Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av hma, tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

sn0le

Hehe, Paypal pga Elon ja. :)

Hadde glatt slengt en hundrelapp inn en brevsprekk som betaling for 2 timer lading.
Kan ikke forvente at de skal betale for strømmen vår, og synes det er kjempeflott at det finnes 22kW punkter som er til god nytte.

Hvis det noengang blir en felles løsning for alle lade-tilbydere, med RFID-brikke så er jo disse boksene forberedt med RFID-leser. Da kan man jo betale etter bruk via abb knyttet mot RFID-kort eller RFID-brikke.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

@ew:
Skjønner hva du mener, men vi må tenke på hva kosten blir hvis 100 Teslaer lader i løpet av hver sommermnd.
Da blir det fort noen kW som skal betales.
Synes det er merkelig at ikke dette har blitt ordnet slik at Bellona tar regningen.
De fikk mye god PR for å etablere ladekorridoren.
Evt kunne de brukt RFID-leseren til at folk kunne skaffe seg et e-71 abbonement.
Dog er det bedre at punktene står åpne 24/7 pga Teslaturister og evt Nordmenn som ikke har ordnet seg abb i forkant.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eDooku

Synes likevel det er en uheldig utvikling. Det største problemet med punktene i Mo i Rana er nok at det ikke er noe servicetilbud i nærheten som kan hjelpe å betale for strømkostnadene. Dermed ender jeg opp med å forstå Telemix uten å like det... Et hotell/kjøpesenter bruker så mye strøm fra før av at ladekostnadene omtrent ikke vil synes, og vi brukere har også lett for å betale for oss ved å benytte oss av tilbudet der mens vi venter.

Sånn sett håper jeg at hotellene og kjøpesentrene IKKE følger denne trenden, men skjønner at vi faktisk fører til merinntekter for dem. Tipper Telemix vil oppleve mindre trafikk fremover hvis Namsskogan får 22kW og folk kjører rett til Mosjøen i stedet.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Car-El

At TeleMix ikke skal tape penger kan æ godt forsvare. Men at han skal tjene penger er ikke jeg med på. eRoute 71 ga boksene gratis. Så at dem tar 1~2kr kiloet... Ikke mere. 1kr ingen problem, 2kr naaaa da er det mere å tjene penger. GrønnKontakt ta 40kr for hver påbegynt time.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Nordtroms

Vi stoppet og ladet på Telehuset på nordtur, spaserte innover til sentrum og spiste lunch og shoppet. Vi la nok igjen et par tusen der. Har forståelse for at det må være betalingsvilje blant elbil eiere for at vi skal få flere ladere og at Telehuset har utgifter til strøm er jo klart. På den andre siden så ville ikke vi spist og shoppet der om ladetilbudet ikke hadde vært der. I dette tilfellet så tror jeg det ville være en god ide om handelsstanden går inn og betaler et beløp til Telehuset for strømugiftene. De har tross alt fått ladeutstyret gratis og således smaker det ikke helt bra at de casher inn. Helt til slutt. Jeg antar at det ikke er veldig lenge til det kommer superladere nordover langs E-6. Da vil disse ladestasjonene miste sin relevans for oss Tesla eiere. Kanskje de da heller kan flyttes til en annen lokasjon som er mer utenfor allfarvei. For eksempel Hattfjelldal, Røros øst Finnmark eller lignende?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

eDooku

Ja, "Mo i Rana-situasjonen" blåser nok over av seg selv etter hvert. Det skulle uansett vært kraftlagets ansvar å stille med 400V når noen bestiller det, uten ekstra kostnader for abonnenten. Det hadde nok løst utbyggingsproblemene utenfor allfarvei temmelig fort.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Muffinman

Regelen er vel at nettselskapene tar en stor andel av kostnadene med slikt, mens bestiller/kunde betaler et anleggsbidrag - eller en andel av kostnad.

Har ikke dokumentasjon for hånden, men jeg sitter med et bestemt inntrykk av at størrelsen på anleggsbidragene har økt betraktelig de siste årene.

fredag

Sitat fra: ew på torsdag 31. juli 2014, klokken 09:47
Uff, jeg synes det er synd at de begynner slik.  :-[  Greit at det ikke er snakk om mye penger for en lading, men det blir fort litt mye pes om hvert enkelt eRoute-ladested følger etter og setter opp sine egne betalingsregimer etter dette. For ikke å snakke om at de ønsker å tjene på det i tillegg... Menmen, neste sommer blir det vel uansett mulig å kjøre utenom eRoute 71 oppover.

Strøm er ikke gratis.

Etter at den første entusiasmen over elbiler gir seg blir det nok vanligere og vanligere med betaling.

2kr pr kwh er en helt ok pris.

Transnova må imidlertid få ##### i gir angående et nasjonalt ladekort som kan brukes på slike enkeltstående ladebokser. Teknologien finnes, er allerede hyllevare, og er i bruk i bl.a Nederland. Men teknologien vil ikke bli utbredt her i landet hvis ikke noen tar initiativ til å ta det i bruk. Jeg ser ikke at andre enn Transnova (eller evt Oslo Kommune) har muskler til å få til dette.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 31. juli 2014, klokken 13:22
Jeg antar at det ikke er veldig lenge til det kommer superladere nordover langs E-6. Da vil disse ladestasjonene miste sin relevans for oss Tesla eiere.

Tja, jeg er ikke så sikker på det. Ofte vil det passe meg bedre med et par timer på en 22kW i et kjøpesenter (slik som i Tromsø) enn en halvtime på SC utenfor allfarvei. Avhengig av at jeg alikevel har ting jeg skulle handlet selvfølgelig. Dessuten finnes det 60kWh biler uten SC samt andre merker som kan benytte disse. Jeg tror nok de utfyller hverandre greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Mo viser at plasseringen av slike ladepunkt er veldig viktig. Det må foreligge en motivasjon om "merverdi" hos driveren ved å tiltrekke seg elbiler. Det vil som oftest være spisesteder, handlesentre eller opplevelser. Telehuset har ikke noe slikt å tilby, deres eneste fordel er at de har en 400V trafo på tomta. Med den beliggenheten de har vil det nok ikke komme mange på besøk den dagen superladerne i Mosjøen og Saltdalen er på plass.
På Fauske Hotell tar de 30 kr timen, der du må hente nøkkel i resepsjonen på hotellet for å slå på laderen. Det er jo for så vidt greit siden de er døgnbemannet. I ladefondet til TOCN har vi ansett en pris på 30 kr pr time tilstrekkelig for å dekke strøm og driftsutgifter. 44 kr føler jeg er i overkant. Mulig Telehuset kan dokumentere at de har en kWh pris på 1,5-2 kr men det tviler jeg på.
Jeg betalte 75 kr for 2,5 time lading på Fauske Hotell, det var greit nok og det medførte at jeg ikke følte noen moralsk forpliktelse om å spise på hotellet Det ble en pizza på andre siden av gata istedet.
Som sagt er plasseringen av disse 22kW laderne veldig viktig. De bør stå på steder der du gjerne vil bruke litt tid uansett, og dermed ikke merke tidstapet. Og de som driver dem bør ha et tilbud som tiltrekker seg elbilister.
Min tanke har vært at  de vil fungere som "lokkemiddel" . Hvis det ligger to spisesteder langs kystriksveien f.eks og det ene tilbyr gratis 22kW er det vel ingen tvil om hvor "Teslaturistene" vil legge igjen feriepengene sine ?

Jeg er helt enig i at utbyggingen av ladeinfrastrukturen går altfor sakte ! (bortsett fra Teslas opplegg da :D )
Transnova er alt for "bakpå", både når det gjelder utbyggingstakt og når det gjelder betalingsordning.  En felles RFID-løsning burde vært på plass for lenge siden. Utbyggere som får støtte burde også stilles overfor mye strengere krav til oppetid på laderne.  Det er en grunn til at du ikke finner mange superladere med færre enn 4 punkter. Det heter redundans.  Det burde selvsagt vært stilt samme krav til de som setter opp DC-ladere med støtte fra Transnova. Aldri en enslig CHAdeMO lader.

Engasjementet fra eRoute71 og TOCN om å sette opp ladere viser at det offentlige og de kommersielle ikke har fulgt med utviklingen. Det er jo et paradoks at bevilgningene til Transnova er så lave som de er, all den tid Norge har verdens beste insentiver til å kjøpe elbiler.
Hadde det ikke vært for Teslas ambisiøse utbyggingsplaner for superladerne hadde jeg aldri kjøpt min Tesla, i mitt hode er problemfri tilgang til en god ladeinfrastruktur minst like viktig som prisen på selve bilen.

Etter sommerens Nord-Norgeferie der 5000 km av den foregikk nordenfor Dovre  er jeg glad for at jeg neste sommer slipper å vandre rundt i Mo i Rana i 3 timer, det var greit som en "pioneropplevelse" for en gangs skyld. Det var helt uproblematisk, men det tok litt tid.

Like viktig som 22kW for å lade mens man er på farten er tilgang til strøm der man overnatter.
En enkel blå 32A industrikontakt vil holde i massevis i slike tilfeller. Overnattet på Føllingstua Camping på både tur opp og tur ned, selv med rimelig tomt batteri og kort natt var 7,4 kW tilstrekkelig.
Å sette opp slike kontakter er MYE billigere enn å sette opp Type 2-bokser.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

@jkirkebo
Enig med du! Heller 11kW (7,4kW) ved hotell for å lade over natten.

@fredag
Du har helt rett. Strøm er ikke gratis. Men når "telefonkjosken" på Mo har fått denne Mode3 boksen gratis for å så tjene penger på den, så har ikke jeg lyst til å benytte meg av den. Hadde dem kjøpt disse Mode3 boksene selv så har saken vært i et helt annet lys. Da har jeg glatt kunne betalt, om så 60kr/timen.



Ennå en grunn til å benytte seg av Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Etter som jeg har forstått så har dem satt opp en Mode3 boks for egen kostnad. Dette gir meg lyst til å overnatte på det hotellet og legge igjen mine penger der.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 01. august 2014, klokken 01:24
@jkirkebo
Enig med du! Heller 11kW (7,4kW) ved hotell for å lade over natten.

@fredag

Du har helt rett. Strøm er ikke gratis. Men når "telefonkjosken" på Mo har fått denne Mode3 boksen gratis for å så tjene penger på den, så har ikke jeg lyst til å benytte meg av den. Hadde dem kjøpt disse Mode3 boksene selv så har saken vært i et helt annet lys. Da har jeg glatt kunne betalt, om så 60kr/timen.

Husk at det er mer som koster. Håndtering av betaling, parkeringsplass, effektledd i tariffen osv. Jeg synes ikke prisen er gal.

Personlig brukte jeg laderne i Tromsø, Alta og Fauske i sommer, de var alle gratis å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Naaa? Ser man på GrønnKontakt, som lever av å "fylle" elbiler, så tar dem 10-20-30-40kr/timen. Dem må koste ladesystemet selv, minus stønad fra Transnova. Og det er ikke alle plassene de har fått stønad, slik som Surnadal og på Eide.

Da syndes ikke jeg at 22 eller 44kr/timen er greit. Særlig når andre er så snill at dem gir bort Mode3 boksen gratis. En slik boks koster fra 5500kr +MVA. Med fast Type2 kabel så starter prisen fra 4900kr +MVA.
Og det er billig i forhold til disse søylene som GrønnKontakt har satt opp uten stønad.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Nå står laderne i Mo på allerede opparbeidede parkeringsplasser (den ene sågar en handicap-plass)
Selve administreringen av betalingsordninger som RFID etc koster ganske mye slik at prisen må ligge over vanlig kW pris. Men en lapp på veggen med et kontonr er ganske billig.
Reaksjonene her viser at 30kr pr time for 22 kW på "sponsede" ladere er grensen for hva folk synes er rimelig.

Når det gjelder laderne på Namskogan ser det ut som om vi ikke klarer å få de oppgradert før sommeren er over. Det skyldes at den trafoen vi har tenkt å gi dem står på et tak på Fauske og veier nesten 300 kg. Det var ikke mulig å oppdrive kran og muskelkraft nok til å få den ned akkurat nå.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

afitch80

Men ble det ikke stilt noen krav til Telehuset da de fikk laderne? Som at de skal være tilgjengelig til en hver tid. Og retningslinjer for betaling? Eller var det bare vær så god og gjør som dere vil?
Synes det burde være klare retningslinjer og en kontrakt slik at bedrifter som får disse boksen ikke "går helt avhenglsene". Får andre lokasjoner nyss i at Telehuset tjener penger direkte på ladingen, så vil vel de og det. Og plutselig har man ladere som koster 100 kr/t.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA