Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Arne Mith, mandag 19. mai 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

E_S

Problemet med navigasjon og Carwings i Europa på USA-biler er vel primært vrangvilje/system. SIM-kortet fra USA vil ikke fungere i Europa, men et vanlig tilfeldig SIM-kort som fungere i Europa går ikke uten at Nissan legger det inn i sine servere, og Nissan nekter også å levere et løst SIM-kort. Med navigasjonen er problemet at kartsoftwaren er knyttet opp mot chassisnummer og Nissan nekter å selge Europa-kart til amerikanske chassisnummer. Selve GPS-mottakeren fungerer naturlig nok i Europa. Det har vært mye snakk om at den modulen med SIM-kortet fra USA opererer på andre frekvenser enn i Europa, men de fleste slike dingser av nyere dato skal fungere på alle frekvenser uansett. Carwings er avhengig av både SMS-funksjonalitet og mobildata.

Problemet er 90% Nissan i Europa som dypt og inderlig hater import av biler laget for USA/Japan til Europa og 10% tekniske utfordringer.

Chassisnummer JN1AZ0CP6CT021590 har ingenting registrert som skulle tilsi noe tull. :)
:)

emil

Sitat fra: trondemor på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:36
Noen som har brukt Leaf Spy pro , til android?

Bruker det jevnlig. Noen ganger bare for å sjekke status etter fullading, andre ganger som forbruksmåler og for å ha full kontroll på gjenværende kapasitet o.l. når jeg er på langtur eller for å se om gjenværende kapasitet etter en dags bruk er nok til videre bruk eller om jeg trenger å sette bilen på lading. Uten Leaf Spy Pro hadde jeg nok aldri kjørt flere av langturene jeg har gjort. Også grei å ha for å sette opp dekktrykksensorene ved hjulbytte om våren.

Har du fått hjul med sensorer i begge hjulsett? Kjører selv uten sensorer i vinterdekkene og har gule varsellys på dash som lyser hele sesongen uten at det plager meg veldig.

trondi

#182
Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 07:44
Sitat fra: trondemor på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:36
Noen som har brukt Leaf Spy pro , til android?

Bruker det jevnlig. Noen ganger bare for å sjekke status etter fullading, andre ganger som forbruksmåler og for å ha full kontroll på gjenværende kapasitet o.l. når jeg er på langtur eller for å se om gjenværende kapasitet etter en dags bruk er nok til videre bruk eller om jeg trenger å sette bilen på lading. Uten Leaf Spy Pro hadde jeg nok aldri kjørt flere av langturene jeg har gjort. Også grei å ha for å sette opp dekktrykksensorene ved hjulbytte om våren.

Har du fått hjul med sensorer i begge hjulsett? Kjører selv uten sensorer i vinterdekkene og har gule varsellys på dash som lyser hele sesongen uten at det plager meg veldig.

Ah, tenker kanskje Leaf spy pro, som et "alternativ" til carwings da. Fungerer OBD adapter, selv om bilen er slått av? Kan jeg lese av status på lading uten at bilen står på, eksempelvis? Vurderer det sterkt isåfall.
Fikk med nettbrett (som jeg knakk glasset på samme dag :( ) Tenkte å koble dette opp med leaf spy og bruke. Tenkte også Sygic som jeg har gode erfaringer med (som erstatning for tapt navi i bilen ) og med dets utvidelsesprogram Blackbox som fungerer som bilkamera mens jeg bruker navigasjon. Tror dette kan bli bra.
Jeg fikk samme som deg, ingen sensor på vinterdekk og gul varseltrekant samt "flatt dekk" varsel. Bryr meg ikke så mye om det egentlig.  Resten av bilen er jo en drøm i forhold til min gamle.

emil

LeafSpy kan ikke ta over for noen av funksjonene som Carwings har desverre. OBDII fungerer ikke når bilen er av, men den fungerer mens bilen lader. Rekkevidden er jo også litt begrenset men min erfaring er at det går an å få kontakt mens bilen lader når jeg er inne ca 10m unna.

DeadLock

Hei.

Se på denne annonsen på Finn.no.

"Norsk bil, kjøpt ny i Norge..."


Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

emil

#185
Sitat fra: DeadLock på tirsdag 24. mars 2015, klokken 20:00
Hei.

Se på denne annonsen på Finn.no.

"Norsk bil, kjøpt ny i Norge..."


Selv om selgerne av denne bilen er en personer jeg har noen heftige diskusjoner med her på forumet om en viss fransk elbil er det vel ingen ting som skulle tilsi at denne bilen er en USA import.

kaiat

Jeg så på denne annonsen selv og bildene er da av en USA-modell? Bilen kan riktignok godt være norsk, men at det da er brukt arkivfotos av en tilsvarende bil. Det opplyses dog ikke om at bildene i så fall ikke er av den aktuelle bilen og det burde jo selger ha gjort.

emil

Chassisnr og regdato i Norge skulle tilsi at dette ikke er noen USA modell. At selgere er slappe og bruker arkivbilder er ikke noe nytt.

Allan82

Hei

Jeg er helt ny i elbilmarkedet og er igang med at forhandle på denne bil http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=finnbox&finnkode=54564319

Men efter at have researched en smule er jeg end op herinde i denne tråd. Jeg har det fint med at Navigasion osv ikke virker på USA modellen, men jeg ønsker selvfølgelig ikke et vrag. Jeg har nu forespurgt sælger om VIN nr og venter på tilbagemelding.

Jeg har ligeledes spurgt om det var en ægte 2013 model, og det svarede han ja til, men jeg har fået fortalt at en ægte 2013 kun laves med sort interiør, er det korrekt? for så er han jo allerede der ude på sidespor og taler ikke sandt.

Han skriver at han har solgt op mod 30 importerede Leaf'er, er der nogle af jer herinde der kender til forhandleren, og kan sige om han har "rent mel i posen"..

Mvh



kaiat

Dette er ikke facelift-versjonen om det er den du vil ha. Denne har el-brekk som de "gamle" Leaf'ene har, facelift-versjonen har fotbrekk. Mangler også B-mode på girspaken som kom med faceliften, samt at den har "klumpen" i bagasjerommet hvor laderen står.

Godt mulig det er en 2013-modell likevel for facelift-versjonen kom vel først på sommeren det året? En tidlig 2013-modell da sikkert, men altså av "gammel" modell...

Tror uansett at du fikk de både med lyst og mørkt interiør i USA etter facelift - tror jeg...

Allan82

Jeg har fundet ud af at billedet i annoncen er et arkivfoto, da han også har brugt det på en 2012 model, men han har bekreftet pr mail at den model han sælger nu, er en ægte 2013 med alle de opdateringer der skulle være blevet lavet, bla. bedre rækkevidde, men samtidig skriver han at den har hvidt interiør, hvilket jeg ikke troede den nye model har, men det gælder måske kun europa modeller?

Afventer iøvrigt stadig VIN nr, dette vil vel kunne bekræfte om det er en ægte 2013 eller ej?

Mvh

Allan82

Jeg har nu fået VIN nr JN1AZ0CP4CT025881 Nogen der kan se noget mistænkeligt ved denne?


emil

Sitat fra: Allan82 på torsdag 16. april 2015, klokken 13:29
Afventer iøvrigt stadig VIN nr, dette vil vel kunne bekræfte om det er en ægte 2013 eller ej?

VIN vil "avsløre" hvilken modell det er.

Alle gamle modeller ble produsert i japan og vil starte på "JN"
Alle oppgraderte for Europa-markdetet er produsert i England og starter på "SJ"
Alle oppgraderte for Nord-Amerika er produsert i USA og starter på "1N"

Allan82

Nu er jeg i en meget mystisk situation, han benægter stadig at det er en gammel model på trods af vin nr. Og nu har han givet mig registerings nummeret EL56511, og siger jeg bare kan slå det op... Han kræver nu at jeg betaler et gebyr hvis jeg ikke gennemføre handlen, på trods af at han taler usandt og intet er underskrevet.

Jan-Børre Olsen

Det er 100% sikkert at den bilen på bildet er 1.gen japan Leaf og ikke facelift v1.5. Hvis krangelen kun bunner ut i det har selgeren ingen sak. Bilen er en 1.gen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA