needs to rest for at least four hours to attain equilibrium; battery manufacturers recommend 24 hours"

Gitt at BMW bruker voltage-based SOC, da...
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

bromm

#86
BMW i3 bruker en AMS AS8510 sensor som måler BÅDE spenning/temp og strøm, noe som visstnok skal være det beste som finnes av SoC kalkulasjon i slike batterier:

http://ams.com/eng/Press-Center/Release-Archive/Release-Archive-2014/AS8510_BMW

http://ams.com/eng/content/download/36341/497608/file/AS8510_Datasheet.pdf

Olemann


Det er helt ubrukelig å kalkulere SOC basert på spenning uten å ta hensyn til belastning, temperatur etc. 
Har selv hatt Li ion basert el-sykkel der BMS er så enkelt satt opp at man aldri får noe i nærheten av rett SOC før man  a) stopper belastning   og    b) lar batteriet hvile 15 minutter.   

LMOR

Dette er jo interessant, så det kan bety at de siste 10%, når bilen gradvis trekkes mindre strøm, så er det både for å unngå å ødelegge batteriene OG får å stabilisere målingen av hva som faktisk er kommet inn, slik at en i enkelte tilfeller bruker 25 min, og i andre tilfeller må fortsette lengre for å fylle helt opp, og da kan det ta 50 min?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA