Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Arne Mith, mandag 19. mai 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Arne Mith

Hei, Jeg har funnet en Nissan Leaf på finn som var importer fra USA. Jeg undersøkte bilen via VIN nr og viste det seg bilen har vært skade I USA dvs salvage ( vrak ) Det som var merkelig var at bilen hadde frisk title (amerikansk vognkort ) fra del staten IOWA. Jeg undersøkte vidre via mine kontakter I usa det viste det seg bilen ble solgt på net http://www.copart.com/c2/copart_home_page.html , her er endel lureri som er I gang pass dere for biler importer fra USA med Title fra IOWA. Selvfølgelig selger ( I Trondheim) viste ingen ting om!!!. det koster ikke mye å undersøk via carfax eller autocheck. alle registrerings dok kan hentes hos statens vegvesen. bilene blir kjøpt som vrak I USA reparert I IOWA solgt som fersk brød I Norge. IKKE kjøp EL bil fra Usa før du har hele title historien. Dessverre noen driver å tjen grove penger på dette.

emil

Det største daglige problemet med Leaf til salgs på finn.no er at folk ikke er flinke nok til å informere om at det er import bil (EU/US) og forskjellene mellom de og de som er solgt nye i Norge. Samme med 2011-2012 modeller der de bruker modellnavn som Tekna/Acenta.

Har selv sjekket min USA bil på https://www.vinaudit.com/ . Vedlagt utdrag fra rapporten (kosta $9,99) jeg bestillte på min bil, mest for å finne ut hvor i USA den hadde kjørt siden jeg har en merkbar (10%) reduksjon i batterikapasitet.

hovik

http://carfax.com er mest brukte over dammen, og anses som ganske konsis. Ville aldri kjøpt bil i/fra uten carfax rapport.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

kakraemer

Sitat fra: Arne Mith på mandag 19. mai 2014, klokken 11:58
Hei, Jeg har funnet en Nissan Leaf på finn som var importer fra USA. Jeg undersøkte bilen via VIN nr og viste det seg bilen har vært skade I USA dvs salvage ( vrak ) Det som var merkelig var at bilen hadde frisk title (amerikansk vognkort ) fra del staten IOWA. Jeg undersøkte vidre via mine kontakter I usa det viste det seg bilen ble solgt på net http://www.copart.com/c2/copart_home_page.html , her er endel lureri som er I gang pass dere for biler importer fra USA med Title fra IOWA. Selvfølgelig selger ( I Trondheim) viste ingen ting om!!!. det koster ikke mye å undersøk via carfax eller autocheck. alle registrerings dok kan hentes hos statens vegvesen. bilene blir kjøpt som vrak I USA reparert I IOWA solgt som fersk brød I Norge. IKKE kjøp EL bil fra Usa før du har hele title historien. Dessverre noen driver å tjen grove penger på dette.

Var det tilfeldigvis en low-milage hvit en med reg. EL34083? Den hadde jeg tenkt å kjøpe før jeg Carfax sjekket den - salvage - hele siden/airbager etc. Selvfølgelig visste selger ingenting, han var i Trondheim.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kakraemer

Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Thomas Parsli

Da ser det ut til at både kjøper og Skandiabanken har gjort dårlig research...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kakraemer

Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

TorC

Oi! Den er virkelig ikke bra! Det er jo over grensen for svindel.

Jeg har sendt selger en e-post hvor jeg opplyser at saken blir diskutert her. Hvis bilen selges uten at kjøper får disse opplysningene har kjøper med dette dokumentasjon på at selger visste om saken FØR salget.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TorC

Se også at de jukser på årsmodell. Ifølge VIN er dette en 2012, men selger averterer den som en 2013. Dette er noe enhver seriøs bilforhandler sjekker opp før man annonserer. 

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på onsdag 25. juni 2014, klokken 17:03
Se også at de jukser på årsmodell. Ifølge VIN er dette en 2012, men selger averterer den som en 2013. Dette er noe enhver seriøs bilforhandler sjekker opp før man annonserer.

Ser jo også at det er en utgave uten fotbrekk , øko-knapp på ratt eller låsing av ladekabel, så da er det i prinsippet samme bil som min og ikke en av de oppgraderte utgavene.

Rasmus.B

Jeg ringte selgeren i dag. Spurte om han hadde en carfax utskrift eller noe lignende fra USA, men han hadde aldri hørt om noe slikt før. Jeg sa videre at det var en rapport som ville vise om bilen hadde en skade historikk, salvage, rebuild osv. Han kunne forsikre meg om at denne bilen ikke hadde noe skade historikk som han viste om. Tydelig at her er det selgere som gir blaffen i om de lurer noen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Jan-Børre Olsen

Er det ikke sånn da at mange selgere tror at hvis de "ikke vet"  så har de ryggen fri? Jeg vil påstå at en selger som driver med gråimport har særlig ansvar for å sjekke slikt opp. Selvfølgelig burde han sjekke dette før han betaler og tar bilen inn til landet. Sier vel noe om proff nivået til denne selgeren?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

TorC

Siden selger ikke har svart på denne posten så er det jo ingen som vet hva som faktisk har skjedd. Kan hende han selv har blitt lurt?

Det imidlertid ikke tillitsvekkende at selger påstår at han ikke har hørt om Carfax eller at bilen er salvage når det er importbil.

Hvis denne bilen selges til en norsk kjøper vil jo kjøper ha en meget god sak for heving av kjøpet når det fremgår på åpent nett at flere har kontaktet selger og opplyst om de manglende opplysningene.

En bil med såpass tung historikk bør vel neppe ha en markedsverdi på mer enn 100K når selger innrømmer kun 6 mnd "bruktbilgaranti". Hadde jeg vært en vanlig kunde ville krevd garanti tilsvarende det norske Leaf har.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA