Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av cra, fredag 25. april 2014, klokken 00:15

« forrige - neste »

bb

Jeg har gjort meg noen erfaringer om CHAdeMO i løpet av helga. Det blir en video der jeg snakker og viser litt rundt stasjonene. Konklusjonen er vel at CHAdeMO er kjekt å ha, og at den ikke kan erstatte dobbeltlader. Det beste er å ha både dobbeltlader, CHAdeMO-adapter samt Kirkebøs adaptere. Da er man helgardert.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

drinden

Sitat fra: bb på torsdag 19. februar 2015, klokken 20:16
Ja, dette kan stemme. Jeg ser på ladevideoen min at ved ca. 70 % SOC er ladestrømmen redusert til 125 A. Da er ladespenningen 390 V. Deretter strupes effekten ned for å ikke skade batteriet. I teorien skal det da gå raskest å ankomme CHAdeMOen med 15~30 % og lade opp til 70 % om man ønsker å hoppe mellom CHAdeMOer.

https://www.youtube.com/watch?v=B3wOq6WbNoI

Fint at du tok deg tid til å lage denne videoen.
Jeg lurer på en ting. Hvorfor er det slik at ladespenningen stiger gjennom hele ladesyklusen (mens A synker). I starten ligger ladespenningen på ca 350V (enda lavere helt i starten). Så stigen den jevnt helt opp til overkant av 400V. 

Leif1

Ladespenningen du ser er spenningen på batteriet ditt. Den øker naturligvis mens du lader.
Amperen er hvor mye strøm som fylles. Ladeeffekt er produktet av disse to. Ampere synker
naturligvis mot slutten av ladingen for å skåne batteriet og balansere det.
Konvertitt fra S til X

sn0le

Ladespenningen ligger som regel litt over batterispenningen.
Et eksempel er at et 12V bilbatteri i god stand og toppladet kan ligge på 13-13,5V.
Dynamoen må levere 14-14,5V for at det i det hele tatt skal være mulig å tilføre bilbatteriet mere strøm.

Samme gjelder batteriet på Teslaen.
Hvis spenningen på ladestasjonen er 350V når batterispenningen er 350V så er det ingen forskjell i spenningspotensialet, og det vil ikke gå noe strøm.

Hvis batteriet ligger på f.eks 340V og ladestasjonen gir ut 400V så vil det bli så stor forskjell på spenningen at strømmen ville blitt enorm.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pagal

Sitat fra: GOS på fredag 06. februar 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. februar 2015, klokken 09:19
Jeg tror desverre "kun" 50A er ganske vanlig på Chademo.

Thomas

Synes det er rart om en kun skulle få 20kw utav Chademo laderne som liksom skal gi 50 kw. Superchargerne gir jo typisk 40-45 kw når en har SOC på 80%, og da brude vel Chademo ha levert noelunde det samme. Om ikke så er det jo bedre å lade på AC 22 kw (for de av oss som har dobbeltlader) som typisk gir 20-22 kw hver gang jeg har brukt dem.
Etter henvendelse til Tesla. Har jeg fått følgende uttalelse:
Det stemmer det at ytelsen på noen ladestasjoner er redusert for å forsikre stabil lading, så ladehastigheten vil variere avhengig av stasjonen som blir brukt.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Leif1

Sitat fra: sn0le på onsdag 25. februar 2015, klokken 15:52
Ladespenningen ligger som regel litt over batterispenningen.
Et eksempel er at et 12V bilbatteri i god stand og toppladet kan ligge på 13-13,5V.
Dynamoen må levere 14-14,5V for at det i det hele tatt skal være mulig å tilføre bilbatteriet mere strøm.

Samme gjelder batteriet på Teslaen.
Hvis spenningen på ladestasjonen er 350V når batterispenningen er 350V så er det ingen forskjell i spenningspotensialet, og det vil ikke gå noe strøm.

Hvis batteriet ligger på f.eks 340V og ladestasjonen gir ut 400V så vil det bli så stor forskjell på spenningen at strømmen ville blitt enorm.

Ja, selvfølgelig. En regulerer jo strømtrekket med differansen mellom faktisk cellespenning (i dette tilfellet batteriet) og spenningen i laderen. Hele kretsen vil imidlertid holde samme spenning så lenge laderen er tilkoblet.

Konvertitt fra S til X

bb

Sitat fra: pagal på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:16
Etter henvendelse til Tesla. Har jeg fått følgende uttalelse:
Det stemmer det at ytelsen på noen ladestasjoner er redusert for å forsikre stabil lading, så ladehastigheten vil variere avhengig av stasjonen som blir brukt.
Det høres riktig ut. Jeg hørte rykter om at visse ladere, kanskje det var ABB sine, tok kvelden etter for høy kontinuerlig belasting. Kanskje det var derfor jeg bare fikk 70-80 A på ABB-laderen i Fyllingsdalen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Ladevideo av CHAdeMO vs supercharger. Det mest optimale hadde vært å kjøre ned til ca. 10-30 km. Men det var litt for risky siden jeg ikke visste om CHAdeMOene ville være ledige. Dette er også et problem med CHAdeMO vs 22 kW Type 2 eller SC som det typisk er flere av på hver site.

http://youtu.be/cU_otU6BuwM
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

pagal

Sitat fra: bb på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:57
Sitat fra: pagal på torsdag 26. februar 2015, klokken 13:16
Etter henvendelse til Tesla. Har jeg fått følgende uttalelse:
Det stemmer det at ytelsen på noen ladestasjoner er redusert for å forsikre stabil lading, så ladehastigheten vil variere avhengig av stasjonen som blir brukt.
Det høres riktig ut. Jeg hørte rykter om at visse ladere, kanskje det var ABB sine, tok kvelden etter for høy kontinuerlig belasting. Kanskje det var derfor jeg bare fikk 70-80 A på ABB-laderen i Fyllingsdalen.
                     MIN ERFARING
STB: Nissan Sandnes, Fortum/Kiwi Ålgård, effekt 20kWt
ABB: Lyse Sandnes og Randaberg,            effekt 46kWt

Utfordringen er nå å lokalisere CHAdeMO stasjoner som yter opp mot 50kWt.
Og lage en oversikt.

Early CHAdeMO adapter Jæren

fredag

Sitat fra: pagal på fredag 27. februar 2015, klokken 10:16
                     MIN ERFARING
STB: Nissan Sandnes, Fortum/Kiwi Ålgård, effekt 20kWt
ABB: Lyse Sandnes og Randaberg,            effekt 46kWt

Urk. Enda mer info som bør inn på ladekartene.

Det er vel slik at alle Kiwi-laderne er samme type. Da er vel alle Kiwi-laderne tregere på chademo enn på type2 for Teslaer. Det var synd.

Hvem er det som har ladestasjoner fra ABB? Clever i Danmark og Fastned i Nederland har vel ABB, såvidt jeg husker. Andre?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Jeg vurderer også bestilling av et slikt chademo adapter. Og har et spørsmål i den forbindelse. Hvor utbygd er slike chademo plasser i utlandet? I hvilke europeiske land er dette et reelt alternativ? Tyskland? Frankrike? Spania?

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Det er ikke mulig å bestille Chademo nå- for teknisk info vennligst se under ladetråden.

GeirHM

Hva betyr det? Er Tesla utsolgt? Har de sluttet å lage disse adapterne? Jeg trodde ellers de nettopp var kommet tilpasset den europeiske utgaven av tms?

Havebigfun

Jeg spurte om det var mulig å få levert eller bestillt en med bilen som utleveres om to uker- svaret var nei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA