Test av forbruk Fluence ZE

Startet av Martin-, tirsdag 06. mai 2014, klokken 11:38

« forrige - neste »

Martin-

Da har jeg foretatt en kjøretur der fokus var å få laves mulig forbruk :)

Turen ble gjennomført nå på søndag, fra Børsa til Agdenes.
Blandet mellom motorvei og landevei, alt fra 40 km/t til 80 km/t.
Hovedsaklig mellom 60 og 80 km/t.
Kupert terreng, og ute-temperatur på 4-9 grader pluss.
Ingen bruk av varme i kupé, men kjørelys og radio var på.
Hele turen ble kjørt med rått egg med sprekk i skallet  :P
På strekningen slapp jeg forbi ca 15 biler, jeg aner noe frustrasjon blant de som kom bak, men ingen lå bak mer enn ca 1 minutt før  de ble sluppet forbi.

Som bildene viser, et snittforbruk på 13.1 kWh per 100 km synes jeg selv må være godkjent!  ;D

EDIT: måtte prøve meg litt frem for å få med bildene...
2024 Tesla Model Y 7-seter "Daily driver"
2021 Tesla Model 3 SR+ "Byttet inn"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Solgt"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert"

elektrolux

Absolutt godkjent til å være en så stor bil.

Men målte du hvor mye strøm den trengte for å bli fulladet igjen?

Dette er eneste komplette tallet for forbruk.

Her bruker f.eks en Think classic 17-20 kWt / 100 km, mens en ombygget til litium er nede i 11-14 kWt / 100 km

Tap i batteri og lader kan nemlig være betydelig, og blir belastet strømnettet.

Enkelte målinger på Zebra Think viser opp mot 40 kWt / 100 km og er et skrekkeksempel på høyt forbruk om bilen brukes bare til korte turer over en ukes tid slik at egenkanibalismen får maks utslag på forbruket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Martin-

Nei, jeg lader nesten kun hjemme i garasjen om natta, og her har jeg montert en selvbygd ladestasjon fra openEVSE som er direkte tilkoblet nettspenning
Skal med tiden få montert inn en kWh måler i samme skap som ladeenheten er bygget i, men per nå har jeg kun måler for schuko plugg.
2024 Tesla Model Y 7-seter "Daily driver"
2021 Tesla Model 3 SR+ "Byttet inn"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Solgt"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA