Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde mellom hver lading

Startet av wesnym, tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:07

« forrige - neste »

Jorgensen

#75
Sitat fra: Olemann på fredag 11. juli 2014, klokken 08:53

Interessant,  da jeg selv vurderer Sandvika - Stavern.

Hvilke hastighet holdt du på E18 fra Drammen til Larvik, vil anta at det er stor forskjell på forbruk om man ligger i 80 enn om man ligger i 100,  har flere ganger opplevd at høyre felt går i 100 og venstre i 110 på denne strekningen.

Mvh Ole

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 10. juli 2014, klokken 20:34
Kjørte Hønefoss-Langesund en strekning på ca 209km via Sandvika. Eneste hurtigladning for meg er på Liertoppen (og ved Sandvika), da den ved Marienlyst stadion ikke liker min bil, og den ikke vil lade den  :(
Fra Liertoppen til Langesund er det 143 km, og bilen viser 128km rekkevidde i EcoPro ved start. AC er slått av da den igjen har sluttet å virke :(    Utetemp. på 27 grader så vinduene måtte litt opp...
Jeg legger meg i høyre fil nesten hele veien med ACC så jeg følger køen.

Ankomst Langesund så har jeg kjørt 143km med 25km rest på batteriet. Fire personer med baggasje i bilen.

Fra Hønefoss til Langesund har forbruket vært på 11.7 kwH/100km med snitthastighet på 74.7 km/t

Hastigheten lå nok jevnt i 90-95, men kjørte også i 100-105 i noen kilometer. Jeg var i tvil om rekkevidden, så jeg hadde planlagt en stopp på Vassbotn syd for Larvik for å lade litt, men det ble vist ikke nødvendig :)

på returen fra Langesund til Liertoppen fulgte jeg en lastebil nesten hele veien som lå jevnt i 95-100km/t. Trippteller 142km med 18km rest på indikatoren, snitthastighet ble 80.1 km/t. En varm tur uten AC.. Puhh.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

SE

Benyttet i3'en på hyttetur i sommerferien. Distansen er 150km; Hønefoss - Fagernes - Melbybråten - Opp på fjellet.
Fullpakket bil for tre uker på hytta, tre personer i bilen.
Til hytta ble det ikke gjort forsøk på noe personlig distanserekord. Safet, og det ble hurtigladet på Nes i Ådal, og 16A - ladet på Fagernes Kjøpesenter med Mennekes kladd.  Hurtiglader er tingen, helt klart!

Hjem ble rekkevidde testet, resultatet ble: Kjørt 149 km, snittforbruk 10.0 kWh/100km , restdistanse beregnet til 30km av bilen. Snittfart ble 62.8km/h.

AC virker ikke på bilen; kjørte på eco plus, og det var ca 24 grader lufttemp denne dagen.

Legger ved loggen og løypeprofilen.


rth

Er det noen som har erfaring med valgene Comfort, Eco Pro og Eco Pro+. Tenker da på rekkeviddeforskjell på samme strekning.

Kona hadde sin første tur til jobb i dag. 90km, med en rest på 35km. Før start var estimatet 125km, så det var spot on. Vi kommer jo til å finne det ut, men det hadde vært interessant å høre om andre har gjort noen tester på dette.

Aberg88

har ikke prøvd det ut enda, men ifølge bilen skulle det ikke bli mer enn 11 Km lengre om AC var av. Dette i Eco Pro Plus (Consumers)
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

ali_ben

Sitat fra: rth på mandag 11. august 2014, klokken 11:58
Er det noen som har erfaring med valgene Comfort, Eco Pro og Eco Pro+. Tenker da på rekkeviddeforskjell på samme strekning.

Kona hadde sin første tur til jobb i dag. 90km, med en rest på 35km. Før start var estimatet 125km, så det var spot on. Vi kommer jo til å finne det ut, men det hadde vært interessant å høre om andre har gjort noen tester på dette.

Rekkeviddeindikatoren er fortsatt mer eller mindre en vits for min del. Hadde håpet at den nye softwaren skulle gjøre dette bedre enn den gamle, men det gjør det ikke. Når jeg skulle hjem fra jobb fredag hadde jeg ifølge bilen 112 km rekkevidde. Etter å ha kjørt mine 75 km hadde jeg  75 km igjen i rekkevidde. Regelen om 35-40 km per strek nå på sommeren er langt mer holdbar enn bilens antagelser. I dag tidlig var det samme greia igjen. Ser ikke ut til at bilen tar hensyn til erfaring eller lærer noe som helst.
BMW i3 levert 2. mai 2014

marskar

Sitat fra: ali_ben på mandag 11. august 2014, klokken 12:10
Sitat fra: rth på mandag 11. august 2014, klokken 11:58
Er det noen som har erfaring med valgene Comfort, Eco Pro og Eco Pro+. Tenker da på rekkeviddeforskjell på samme strekning.

Kona hadde sin første tur til jobb i dag. 90km, med en rest på 35km. Før start var estimatet 125km, så det var spot on. Vi kommer jo til å finne det ut, men det hadde vært interessant å høre om andre har gjort noen tester på dette.

Rekkeviddeindikatoren er fortsatt mer eller mindre en vits for min del. Hadde håpet at den nye softwaren skulle gjøre dette bedre enn den gamle, men det gjør det ikke. Når jeg skulle hjem fra jobb fredag hadde jeg ifølge bilen 112 km rekkevidde. Etter å ha kjørt mine 75 km hadde jeg  75 km igjen i rekkevidde. Regelen om 35-40 km per strek nå på sommeren er langt mer holdbar enn bilens antagelser. I dag tidlig var det samme greia igjen. Ser ikke ut til at bilen tar hensyn til erfaring eller lærer noe som helst.

Dette er det samme som min erfaring tilsier. Det står stort sett alltid mellom 11 og 12 mil på displayet ved start, men det stemmer ikke... Får håpe at de fikser dette etter hvert. Har også sett at det blir mer riktig om jeg setter på destinasjon i iDrive. Da kalkulerer den bedre.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

rth

Nå stemte nå rekkevidde indikator tilsynelatende for oss i dag. 9 mil kjørt. Litt over en strek igjen, og estimert gjennstående rekkevidde på 35km. Kjøring i Comfort mode.

Så det var endringen til Eco jeg lurer på. Hvor mye erfarer man at rekkevidden øker.

ali_ben

Sitat fra: rth på mandag 11. august 2014, klokken 13:37
Nå stemte nå rekkevidde indikator tilsynelatende for oss i dag. 9 mil kjørt. Litt over en strek igjen, og estimert gjennstående rekkevidde på 35km. Kjøring i Comfort mode.

Så det var endringen til Eco jeg lurer på. Hvor mye erfarer man at rekkevidden øker.

Ja det var det du ville ha svar på  ;) Jeg er så oppgitt over Guess-O-meteret at jeg glemte å svare på det. Min erfaring - de gangene jeg har switchet er at det er ganske mye forskjell mellom Comfort og Eco Pro, opp mot 10%. Det er derimot ikke så mye forskjell mellom Eco Pro og Eco Pro+. Det avhenger helt sikkert av utetemp og om man bruker navi. Men som jeg har skrevet lenger opp så er det jo til tider ren bingo hvor mange km som står i displayet så jeg ville ikke stole for mye på det uansett.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Gondron

Andre som synest det er rart at eg har 63 igjenn på "kilometeret" med litt over halvparten batterikapasitet igjenn når eg alt har kjørt ca 77 KM. Det var regn under kjøring fra Haugesund til Bømlo, så var og gjennom tunellen.

Kan det være noe gale med software?

pberg

Nei, gjettometeret er bare på bærtur som vanlig...

;)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Tell 35km per strek så har du litt å gå på før det er tomt. Iallefall ved fin kjøring nå på sommeren. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gondron

Okey, Eg klarer ikkje å komme i forbruk på under 13Kw/100. Noen tips til det eller er det fordi eg har Bømlafjordtunellen med stigning eg ikkje klarer det?

Klykken

Prøvd å kjørt et annet sted for å se da? På tur til jobb nå tidligere idag hadde jeg 12,8KWh/100km i følge appen, og det på relativt flat veg med 40/50/60/80-soner hele vegen og lite trafikk. Totalt 26km. Et par forbikjøringer ble det også. Kjørte for det meste i ECO pro, bortsett fra forbikjøringene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Aberg88

Med eco pro så har jeg et gjennonsnitt på 10-11 kWh/100 Km til og fra jobb. Denne er også stort sett flat veg med 40 og 60 sone. i vanlig comfort ligger jeg rundt 14kWh.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Olemann


Til jobben i dag, fra Sandvika til Fornebu, ca 12 km, så lå forbruket på 8.7.   I Normal comfort. Litt kø, endel stopp. Litt høyere hjem, pga høyde.

Erfaring er at det er vanskelig å komme ned på  7 tallet i forbruk, men 9 tallet er overkommelig.   Også i Comfort, men krever varsom fot.  Men etter Reva kjøring noen år blir man god til å ta vare på strømmen  :)

Normal "fossil" kjøring gir lett et forbruk på ca 13-15.

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA