Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Arne Mith, mandag 19. mai 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Thomas Dubourcq på lørdag 28. juni 2014, klokken 18:29
Jeg har pratet med han nå. Hans versjon er at det alt dette er nytt for ham.

....

Han ønsker å få kastet seg om dette og sjekke opp ting og skal komme tilbake til meg. Jeg har sagt jeg ønsker kjøpe hevet.

Hvordan har det gått. Har du fått noe fornuftig ut av Niklas?

emil

Følger opp her...

Ny skrotbil tilsalgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930788

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL39536

http://www.salvagedb.com/search?q=JN1AZ0CP2CT022204

Riktignok mistenkelig billig:

Sitat
- SELGES TIL "NETTO-PRIS 119,900 KR.
- Dvs uten garanti , uten vinterhjul , "uten Norsk Gps ...
- liten lakkskade i høyre framskjerm og på panser ...

BE

Jeg syns jeg kan se en antydning til en liten bagatell av en skrape på det bildet der ja  ::)

Umåtelig frekt å selge denne uten et ord i annonsen om at den har vært såpass skadet, men prisen bør kanskje gi et lite varsko om at ikke alt er som det skal...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på lørdag 12. juli 2014, klokken 19:10
Følger opp her...

Ny skrotbil tilsalgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930788

Selger av denne bilen, T. S. Service er fast annonsør på finn.no der USA-baserte bruksveteraner og oppussingobjekter tilbys for eksport til Norge. Jeg har inntrykk av at selger tilbringer mye tid i USA.

Ta også en titt på annonseteksten for denne bilen fra samme selger.

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på torsdag 03. juli 2014, klokken 15:43
"Mest utsatt er biler som kommer via Litauen. Hele 61 prosent av USA-importerte biler som har kommet til Sverige etter en tur innom Litauen har alvorlige mangler.

Carfax hevder at bakgrunnen for dette er at ulike kriminelle ligaer "reparerer" bilene før de blir videresolgt."

Det var nettopp dette jeg hintet om tidlig i tråden...
At ikke Statens Vegvesen gir disse bilene ekstra oppmerksomhet skjønner jeg ikke -også forsikringsselskapene burde reagere (økt premie eller krav om kontroll).

Det er ofte en grunn til at bilen får "salvage title"...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: emil på lørdag 12. juli 2014, klokken 19:10
Følger opp her...

Ny skrotbil tilsalgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930788

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL39536

http://www.salvagedb.com/search?q=JN1AZ0CP2CT022204

Riktignok mistenkelig billig:

Sitat
- SELGES TIL "NETTO-PRIS 119,900 KR.
- Dvs uten garanti , uten vinterhjul , "uten Norsk Gps ...
- liten lakkskade i høyre framskjerm og på panser ...

Og da var denne annonsen slettet fra finn.no (lokal kopi er selvfølgelig lagret), men kommer til å følge med på regnr og vegvesen om den skifter eier.

Gordon Retriever

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 12. juli 2014, klokken 20:51
Sitat fra: emil på lørdag 12. juli 2014, klokken 19:10
Følger opp her...

Ny skrotbil tilsalgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930788

Selger av denne bilen, T. S. Service er fast annonsør på finn.no der USA-baserte bruksveteraner og oppussingobjekter tilbys for eksport til Norge. Jeg har inntrykk av at selger tilbringer mye tid i USA.

Ta også en titt på annonseteksten for denne bilen fra samme selger.


Da har T.S. Service oppdatert med ny annonse: Link.

Mer detaljert info om bilens USA-bakgrunn i denne annonsen:

Sitat- En annen grunn til at jeg også klarer å selge rimelig er at bilen har hatt en sideskade foran i Usa ;
- jeg kjøpte bilen via et Forsikrings-selskap der borte.

- Bilen hadde da en anmerkning i det Amerikanske Vognkortet om dette ;
- Det heter salvage title. Salvage title må ikke sammenlignes med "Vrak .
- Blir en bil Vraket i Usa , vil det stå i "vognkortet / papirene ;
- Certificate of destuction / non repairable / for parts only etc..

- I Usa kan en bil få salvage title bare en handlevogn på et kjøpesenter lager en stripe i lakken !!!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

- For da å få kunne få denne registrert i Norge / Usa igjen måtte den repareres ,
- for deretter å fremstilles for ny kontroll / godkjenning i Usa hos biltilsynet der.

- Den "reparasjon ble delvis utført av meg / sammen med mekaniker på godkjent verksted.
- etter reparasjon ble bilen satt inn hos Nissan-forhandler der for en ekstra sjekk ;
- komplett oppmåling inkl digital 4-hjuls kontroll ;
- ( bilen hadde uannsett ikke noe skade i forstilling ..)
- komplett sjekk /scan av det elektriske / computer + en rep/sjekk av kjølesystem.

- Etter dette ble bilen også godkjent biltilsynet i Usa ,
- og nytt vognkort utstedt ; Repaired / Clean Title.

- Bilen ble også godkjent biltilsynet her for ca 2 uker siden.

- Bilen hadde ikke skade slik at airbag'er ble utløst.
- Det som er skiftet er støtfanger foran , lykter , radiator m innfestning,
- div plastdeler i front etc ..

- Jeg har også bilder av bilen slik den fremsto etter Forsikrings-selskap i Usa hadde fått demontert en del av fronten ;
- denne demontering ble gjort for å sikre at bilen ikke hadde rammeskade i forbindelse med dette tidligere uhellet .
- Hadde bilen hatt ramme-skade ; Da har den blitt kondemnert i Usa - og da heller ikke ha kunnet bli godkjent i Norge !!

- Da den siste finish / tilpasning av fanger og panser står igjen er det også litt av grunnen til denne gode prisen.
- Kan også få utført det for 5,000 kr .

Bybil entusiast

Hei
Det virker som om artikkel skriverne her har egen interesse i å skape negativ omtale av USA biler. Kanskje de jobber med Nissan i Norge og føler seg truet av lavere priser på USA biler.

Håper ledelsen for forumet avdekker "uglene i mosen".

Når kreative importører tar inn biler utenom Birger N Haug og andre importører blir det billigere for alle !

Flott at vi har fri import. Det gir oss billigere biler. :)
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

E_S

Hvis man ser bort fra det med "salvage title" og så videre og går ut fra biler som er "rene" er det ihvertfall kort oppsummert slik forskjellene er på US-bil fremfor Euro-bil, legg gjerne til om det er noe jeg har glemt:

+ Billigere
+ Alle har 6,6 kW lader
+ Mange biler har gått i områder hvor veisalting og vinterforhold er et ikke-tema
+ Man er ikke bundet til kjempedyre Nissan-servicer pga. garanti

- Garantien på de bilene som har dette går ikke gjennom Nissan-systemet, så det blir noe mer komplisert
- Noen biler har gått i veldig varme områder (AZ,TX, NM etc.) som batteriet ikke er noe begeistret for
- Noe utstyr skiller, blant annet mangler US-biler mørke ruter bak og automatiske kjørelys
- Navi og Carwings funker ikke (navi burde være mulig å få til med litt kreativ hacking, dog..)

I alle fall så ikke jeg noen vesentlige ulemper med USA-bil. I tillegg ser den bedre ut med sidemarkeringslysene, hehe.. ;) Den var billigere og vil også være mindre verdt som brukt, men det betyr mindre penger bundet opp. Min bil hadde gått i Tennessee og var derfor også forskånet for både det verste av vinterforhold og ørkentemperaturer.
:)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 27. juli 2014, klokken 17:47
Hei
Det virker som om artikkel skriverne her har egen interesse i å skape negativ omtale av USA biler. Kanskje de jobber med Nissan i Norge og føler seg truet av lavere priser på USA biler.

Håper ledelsen for forumet avdekker "uglene i mosen".

Når kreative importører tar inn biler utenom Birger N Haug og andre importører blir det billigere for alle !

Flott at vi har fri import. Det gir oss billigere biler. :)
Er det dummeste jeg har lest. Hvis man skal se objektivt på det fra Nissans perspektiv i Norge så er det jo klart at det er ødeleggende for Leaf som merkevare at vrakbiler kommer på veien. Det kan være alt fra rust til elektroniske problemer som dukker opp og kanskje da blir et stempel Leaf kan få, ufortjent.
Det kan jo igjen være ødeleggende for oss som har kjøpt en Leaf gjennom en autorisert Nissanforhandler her i Norge. Sier seg jo selv at hvis for mange mennesker får med seg at det er mye tullball med Leaf og at det er "vanskelig" å skille en US Leaf fra Euro Leaf og en vrak US Leaf fra en normal US Leaf, vil prisen dale nedover fordi folk ikke vil ha de brukt.
Nå er vi ikke der enda og det er relativt greit å finne ut historien til disse bilene. Poenget mitt er at alle som eier en Leaf har interesse av at Leafen sitt rykte ikke blir ødelagt av vrakbiler fra statene.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TorC

Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 27. juli 2014, klokken 17:47
Hei
Det virker som om artikkel skriverne her har egen interesse i å skape negativ omtale av USA biler. Kanskje de jobber med Nissan i Norge og føler seg truet av lavere priser på USA biler.

Håper ledelsen for forumet avdekker "uglene i mosen".

Når kreative importører tar inn biler utenom Birger N Haug og andre importører blir det billigere for alle !

Flott at vi har fri import. Det gir oss billigere biler. :)

Du kan gjerne kalle oss ugler, men jeg tror du har snudd saken på hodet. Det at det finnes vrakbiler til salgs i Norge medfører at vi andre som har kjøpt US-LEAF får en lavere verdi av bilen vår fordi disse vrakbilene selges billigere, og det skapes usikkerhet om hvilke som er vrak og ikke. Dette i seg selv medfører "støy" for potensielle kjøpere. Så dermed ender det opp med at mange tror at det tryggeste er å kjøpe norsk bil.

I tillegg til dette har disse bilene ikke noe på veien å gjøre. Myndighetene i USA vil ikke ha dem på sine veier, så hvorfor skal vi være søppelplass for USA? Får vi ikke allerede nok søppel fra USA?

Dess flinkere vi er til å avdekke slik juks (og ulovligheter) jo tryggere er det for potensielle US-LEAF kjøpere.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

E_S

Eller - se sånn på det som at det kommer ganske mange amerikanske biler til Norge hele tiden. Ikke bare Leaf, men også mange amerikanske merker og en og annen tysk bil. Her hører man aldri om noen stor ståhei hva angår dette. Forresten er det genialt at det finnes systemer som Carfax og lignende som kan avdekke slikt - for i de fleste europeiske land kan en bil være kondemnert og fikset opp igjen uten at det er mulig å finne ut av dette på noen enkel måte, Norge inkludert. En kondemnering (at bilen er skadet for mer enn den er verdt) er noe forsikringsselskap og verksteder driver med og må ikke forveksles med en vrakmelding, som er når bilen er skrotet og ikke lar seg registrere igjen.
:)

Gordon Retriever

Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 27. juli 2014, klokken 17:47
Hei
Det virker som om artikkel skriverne her har egen interesse i å skape negativ omtale av USA biler. Kanskje de jobber med Nissan i Norge og føler seg truet av lavere priser på USA biler.

Dette faller vel litt på sin egen urimelighet siden de mest kunnskapsrike i denne tråden selv kjører US-importer bil?

Ellers er jeg enig i at fri konkurranse er bra.  Men det stiller krav til en ennå mer kunnskapsrik kjøper, som makter å skille mellom en USA-import, en Europa-import og en Leaf levert ny gjennom Nissans norske forhandlernett.

Rasmus.B

 Poenget med denne tråden er ikke å rakke ned på US Leaf, men å avdekke svindel fra oppfinnsomme og kreative bruktbilselgere. Om det er Leaf eller andre biler det er snakk om er uvesentlig.  Nå er det ttilfeldigvis TorC og noen andre flinke Leaf entusiaster som har tatt fatt i problematikken med Leaf og salvage title. At noen kan få det til at de har en skjult agenda for BNH er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 28. juli 2014, klokken 00:14
Poenget med denne tråden er ikke å rakke ned på US Leaf, men å avdekke svindel fra oppfinnsomme og kreative bruktbilselgere. Om det er Leaf eller andre biler det er snakk om er uvesentlig.  Nå er det ttilfeldigvis TorC og noen andre flinke Leaf entusiaster som har tatt fatt i problematikken med Leaf og salvage title. At noen kan få det til at de har en skjult agenda for BNH er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

Ikke gi meg kreditt for dette. Det er deg, og flere andre (ingen nevnt, ingen glemt) som har drevet dette.

Jeg tror svært få vil ha problemer med "salvage title" såsom http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.msg236711.html#msg236711

Denne bilen har hatt en skade, men ikke spesielt alvorlig. Selger har endret annonsen slik at kjøper er klar over skadene. Og prisen gjenspeiler også at dette er en skadet bil. Jeg synes selger fremstår som temmelig ærlig.

Det som er langt mer alvorlig er bilene som er nevnt tidligere hvor de er regelrette vrak. Dette er biler som myndighetene i USA ikke vil ha på sine veier.

Det er langt verre at enkelte selger disse vrakene som ferskt brød til "fullpris".

Hvis det er noen som kan anklages for å jobbe for BNH, så er det jo de som selger disse vrakene. Det er de som ødelegger ryktet for US-LEAF.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA