Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Brukererfaringer

Startet av Radiobil1, tirsdag 13. mai 2014, klokken 13:18

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 08:13
Morro å se noen bruke så mye ressurser på å skrive negative ting om bilen de ikke valgte selv.

Når der gjelder kjørelengde så viser blandt annet NAF testen at Zoe går lenger enn Leaf på vinterdekk.
Blir veldig urimelig å påstå at den da bruker mer strøm.
Problemet et at noen biler ikke oppgir korrekt forbruk.
Speedometeret i Zoe er ganske korrekt. Det samme kan ikke sies om Leaf. 7-10% avvik.

Tror de fleste kan identifisere klokken på bildet.


Hvor vanskelig det er å få oversikt over kjørestrekning, tid og forbruk?


Ser at noen ting som CD spiller kan være relevant for enkelte.

Dessverre preger innlegget ditt ønske om å spre mest "eder og galle".

Hva er motivet ditt?
Skal du redde folk fra å gå på verdens største elbilkjøpstabbe?
Superhelt?

Må da være lov å si hva man mener om en bil. Skjønner at du som ansatt må være overdrevet positiv til den og kanskje blir personlig fornærmet, men det er sjelden jeg har funnet så mye jeg ikke har likt når jeg har prøvd en bil og jeg startet med et ønske om å like den. Selv golf som er en bil jeg ikke liker var bedre på de aller fleste punktene. De mest brukte tingene i bilen skal komme naturlig.

Fant fram til informasjon etter hvert, og når det gjelder klokke så er den ikke synlig hvis man f.eks har forbruksinformasjonen oppe. Skal ikke være nødvendig å måtte trykke masse rundt eller ta opp mobiltelefonen for å finne ut hva klokka er når man kjører. Sånt kan sansynligvis løses med en software oppdatering.

Jeg er ikke bare negativ til bilen. Hvis vi ser bortifra utfordringen med enfase lading mener jeg at høyeffekt AC-ladingen til Zoe er fremtiden for elbiler da man slipper ustabile DC-ladere, men man må også ha 100% fungerende saktelading som alternativ.

I testløypa jeg har kjørt flere biler brukte ikke Zoe noe markant mindre enn de sammenlignbare modellene og alle bilene er kjørt i samme type trafikk og vær. Kan godt være at Zoe er bedre enn de andre hvis man kjører i ekstremsparemodus og rått egg mellom fot og fartspedal, men på min normale kjøring var den ikke noe bedre, heller tvert i mot. Feilvisningen til speedometeret var identisk som på Leafen min, men jeg sjekket riktignok ikke dekktrykket på Zoe før jeg kjørte avgårde. Kan være at forhandleren har tullet det til der, men det er sånt de burde ha kontroll på.

emil

Sitat fra: abc på mandag 01. september 2014, klokken 08:40
Må nesten si meg enig med Rav4_EV her.

Selv tenker jeg at diverse importører / selgere må ha det mykje morro med å trolle litt rundt i de ulike forumdelene.

Men hyggelig med både engasjement og at du har prøvd bilen da :) Heldigvis er folk ulike, så jeg er godt fornøyd - til tross for at jeg helt bevisst unnlot å kjøpe akkurat den bilen du tydeligvis mener er best - og ville ha gjort det samme igjen om behovet skulle oppstå.

Må bare si at jeg hverken er selger eller importør av noe som helst, bare en bil og teknologi interessert fyr som har rundt 40.000km/året bak rattet. Og igjen, det må være lov å være kritisk til noe og si at jeg ikke synes den er så fantastisk som enkelte andre skal ha det til. Er det f.eks feil av meg å poengtere at med min sittestilling er beinplassen bak dårlige enn på Leaf eller andre ting som jeg mener er løst dårligere enn på andre biler?

Jeg sier heller ikke at Leaf er verdens beste bil, men fra første sekund jeg satte meg inn i den føltes det meste naturlig. For 12 måneder siden hadde jeg ikke noe valg med våre behov (plass til 5 og bikkje) og etter å ha tatt en runde med forskjellige biler i sommer ser jeg ville valgt Leaf igjen hvis vi skulle kjøpt nå. Har riktignok ikke fått prøvd Kia Soul enda, men holdt på å gå i bakken første gang jeg så fossilutgaven. Heldigvis skal jeg ikke sitte og se på utsiden av bilen når jeg kjører, er det inni som teller mest.

Rav4_EV

Kjørt side ved side med kona som har Leaf.
Speedometeret viste 100 i Leaf, 91 i Zoe.
Mulig vi må filme dette for å slå tilbake.

Hva er dine målinger Emil?

Jeg jobber i Renault. Om koppholderne oppfattes som små er det synspunkter jeg tar med meg.

Løse påstander fra andre her på forumet som høyt strømforbruk i forhold til konkurrentene er min jobb å rydde opp i.





22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Det er en forskjell i nøyaktigheten til Norsk og USA Leaf, der sistnevnte (min) er mer nøyaktig.

Passerer en fartsmålertavle på E18 som jeg etter noen tusen passeringer vet er nøyaktig (på det nivået at jeg i CR-V'en min kan kjøre og treffe 90 +- 1km/t uten å se på mitt eget speedometer). Legger jeg CC på Leaf på 82 viser tavla 80, la CC på Zoe på 82 og tavla viste 80. Hvis du vil ha mer bevis kan jeg sikkert prøve å filme speedometer og GPS samtidig for å se en forskjell på 2-3km/t i 80-90km/t


På ruten Arendal - Grimstad - Arendal med start og stopp på samme sted var det minimale forskjeller mellom bilene. Da kjører jeg med CC på fartsgrensa.

På ruten Arendal sentrum - Hove - Arendal sentrum brukte den 10% mer på ellers like forhold som de andre bilene da kjører jeg i eco og fjærlett gassfot.

Ingen spesielle start/stop situasjoner som skulle utgjøre noen forskjell.

Men for å ta en annen irriterende ting med bilen jeg prøvekjørte: Vindusviskeren som ikke går helt bort til A-stolpen. Er det en feil med bilen jeg hadde eller er alle så de stopper 5+ cm før?

Rav4_EV

Lite relevant å sammelikne USA Leaf med biler som leveres på det norske og europeiske markedet.
Du skrev da vittelig Leaf/e-golf. Tyske biler har alltid jugd godt på speedometeret.
Dessuten opplyser e-golf forbruk til motor.

Mange tusen kilometer i Leaf har nok gitt deg vennskap i

Forbruksmåleren kommer automatisk opp etter endt tur. Trenger ikke å trykke på noe som helst.
Klokka vises på "hjemmeskjermen". Der vises også annen relevant info under kjøring.

Hva angår vindusviskere så sjekket jeg akkurat bilen.
Ser ikke noe galt i forhold til vindu og visker.

Sikker på at du ikke bare er overrasket over økning av synsfelt i forhold til de massive A stolpene du er vant til?

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 08:13
Morro å se noen bruke så mye ressurser på å skrive negative ting om bilen de ikke valgte selv.

Dessverre preger innlegget ditt ønske om å spre mest "eder og galle".

Hva er motivet ditt?
Skal du redde folk fra å gå på verdens største elbilkjøpstabbe?
Superhelt?

Når man går såpass åpent ut om at man jobber innen organisasjonen vil jeg vel påstå at å uttale seg på denne måten med slike kommentarer virkelig er "å bæsje på leggen", det virker ikke akkurat særlig seriøst eller kundevennlig at en som - mer eller mindre bevisst - representerer bilimportør svarer på denne måten til kritikk mot bilen fra noen som har prøvekjørt den..

:)

Thomas Parsli

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 09:30
Kjørt side ved side med kona som har Leaf.
Speedometeret viste 100 i Leaf, 91 i Zoe.
Mulig vi må filme dette for å slå tilbake.

Vår Leaf (Norsk 2012-modell) viser jevnt over 7% for mye, har sjekket mot GPS i 50, 70, 80 og 90km/t.
(biler uten GPS-assistert hastighetsmåler har et krav om positiv missvisning...)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

E_S

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. september 2014, klokken 10:22
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 09:30
Kjørt side ved side med kona som har Leaf.
Speedometeret viste 100 i Leaf, 91 i Zoe.
Mulig vi må filme dette for å slå tilbake.

Vår Leaf (Norsk 2012-modell) viser jevnt over 7% for mye, har sjekket mot GPS i 50, 70, 80 og 90km/t.
(biler uten GPS-assistert hastighetsmåler har et krav om positiv missvisning...)

Thomas

Det er ihvertfall opplest og vedtatt at US-Leaf av en eller annen grunn har mye mindre misvisning enn Euro-Leaf på speedometeret. Min bil har også max 2 km/h avvik i 100 km/h.
:)

tinker

Sitat fra: E_S på mandag 01. september 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 08:13
Morro å se noen bruke så mye ressurser på å skrive negative ting om bilen de ikke valgte selv.

Dessverre preger innlegget ditt ønske om å spre mest "eder og galle".

Hva er motivet ditt?
Skal du redde folk fra å gå på verdens største elbilkjøpstabbe?
Superhelt?

Når man går såpass åpent ut om at man jobber innen organisasjonen vil jeg vel påstå at å uttale seg på denne måten med slike kommentarer virkelig er "å bæsje på leggen", det virker ikke akkurat særlig seriøst eller kundevennlig at en som - mer eller mindre bevisst - representerer bilimportør svarer på denne måten til kritikk mot bilen fra noen som har prøvekjørt den..

Jeg har full forståelse for reaksjonen. Han har nesten utelukkende pratet negativt om Zoe i alle fall siden jeg joinet forumet... Virker som om han har noe i mot en bil som ellers er en av de bedre jeg har hatt. Jeg har en 2013 RAV4 og Zoe'en for øyeblikket, og jeg kjører _mye_ heller Zoe'en.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

E_S

Sitat fra: tinker på mandag 01. september 2014, klokken 10:31

Jeg har full forståelse for reaksjonen. Han har nesten utelukkende pratet negativt om Zoe i alle fall siden jeg joinet forumet... Virker som om han har noe i mot en bil som ellers er en av de bedre jeg har hatt. Jeg har en 2013 RAV4 og Zoe'en for øyeblikket, og jeg kjører _mye_ heller Zoe'en.

Poenget mitt er at en privatpersons subjektive oppfatning av et eller annet produkt må de som uttaler seg på vegne av produsenten av produktet  tåle å høre uansett om det er bare negativt eller ikke uten å gå over til grinebiting og slenge småspydige kommentarer.
:)

moby666

Har testet Zoe selv, og deler de fleste av synspunktene som Emil har listet opp. Har faktisk noen fler negative synspunkter på Zoe, men tror ikke jeg tør å dele dem.... :o

emil

Sitat fra: tinker på mandag 01. september 2014, klokken 10:31
Jeg har full forståelse for reaksjonen. Han har nesten utelukkende pratet negativt om Zoe i alle fall siden jeg joinet forumet... Virker som om han har noe i mot en bil som ellers er en av de bedre jeg har hatt. Jeg har en 2013 RAV4 og Zoe'en for øyeblikket, og jeg kjører _mye_ heller Zoe'en.

Alt jeg har kommentert om Zoe før prøvekjøring har vært relatert til ladeproblematikken som en del her har bagatellisert.

Jeg gikk som sagt inn i prøvekjøringen med et håp om at jeg likte bilen da jeg liker deler av det tekniske med den. Enkelte her fremstiller bilen som den utlimate elbil og jeg prøver bare å informere om at den har en del problemer ved seg som ingen andre elbiler har, primært ved saktelading. Greit at Renault og folk på forumet her har lovet bedringer, men jeg har ennå tilgode å se de. Den dagen Zoe kan saktelade alle steder som Leaf/eGolf/i3 osv trenger jeg ikke å informere om det lengre.

Har kjørt noen og tjue tusen km i Leaf, hadde jeg kjøpt Zoe i stedenfor (hvis den hadde vært tilgjenglig for et år siden) hadde jeg knapt fått kjørt den fordi jeg ikke hadde kunnet lade den noe sted. Det er ikke alle som har stor grasje eller mulighet for parkering på egen tomt.

Rav4_EV

Jeg har vært medlem av elbilforeningen i 15 år.
Både sittet i styret og andre verv.
RAV4_EV er Arne Magnus Berge. Jeg er medlem av Elbilforeningen.

Har lagt inn min relasjon til Renault i signaturen.
Dette er i tråd med reglene på forumet.

Alle har en agenda når de poster her på forumet.

Min agenda har alltid vært den samme. Genuint opptatt av elbilsaken.

Når mobben i pressen og på forumet tok tak en nykommer som Zoe og til de grader slaktet den på grunn av et gammelt idiotisk distribusjonsnett følte jeg det andeledes.

Jeg er drittlei å holde på med pyselading. Drittlei av DC ladere skrudd sammen av amatører.

En hurtiglader under panseret gjorde at jeg skrotet tanken om å lage en bærbar Chademo for Leafen min.

Det er mer enn genialt å kunne lade 10 til 20 ganger raskere enn en Schuko uten å måtte investere millioner i infrastruktur som aldri kommer.

Mange kommende elbilkjøpere bruker forumet for å orientere seg om de forskjellige modellene.
Da er det vår plikt som elbilentusiaster å sørge for at det som postes her er relevant.

Jeg kan ikke tenke meg å gå ut og advare mot noen av de nye bilene på markedet.

Plassering av koppholdere og hvor mange knapper det skal til på dashbordet før det er for mye er subjektive vurderinger som gjør at du velger bil A fremfor bil B.

Jeg er opptatt av åpenhet. Hvor er dere andre? 












22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 10:11
Lite relevant å sammelikne USA Leaf med biler som leveres på det norske og europeiske markedet.
Du skrev da vittelig Leaf/e-golf. Tyske biler har alltid jugd godt på speedometeret.

Feilvisning på hastighet er ikke nødvendigvis er identisk med feilvisning på km kjørt. Det mest riktige i forhold nøyaktig forbruk må jo være å måle på kontakten i veggen fra fulladet via testtur til fulladet igjen, men den muligheten har ikke jeg.

Sitat
Dessuten opplyser e-golf forbruk til motor.

Jeg forholder meg til tallene jeg fikk fra bilen. Nullstillte ting før avgang og hvis eGolf lyver om forbruket så får det være en egen diskusjon. Jeg opplevde ikke forskjeller som skulle tilsi at Zoe hadde så mye bedre kjørelengde enn de andre, men som sagt kan det være at den er mer effektiv på ekstremøko på motorvei enn de andre, men for min daglige kjøring er ikke det et tema.

Sitat
Forbruksmåleren kommer automatisk opp etter endt tur. Trenger ikke å trykke på noe som helst.
Klokka vises på "hjemmeskjermen". Der vises også annen relevant info under kjøring.

Synes at noe så naturlig som en klokke burde være tilgjengelig hele tiden, er god plass på skjermen foran rattet til det. Sånt kan kanskje løses med en programvare oppdatering, men eventuellt kjøp står ikke og faller på mangel av klokke. Etter endt tur er jeg allerede på vei ut døra, blir ikke sittende ijgen i bilen.

Sitat
Hva angår vindusviskere så sjekket jeg akkurat bilen.
Ser ikke noe galt i forhold til vindu og visker.

Sikker på at du ikke bare er overrasket over økning av synsfelt i forhold til de massive A stolpene du er vant til?

Forventer at viskeren tar hele synsfeltet, har gjort det på mer eller mindre alle biler jeg har vært borti. Størrelsen på A-stolpen er ikke relevant i den sammenhengen.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA