Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saltoboks med fast eller løs kabel?

Startet av tony@lunatech.no, torsdag 24. april 2014, klokken 22:16

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

Skal sette opp en Saltoboks i morgen. Har hele tiden vært fast bestemt på å ha løs kabel, men begynt å lure på boks med fast kabel også. Ser kanskje litt bedre ut med fast kabel med at den blir nettere, men bakdelen blir vel at man ikke kan ta med seg kabelen (trenger man den andre steder) og man er låst til den typen kabel og lengde.

Hva ville dere valgt og hvorfor?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Leif1

Løs, så du sparer 2000 for en ekstra kabel å ta med.

Kommer nok en del type 2 ladere som ikke har ledning
på seg rundt omkring etterhvert.
Konvertitt fra S til X

laumb

Jeg kommer til å velge fast kabel på min.
Da har jeg en Type2 kabel i bilen uansett når jeg reiser og slipper å pakke ned noe.
I nye huset får jeg kun carport et par år - og da føler jeg en løs kabel er risiko og må uansett pakkes ned hver dag for ikke å bli borte... Mindre risiko for at en fast blir "nappet med seg" av andre enn metalltyver.

tony@lunatech.no

Sitat fra: laumb på torsdag 24. april 2014, klokken 22:43
Jeg kommer til å velge fast kabel på min.
Da har jeg en Type2 kabel i bilen uansett når jeg reiser og slipper å pakke ned noe.
I nye huset får jeg kun carport et par år - og da føler jeg en løs kabel er risiko og må uansett pakkes ned hver dag for ikke å bli borte... Mindre risiko for at en fast blir "nappet med seg" av andre enn metalltyver.

Er det ikke slik at saltoboksen låser kabele fast?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

rene


tony@lunatech.no

Ham.. Da heller jeg kanskje mot fast opplegg og heller kjøpe en ekstra kabel.. Noen som vet hvor lang den faste kabelen er? Fant ikke noe på salto sine sider.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Car-El

Om ikke jeg husker feil så var den ene typen som fåes uten kabel, med type1 kabel og type2 kabel 600kr + MVA. billigere når man tok den med kabel. Så boks med kabel og kabel ble 725kr billigere en boks uten kabel og kabel.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

tony@lunatech.no

Da endte jeg opp med fast kabel. Kommer nok til å kjøpe en kabel til å ha med meg på tur, men det faktum at den kun låste kabelen når du ladet gjør at jeg konstant kommer til å være bekymret for at noen napper med seg kabelen (om det så bare er barn som vil gjøre rampestreker) Synes også det så litt ryddigere ut på veggen ved at man slipper en av de klumpene på hver enda av kabelen samt at det da blir holder til den andre enden i boksen... Kommer ikke vekk fra det faktum at det er en "stor" boks på veggen, men deilig å vite at man kan få nær optimal lading på 400v som også ryktes å være svært så stabil.

Var Nofuel som satte den opp og det ble nevnt at det kommer en kontrollenhet snart som gjør at den justerer laderen ut i fra hvor mye belastning det er på hovedsikringen på en hver tid. Genialt og det blir nok en slik styringsenhet også.

Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

rene

Da jeg sa at den kun låser når den lader mente jeg selvfølgelig at kabelen kun er låst når den er tilkoblet bilen. Om den er tilkoblet bilen og du velger stop charging så står den fortsatt låst - men det går jo ut på det samme.

tony@lunatech.no

Sitat fra: rene på fredag 25. april 2014, klokken 21:36
Da jeg sa at den kun låser når den lader mente jeg selvfølgelig at kabelen kun er låst når den er tilkoblet bilen. Om den er tilkoblet bilen og du velger stop charging så står den fortsatt låst - men det går jo ut på det samme.

Så den. Uansett vil kabelen i 90% av tilfellene bare henge på veggen. Litt av poenget med Saltoboksen var å alltid har en ready-to-go løsning på veggen uten å tenke på å dra kabler ut og inn av bil. Tror dette blir bra, men har jo ikke fått testet det enda da bilen ikke kommer før 22 mai! :)

Har 400V 50A hovedsikring i huset, men laderen står på skapet som står i garasjen som kun har 25A. Står litt annet snacks på denne kursen også (varmepumpe, boblebad etc.) så jeg tok sjansen på å låse saltoboksen på max 18A. Blir det problem får jeg heller nedjustere i bilen. Skal uansett gå for en kontrollboks som hele tiden monitorerer forbruket og juster ladingen opp og ned ut i fra hva som er tilgjengelig .. Når den er tilgjengelig :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA