Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk tenning av lys

Startet av Caspar, tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

tolapet


pladask

Jeg tror den nederste er den "gammeldagse" 10-pin pluggen. Du har 17-pins.

tolapet

#62
Da har også jeg innstallert Automatisk lyskontroll, kjøpte denne

http://www.ebay.com/itm/Auto-light-Automatic-Headlight-Sensor-OEM-Switch-Control-Module-for-VW-Golf-Jet-/251673429721?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3a98e7c6d9&vxp=mtr

Ingen lasker/stifter å flytte på/programere. Lyste på parklys/baklys i ca 11-12 sekunder når slo av og også på.
Ved lading blinker parklys/baklys. Instruksjon kun på kinesisk. Mailet med selger, ingen fornuftig svar. Prøvde det som er i en post her inne, "0-Auto-0-auto" innen 2 sek, fik "buzzzz"lyd og lys i bryter. Vred til 0 nesten umiddelbart, og viola, parklys/baklys. Lader uten blinking.
Litt problemer med å få ut gamle bryter, nederste tapp ville ikke inn. Noen skruer ut, litt mild vold, og så kom bryteren ut. Resten var jo plugg and pray
Har nå kjørt ett par dager, Sol i Bergen, inn/ut av tunneller, virker som bare det ;D ;D
Gjenstår å finne ut hvordan justere fotocellens følsomhet :o

Autowinder

#63
Sitat fra: Caspar på torsdag 21. august 2014, klokken 22:07
Du trykker inn og vrir bryteren til venstre så får du den ut av dashbordet.

GJØR IKKE DETTE, må trykke inn og vri til HØYRE !
Fikk ny bryter idag og vred til venstre, med det resultat at innmaten brakk og spratt tilbake med parklyset på. Måtte brekke opp innmaten og låsemekanismen og tilhørende fjærer med en tang for å få faenskapet ut og frakoblet den så lyset slo seg av. Ved å trykke inn og vri til høyre frigjøres to låselasker og drar du da rett ut, kommer bryteren greit ut. Skjønte det når jeg studerte den nye bryteren, om enn litt for sent ;) Heldigvis fungere ebay-bryteren fint, men har nå ingen backup. Den nye bryteren sjalter mellom LED, parklys og hovedlys avhengig av hvor mørkt det er. Heldigvis forsiktig, så det ble ingen skader på den hvite dashbordplasten.

Edit: Fint om du kan rette innlegget ditt Caspar, så de som ikke leser helt hit går i samme fella.. For øvrig: No harm feelings ;-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tolapet

#64
Hei
Synd at du ikke sjekket på den nye først. Der er mange på nettet.

Er det den uten noen "pinner å sette", med rein kinesisk bruksanvisning?

Lykke til..

Autowinder

Hehe, ja var ganske ergerlig på meg selv, prøvde også til høyre, men skjønte nok ikke at det var bare å lirke den ut da. Ingen pinner, alt plug and play via 0-auto-0-auto, vente noen sekunder for å sette hvor lang delay man vil ha før jeg vred til 0 igjen og systemet bekreftet med et pling. Brukte en tynn plaskile mellom A-stolpen og dashborder for å utvide spalten nok til å føre sensoren frem i forkant av diskanthøytaleren, men limer ikke 3M tapen fast før jeg er helt sikker. Den switcher først fra LED til parklys og så tol nærlys. Men i Operatunellen under Oslo tok det fem sekunder før den vippet rett over i nærlys, og det samme for å slå av etterpå. Dette kan sikkert stilles kortere med prosedyren over. Ingen bruksanvisning, men fikk et par mailer fra Kina med tips uoppfordret. Dette er den bryteren som er nevnt i tråden over, og viser et gult (vw Lupo?) dashbord på ebay. Boksen passer akkurat i "sikringsskapet" og jeg festet den med dobbeltsidig monteringstape istedet for medfølgende strips. Utover min tabbe, tar det max 20 minutter å montere, må lirke den originale koblingen tapet til en snor til fra bryterhullet til sikringsboksen, og returkabelstrømpen tilbake til den nye bryteren på samme måte :-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tolapet

Hvordan går det når du lader bilen, starter parklysene å blinke under "ladeprosessen"??
De gjorde det hos meg, måtte slå av CH/LH-funksjonen.
Som du ser av bildene, måtte jeg løsne dekslet, for å få ut bryteren, nederste låsepinne ville ikke
inn.

Autowinder

Nei, ingen blinking. Ingen merknader i det hele tatt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Er den den fra ebay? Fikk du instruksjon/bruksanvisning på epost fra selger?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Elmo

Sitat fra: Autowinder på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:21
Er den den fra ebay? Fikk du instruksjon/bruksanvisning på epost fra selger?

Hmm, det fikk ikke jeg :(  Kan den legges ut her ?
Har heller ikke montert den enda :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Erfaring med denne "EBAY-bryteren" i E-UP over en periode på ca. 1,5 år er meget gode.
VAG-forhandleren synes dette var en elegant måte å løse problemet med automatisk tenning av nærlys på!

Jeg har merket at hysteresen mellom tenning og slukking av lys er noe snever. Da tennes lysene for å slukkes i neste skyggeparti. Det tror jeg det er mulig å stille på et potmeter i boksen - men jeg har ikke brydd meg?
Jeg har også merket noen ganger at "kontrollboksen får hikke". Da tennes lysene syklisk i en kort periode for deretter å slukke - akkurat som om bilen ikke får bestemt seg om at kjøringen er ferdig. Dette skjer særlig i mørke og dersom man gjentatte ganger låser opp og igjen bilen mens lysene fortsatt er tent (de slår seg av ca. 30 sek. etter at nøkkelen er tatt ut). De gangene dette har hent, gjentar jeg låseprosedyren ennå en gang.
Det ser litt dumt ut når bilen er parkert at lysene går av-og-på men dette skjer ikke ofte.
Antakeligvis forstyrrer jeg timeren og en vippe i lyselektronikken midt i sekvensen ved å låse opp og igjen, slik den går i surr?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Autowinder

Da er det nok bare en ting som kan løse problemet, RTFM: Read The Fine Manual ;-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

aageaasved

rart om det ikke skulle gå ann å få led lysa til å lyse sammen m nærlyset å slik som e golf.hadde vært kjekt

tolapet

Enig at det hadde vært stilig, men Ledlysene på Golfen dempes når hovedlysene kommer på.
De bli da bare "markeringslys", samme på siste MB'n. Så skulle du få  til å slå på Ledlysene på
E-UP*n, måtte Ledlysene dempes, når hovedlysene kom på. Det er ikke lov å ha kjøre/tåke/grøftelys
og hovedlys på samtidig. Det er nok sansynligvis ett rele som blir aktivert/deaktivert når hovedlysene kommer på,
det er bare å finne det relet ::)

tolapet

Sitat fra: nortrahof på fredag 04. desember 2015, klokken 11:28
Erfaring med denne "EBAY-bryteren" i E-UP over en periode på ca. 1,5 år er meget gode.
VAG-forhandleren synes dette var en elegant måte å løse problemet med automatisk tenning av nærlys på!

Jeg har merket at hysteresen mellom tenning og slukking av lys er noe snever. Da tennes lysene for å slukkes i neste skyggeparti. Det tror jeg det er mulig å stille på et potmeter i boksen - men jeg har ikke brydd meg?
Jeg har også merket noen ganger at "kontrollboksen får hikke". Da tennes lysene syklisk i en kort periode for deretter å slukke - akkurat som om bilen ikke får bestemt seg om at kjøringen er ferdig. Dette skjer særlig i mørke og dersom man gjentatte ganger låser opp og igjen bilen mens lysene fortsatt er tent (de slår seg av ca. 30 sek. etter at nøkkelen er tatt ut). De gangene dette har hent, gjentar jeg låseprosedyren ennå en gang.
Det ser litt dumt ut når bilen er parkert at lysene går av-og-på men dette skjer ikke ofte.
Antakeligvis forstyrrer jeg timeren og en vippe i lyselektronikken midt i sekvensen ved å låse opp og igjen, slik den går i surr?

Har du slått av "Coming home/leaving home"-fungsjonen, og tunellmode. Kan være det som forvirrer  kontrolleren. Jeg syntes den slår på lyset "for tidlig", prøvde å dekke til sensoren, og så programere i.h.t
bruksanvisningen, men........ingen umiddelbar sukess....
Ellres fungerer den helt greit, bruksanviningen var kun på Kinesisk, gikk på fisketorget i Bergen, og fikk en
Kineser som jobbet der, til å oversette, det funket også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA