Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde mellom hver lading

Startet av wesnym, tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:07

« forrige - neste »

Klykken

Lavere forbruk i lavere hastigheter, ja. Hos meg er det 80 i mesteparten av strekningen til og fra jobb. Og jeg sparer ikke på kruttet når jeg akselererer.  :) 
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jorgensen

Sandvika-Hønefoss 47km vei med stor høydeforskjell, da veien går over Sollihøgda.
Kjører i ECO PRO hele veien og med ACC. Snitthastighet på ca 70km/t
Med utetemperatur på ca 20-25 grader i juli, var forbruket jevnt ca 11.0 kWh/100km
Med utetemperatur på ca 13-15 grader nå i august, er forbruket ca 13.0 kWh/100km

Har ikke brukt AC da den ikke virker ennå, men har brukt litt varme nå som det er kaldere ute.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Kires

Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:21
Sandvika-Hønefoss 47km vei med stor høydeforskjell, da veien går over Sollihøgda.
Kjører i ECO PRO hele veien og med ACC. Snitthastighet på ca 70km/t
Med utetemperatur på ca 20-25 grader i juli, var forbruket jevnt ca 11.0 kWh/100km
Med utetemperatur på ca 13-15 grader nå i august, er forbruket ca 13.0 kWh/100km

Har ikke brukt AC da den ikke virker ennå, men har brukt litt varme nå som det er kaldere ute.

Ser du for deg at du greier å kjøre den ruten også om vintern uten lading? Bor i området selv.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Jorgensen

Sitat fra: Kires på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:23
Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:21
Sandvika-Hønefoss 47km vei med stor høydeforskjell, da veien går over Sollihøgda.
Kjører i ECO PRO hele veien og med ACC. Snitthastighet på ca 70km/t
Med utetemperatur på ca 20-25 grader i juli, var forbruket jevnt ca 11.0 kWh/100km
Med utetemperatur på ca 13-15 grader nå i august, er forbruket ca 13.0 kWh/100km

Har ikke brukt AC da den ikke virker ennå, men har brukt litt varme nå som det er kaldere ute.

Ser du for deg at du greier å kjøre den ruten også om vintern uten lading? Bor i området selv.

Jeg fikk bilen i midten av mars måned og da var det noen minusgrader ute og isete vinduer, så jeg forvarmet bilen hver dag.  Ved ankomst Sandvika så sto det at jeg hadde ca 80 km hjem, så dette går bra. Det står en hurtiglader her i Sandvika, så med noen få minutters lading på det kaldeste så kommer du fint hjem igjen.

Har lest at en annen her på Forum'et kjører Hønefoss-Oslo t/r uten å lade, og det blir da på grensen når det er veldig kaldt.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

02jan

Kjørte innover til Oslo idag , fra Nittedal. 1/3 kjøring innenfor ring 3. 1/3 landeveien. 1/3 motorvei (70 og 80 sone).  Tilbake via alnabru, lørenskog, Lillestrøm, kløfta og tilbake Nittedal.

Regnvær, viskerne på auto, musikk i bilen, lading av tlf, varmen satt manuelt på 18 grader, justert med soltak oppe ved enkelte anledninger. Eco  pro modus. Helt ordinær kjørestil, inkludert en liten tester med kollega i lunsjen.   

Allikevel klarte lett å kjøre 9 mil før 50% rest på batteri.

Kjørte 14 mil , før jeg fikk 25%.

Med litt planlegging, lange strekninger, burde man være istand til å kjøre 18 mil uten store problemer. Har aldri kjørt el bil før - har fortsatt mye å lære i forhold til å kjøre effektivt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Olemann


Artig å sammenligne forbruk med eGolfen, så langt ser det ut som i3 ligger bra an i denne duellen.

Sjekk denne tråden fra Golf-folket:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15936.0.html

PS! Jeg ønsker ikke en best/dårlig diskusjon, Golfen har jo større batteri, har selv kritisert mange tråder for hårsåre småkrangler, tenkte holde dette på saklig/teknisk forbruksnivå, om mulig....

Ole

rth

Vi begynner å få en liten erfaring med rekkevidde på vår bil nå.  Det har gått ett par uker med pendling mellom Kongsberg og Ås. 91 km hver vei. Det er kjerringa som kjører, og i dag når hun kom hjem så var "tanken" tilnærmet halv. Estimert rekkevidde har vi sluttet å se på. Men hvis "tankmåler" viser riktig så er vi nærmere 170 km i rekkevidde. Vi har ikke hatt lengre strekk enn disse 9 milene mellom ladningene.

Begynner i hvert fall å få tru på at dette kan funke store deler av vinteren også.

jaxry

Kjører hun i Eco Pro+?
Kona mi kjører Drøbak-Kongsberg. 83 km. Rest ved ankomst 45-55 km. Dvs. total rekkevidde på ca. 130-140 km. Da kjører hun i Comfort og med kjørestil som før elbil.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

rth

Tror hun kjører i Eco Pro. Helt sikkert ikke +. Vi har så langt ikke merket noen forskjell på Comfort og Eco Pro sånn i praksis. Rest anslagene synes vi er for lave i forholdt til "tankmåler". Typisk er restanslag når jeg fikk låne fulladet bil i dag 130 km.

Det som vi ser er at hun bruker mindre strøm hjem enn til jobb. Selv om topografi skulle tilsi det motsatte. All erfaring med fosilbil tilsier dette også. Trolig er det snittfart som er lavere hjemover som gjør dette.

jaxry

Ja, det er nok mange parametre som går inn i læringen til i3. Vi opplever at det er ca 10 km lengre restrekkevidde Kongsberg-Drøbak, grunnet nedstigningen fra Basserudåsen til Mjøndalen/Drammen.
Det jeg har lagt mest merke til er at bilen alltid viser lengre rekkevidde når jeg bruker bilen med min nøkkel... ;)
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Gondron

#100
Idag kjører eg Bømlo haugesund t/retur uten lading. Totalt så er det 156 Km.
Kjørte i Eco pro + til jobb og endte på 12.1Kw/100 i forbruk. Eg har da 55% igjenn på batteri ved parkering i haugeby. Så da kan eg vell unne meg litt varme i cupe på vei heim om det ikkje regner ute!


Edit:  fortsetter nedenfor! :D

Gondron

Kjørte heim i Eco pro+ også. Forbruk på vei heim var 12.4kw/100.  Gjennomsnittsfart 65 Km/t
Temp 15.5C, regnet ca 1/3 av veien heim.
Rest rekkevidde var 4 km da eg parkerte i garasjen. Fornøyd med dette eg :) Men det vart ikkje å unne seg varme i Kupe!

Vind

Da har jeg kjørt 420 km på 24 timer. Måtte en raskt tur til hytta + noen jobbmøter - og "diseldyret" er på service.  Turen var planlagt greit i hodet med hurtigladerstasjoner - noen alternative ladepunkter - og rimelig tid i begge ender.  I tilegg var hunden med - så det ble noen lufteturer underveis.

Ros og ris til Fortum.  Når hurtigladerstasjonene virker er de fantastiske - fra 5 km rekkevidde til 80% ladet på 24 minutter er bra.  Ris: Når hurtigladeren ikke virker - og det eneste callcenteret kan si er at jeg antagelig ikke har siste software i bilen (det her jeg - og ja jeg er helt sikker)  Løsningen ble en type to lader - og litt lenger tur med hunden (Hunden var veldig glad).  En annen elbileier kom mens jeg prøvde og sa at den hurtigladeren aldri hadde virket bra for ham heller - så dette er ikke bare ett i3 problem (han hadde e-up)

Ris til Ishavsveien.  Jeg lastet ned app og registrerte meg - i den tro at jeg kunne bruke DC hurtiglader - men nei, SMS og app kunder er kun henvist til Chademo og Type 2 lader, for BMW betød det nok en lengre tur med hunden.  Prisen for app kunder er også markedets dyreste.

Hjemturen gikk mye bedre - da viste jeg at jeg hvilke hurtigladere jeg skulle holde meg unna - og 5 km rekkevidde til hurtigladeren til Fortum som jeg viste virket holdt bra.

Det skal sies at jeg på denne turen kjørte normalt (eco Pro + kun når jeg hadde under 20 km rekkevidde). Fulgte også trafikken 80-90 på landevei og 100-110 på motorvei.  Lengste strekket var akkurat 144 km. (startet med 130 i rekkevidde og endte som sagt med 5 km)

Konklusjonen min er at BMW i3 er en flott langturbil, ikke blir man sliten - og ACC gjør turen veldig behagelig.  Det som mangler er en infrastruktur med hurtigladere og ett betalingssystem for alle.  Fortum har en grei abonementsordning, men Ishavsveiens ordning er jo reneste landeveisrøveriet - bare bensinprisene er mere grådige...  Jeg vil gjerne at levrandørene skal tjene penger på investeringen, men det burde vært ett system, en brikke og ett abonnement - og litt forutsigbarhet.

- og ett lite ønske til BMW, når kommer hurtigladere med prioritet i navigasjonen?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jeg forstår ikke at Ishavsveien, Lyse og andre som tar overpris for lading, ikke forstår at de ødelegger for seg selv. Vi som har et valg, tar diesel-bilen på slike turer, men ville heller tatt i3 hvis prisen var fornuftig (for meg koster en tur til Stavanger nå dobbelt så mye i drivstoff på elbilen som på dieselbilen...). Jeg er i hvert fall ikke i kundegruppen for abonnement, fordi jeg normalt lader hjemme.
Dermed taper de penger på oss, og mange fler, og flere som ville kjøpt elbil hvis det hadde vært enkelt å dra på en lengre tur innimellom, men som nå venter enda lengre pga de høye prisene...
Og i tillegg forsterkes dette ved at de som faktisk betaler prisen, skal lade til 100% for å få valuta for pengene, og blokkerer dermed laderen fra å ta inn mer penger fra fornøyde kunder i stedet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Vel, dere har i alle fall hurtiglademuligheter. Eneste jeg har er tilgang til schuko, offentlig. Og stikket i garasjen, selvfølgelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA