Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av cra, fredag 25. april 2014, klokken 00:15

« forrige - neste »

Camiri

#300
Jeg, og jeg antar de fleste som kjøper dette adapteret, gjør dette for å ha det som backup til SC og for å ha mer fleksibilitet når en reiser, og ikke for daglig bruk. Da er lade hastigheten den viktigst parameteren for de fleste av oss. Siden det ser ut som det er en del barnesykdommer, og sensitivitet for forskjellige ladere/fabrikanter og dette sammen med firmware versjonen i adapteret, som muligens setter konservative grenser for effekt. Er det noen som har en oversikt over firmware versjonene og hva som er endret hver gang? Må en innom Tesla for å få oppgradering eller er det en mulighet til å gjøre dette selv (jeg fikk utlevert et adapter med "ny" firmware 5 dager siden, uten at jeg vet hvilken versjon dette er)?

Moray

Jeg har bestilt adapter. Er det såpass mye problemer at jeg burde angre? Hadde forventet ca 20 mil pr. time, men det ser ut som det er utopi?
S85

pagal

The CHAdeMO adapter may require an occasional
firmware update. Firmware updates are performed by
Tesla Service.
Early CHAdeMO adapter Jæren

sturle

Sitat fra: Moray på lørdag 18. april 2015, klokken 23:17
Jeg har bestilt adapter. Er det såpass mye problemer at jeg burde angre? Hadde forventet ca 20 mil pr. time, men det ser ut som det er utopi?
Du vil neppe finne ein CHAdeMO-ladar utan Type2 same stad, men sannsynlegvis mange Type2 utan CHAdeMO same stad.  Rapportane her tilseier at CHAdeMO ikkje er mykje raskare enn 22kW Type2.  Spør du meg er CHAdeMO-adapteret ikkje verd pengane.  Ein stor klump som du neppe kjem til å bruke dersom du har dobbeltladar.  Eg har gått for dobbeltladar i staden, og ladar heller nokre minutt ekstra til under halv pris av lading med CHAdeMO.

Er det nokon naturleg stad å ha CHAdeMO-adapteret i bilen, eller vert det berre liggjande og slenge baki?

Joachim@sancon.no

Evpower sin hurtiglader i meråker er kun chademo! Måtte gå rundt stasjonen og sjekke at det ikke var noe på baksiden..

emil

Sitat fra: sturle på søndag 19. april 2015, klokken 00:52
Du vil neppe finne ein CHAdeMO-ladar utan Type2 same stad, men sannsynlegvis mange Type2 utan CHAdeMO same stad. 

EVPower i Berkåk, To stk DC-ladere, ingen AC-kontakter
GrønnKontakt i Arendal, kun CHAdeMO, ingen offentlige 22kW AC-kontakter på et par mils omkrets
GrønnKontakt i Krististiansand, kun CHAdeMO, men 22kW AC tilgjengelig noen km unna
Vestfold Auto Tønsberg, kun CHAdeMO, men 22kW på bl.a Flykafeen noen km unna.
Dalane bil, Egersund, kun CHAdeMO, ingen offentlige 22kW AC-kontakter på et par mils omkrets

Dette er bare noen av de jeg kommer på sånn kjapt fra bakhodet, så ja, det finnes flere steder med kun CHAdeMO selv om alternative ladeplasser inkludert SC finnes ikke veldig mange mil unna et par av disse stedene.

satheesh.net

Det å ha et slikt adapter bunner ned i ditt behov, ikke naboens. Kjører man mye på kryss og tvers av byer og krysser fjell med dårlig SC tilgjengelighet, er et slikt adapter mer relevant enn andre som kjører mer i by med større ferdigbygd ladeinfrastruktur.

Det samme gjelder enkelt- og dobbeltlader muligheten. Det er ditt kjøremønster og behovet rundt situasjonene du normalt befinner deg i som burde drive de ulike innkjøpsalternativene.

Personlig har jeg svært lite behov for dette adapteret for jeg befinner meg gjerne i nærheten av en SC og/eller annen type for "rask" lading (Type2, rødt adapter, etc.). Både inn- og utland. Jeg har dobbeltlader også.

Jeg har lånt CHAdeMO-adapteret for å teste og ble overrasket over at det faktisk var mindre enn jeg først antok. Men det hele blir fort mer klumpete når man får koblet på selve kontakten i adapteret. Er definitivt ikke like "elegant" som Type2 kontakten. Men gjør jobben med å lade med en grei hastighet.

Car-El

For å løse ut støtte fra ENOVA i dag, så må ladeplassenne inneholde minst en av hver plugg. Så alle nye ladeplasser, som har fått støtte fra ENOVA, har minst en CHAdeMO-kontakt (Mode4-lading), minst en COMBO(Type2)-kontakt (Mode4-lading) og minst en Type2-kontakt (Mode3-lading).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fredag

Chademo-ladestolpe i Nederland, med adapter til Model S. Låst fast med lang kjetting til ladestasjonen, så ingen tar med seg adapteret.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Dennis

Sitat fra: emil på søndag 19. april 2015, klokken 08:53
Sitat fra: sturle på søndag 19. april 2015, klokken 00:52
Du vil neppe finne ein CHAdeMO-ladar utan Type2 same stad, men sannsynlegvis mange Type2 utan CHAdeMO same stad. 

EVPower i Berkåk, To stk DC-ladere, ingen AC-kontakter
GrønnKontakt i Arendal, kun CHAdeMO, ingen offentlige 22kW AC-kontakter på et par mils omkrets
GrønnKontakt i Krististiansand, kun CHAdeMO, men 22kW AC tilgjengelig noen km unna
Vestfold Auto Tønsberg, kun CHAdeMO, men 22kW på bl.a Flykafeen noen km unna.
Dalane bil, Egersund, kun CHAdeMO, ingen offentlige 22kW AC-kontakter på et par mils omkrets

Dette er bare noen av de jeg kommer på sånn kjapt fra bakhodet, så ja, det finnes flere steder med kun CHAdeMO selv om alternative ladeplasser inkludert SC finnes ikke veldig mange mil unna et par av disse stedene.

Er mange steder det bare er Chademo ja.

De jeg kommer på i farta som også bare har chademo er Hokksund og Kongsberg i området.
Har også sett mange flere steder hvor det bare er chademo og ikke noe 22kw ac. Så i område hvor jeg kjører mest har jeg ikke bruk for Type 2 kabelen. Har hatt bilen snart 1 måned og er ganske sikker på at om 1 år så ligger enda type2 kabelen pakket inn i plasten :)

Øyvind.h

#310
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. april 2015, klokken 09:59
Er mange steder det bare er Chademo ja.

De jeg kommer på i farta som også bare har chademo er Hokksund og Kongsberg i området.
Det stemmer ikke. Kongsberg har heldigvis 22kW ved siden av CHAdeMO laderen.

Edit: Beklager, mente Kongsvinger. Kongsberg aner jeg ikke hvordan er stilt :) Sikkert riktig at det ikke er 22kW der.
Her er en oversikt over type 2 AC uttak. Ganske godt utbredt ja :) :

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

#311
Er ikke på kongsberg og Hokksund, har sjekket :)

Er helt klart utbredt med Type2 men det er Chademo også ;) Er nok områder hvor type2 er mer vanlig som det er flere områder hvor chademo er mer vanlig.

Var egentlig veldig giret på å kjøpe det Chademo adapteret, men ser ut som det også kommer til å bli liggende ubrukt.
Skulle vært mulighet for å leie det eller slik som på bilde over at det henger klart til lån på stasjonen.
For med lading på jobb og SC der hvor jeg kjører, så frister det lite å bla opp 4500kr for noe jeg kanskje kommer til å bruke 1-2 ganger i året maks.

Blir kjøretur til Narvik i sommer så får man se om man endrer noe mening, men SC er så godt utbygd opp dit også at jeg tviler :)

sn0le

Kjørte til Narvik i Desember.
Null stress pga SC'ene. Og det er 22kW Type 2 på Namsskogan hotell og camping, Telehuset i Mo i Rana, Fauske Hotell og et hotell i Narvik. Alle satt opp av Sønnico/Bellona/Salto og ved hjelp av TOCN.
Videre har vel TOCN ordnet litt Type 2 her og der.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. april 2015, klokken 09:59
De jeg kommer på i farta som også bare har chademo er Hokksund og Kongsberg i området.
Har også sett mange flere steder hvor det bare er chademo og ikke noe 22kw ac. Så i område hvor jeg kjører mest har jeg ikke bruk for Type 2 kabelen. Har hatt bilen snart 1 måned og er ganske sikker på at om 1 år så ligger enda type2 kabelen pakket inn i plasten :)

Det kommer nok an på hvor du kjører. Jeg har ladet på 22kW en drøss plasser der det ikke finnes CHAdeMO i mils omkrets (ihvertfall ikke da). Jeg kan i fleng nevne Eide, Fauske, Tromsø, Alta og Strømstad ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 11:05
Sitat fra: olav69 på fredag 17. april 2015, klokken 22:45
Hentet CHADEMO adapteret mitt i dag. Testet på 3 ladere uten å komme høyere enn 24kW ved 20% SOC. Ved McDonalds på Frogner kom en Leaf og ville lade. Når han koblet til fikk han 44kW. Ladestasjonen hadde  et "vindu" på baksiden der vi kunne lese av hvor mange kW ladestasjonen trakk fra nettet. Når Teslan viste 24kW viste displayet i vinduet 27kW. Hvorfor leverer stasjonen så mye mindre til Teslan? 24kW er jo nærmest meningsløst sett i forhold til en vanlig 22kW stasjon. 2,50 kr/min for CHADEMO, mens det for 22kW laderen er 1 kr/min.

McDonalds, det er vel Fortum og DBT-lader fra Nissan? Så vidt jeg skjønner tåler ikke disse full effekt i noe særlig tid og derfor justerer adapteret ned effekten slik at laderen skal overleve. Det ble ihvertfall rapportert om dette fra en bruker i England. Prøv en lader fra en annen fabrikant, som f.eks ABB?

Da har jeg vært rundt å testet noe annet en DBT laderne til Fordumt (Fortum).

Statoilstasjonen på Økern har 2 stasjoner, hvor en av de kun har CHADEMO. Dette stasjonen er laget av SBTE Power (Le Mans) og gir 47kW ved lading av Tesla.

CHADEMO ladestasjon hos ABB i Ole Deviks vei gir 46kW.

Så enten har Fortum (og Nissan) fått lagt inn en begrensning på DBT stasjonene sine eller så har Tesla lagt inn en begrensning. Kan det virkelig være nødvendig å begrense effekten fra 44kW (som Leaf fikk) til 27kW som jeg fikk med Tesla? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA