Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

350.000kr for ny batteripakke

Startet av Mippen, torsdag 24. april 2014, klokken 20:53

« forrige - neste »

sigurdi

#15
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.

Pr i dag er produksjonen til Tesla begrenset, pga de får ikke levert nok batterier fra Panasonic.
Så selges en batteripakke uten bil, så er ikke dette en ekstra pakke, men da en mindre bil produsert for salg i den perioden.
Noen må vente litt lengre på bilen sin.

Er ikke uten grunn at det er 6 måneders leveringstid, og Elon ønsker å starte bygging av Giga fabrikken så snart som overhodet mulig.

Avtalen mellom Panasonic og Tesla hjelper på leveringen slik at de kan trappe opp produksjonen sakte men sikkert.

Dette gjør og at det er fare for vi ikke ser større en 85kW pakker før nye fabrikken er ferdig. (Større pakker gir mindre antall biler solgt)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cowboystrekk

Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 21:47
Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.
mindre bilsalg? Jeg forstår ikke helt hva di ville frem til...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sense

Tror jeg er blitt lurt.
En selger på Alnabru fortalte meg i desember 2012 at et bytte av TMS 85 kw batteriene trolig ville koste ca. 60 000, og at prisene ville synke.

Skulle gjerne husket navnet på denne selgeren nå.... Kanskje jeg kunne fått refusjon på 290 000 kr. 8)

Mippen

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 23:17
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. april 2014, klokken 21:47
Reel pris for pakkene er vell 110k for 60 og 150k for 85 ift kostpris, men dette med at det er for lite batterier driver nok opp prisen en god del. Når det gjelder roadsteren så har den helt annen batterikjemi\pakke enn Model S så den er ikke sammenlignbar...

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.
mindre bilsalg? Jeg forstår ikke helt hva di ville frem til...

Sigurdi svarte vel lengre oppe på det. :)
Fremtiden er elektrisk.

iCar

Var å prøvekjørte idag, ender nok opp med å bli Tesla eier i den nærmeste fremtid.

Spurte selgeren angående nytt batteri på Tesla og pris, han sa det ligger
på 80 000,-kr og vil falle i pris i årene fremover, spurte ikke om det var for 60kw eller 85kw

Kallagtunet

Sitat fra: DesiTesla på fredag 25. april 2014, klokken 00:03
Var å prøvekjørte idag, ender nok opp med å bli Tesla eier i den nærmeste fremtid.

Spurte selgeren angående nytt batteri på Tesla og pris, han sa det ligger
på 80 000,-kr og vil falle i pris i årene fremover, spurte ikke om det var for 60kw eller 85kw

Be om å få det bekeftet skriftlig før du kjøper... Utrolig at en selgerne hos Tesla juger på denne måten.

JohanH

Sitat fra: DesiTesla på fredag 25. april 2014, klokken 00:03
Var å prøvekjørte idag, ender nok opp med å bli Tesla eier i den nærmeste fremtid.

Spurte selgeren angående nytt batteri på Tesla og pris, han sa det ligger
på 80 000,-kr og vil falle i pris i årene fremover, spurte ikke om det var for 60kw eller 85kw

Du glemte spørre om du får beholde det gamle batteriet til den prisen :)

OW

Tidligere var det for US kundene mulig å forhåndskjøpe batteribytte etter 8 år. Jeg mener summen for det var 12000$. Om det er noen som husker korrekt beløp så korriger meg gjerne. Det er verdt å merke at du i den dealen ikke fikk beholde gammelt batteri, som bør være på minst 70% restkapasitet. Det er med andre ord betydelig verdi i batteriet som blir levert inn. Både restverdi i bruk og for resirkulering på et senere tidspunkt. Jeg tror vi er heldige om vi ser 100 000kr for helt nytt batteri om 8 år, men at service eller innbytte muligens kan bli et sted mellom 30-50% av den prisen. Det vil være overkommelig for de fleste. Det som i tilfelle blir veldig spennende er hva som skjer i praksis. En 8 år gammel bil har gjerne slitt litt på andre deler også, så større investeringer for å gå fra 70% batterikapasitet til 100% batterikapasitet vil nok for mange bli et vanskelig valg. Jeg tipper mange aksepterer kortere rekkevidde og tar sjansen på at batteriet lever ut bilens levetid. Det blir spennende å se
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Mippen

Sitat fra: OW på fredag 25. april 2014, klokken 00:29
Tidligere var det for US kundene mulig å forhåndskjøpe batteribytte etter 8 år. Jeg mener summen for det var 12000$. Om det er noen som husker korrekt beløp så korriger meg gjerne. Det er verdt å merke at du i den dealen ikke fikk beholde gammelt batteri, som bør være på minst 70% restkapasitet. Det er med andre ord betydelig verdi i batteriet som blir levert inn. Både restverdi i bruk og for resirkulering på et senere tidspunkt. Jeg tror vi er heldige om vi ser 100 000kr for helt nytt batteri om 8 år, men at service eller innbytte muligens kan bli et sted mellom 30-50% av den prisen. Det vil være overkommelig for de fleste. Det som i tilfelle blir veldig spennende er hva som skjer i praksis. En 8 år gammel bil har gjerne slitt litt på andre deler også, så større investeringer for å gå fra 70% batterikapasitet til 100% batterikapasitet vil nok for mange bli et vanskelig valg. Jeg tipper mange aksepterer kortere rekkevidde og tar sjansen på at batteriet lever ut bilens levetid. Det blir spennende å se
Fremtiden er elektrisk.

Laser

Det virrer så mange tall i lufta at det er ingen ting som er sikkert. Alt er bare spekulasjon. Hvem kan vite hva noe kommer til å koste om 8-10 år? Det mest skremmende er at også Tesla ansatte har kommet med tall. Dette er i beste fall løse anslag som de legger frem som fakta. Utrolig uproft.
S85 multibelegg rød, svart skinn, panoramatak. VIN35437.  Bekr. 09.01.2014.  I prod. 07.04.2014.  I transit 09.04.2014. Utlevert 30.05.2014

Kallagtunet

Sitat fra: OW på fredag 25. april 2014, klokken 00:29
Tidligere var det for US kundene mulig å forhåndskjøpe batteribytte etter 8 år. Jeg mener summen for det var 12000$.

Så kan en jo lure på hvorfor dette ikke lenger er mulig for US kunder...

Amoss

Sitat fra: OW på fredag 25. april 2014, klokken 00:29
Tidligere var det for US kundene mulig å forhåndskjøpe batteribytte etter 8 år. Jeg mener summen for det var 12000$. Om det er noen som husker korrekt beløp så korriger meg gjerne.

Tallet er korrekt. Merk også at det da var forhåndsbetalt, du betaler disse $12k "i dag", og får byttet batteriet om 8 år. Det var vel noe av grunnen til at tilbudet ikke slo ann, og antagelig derfor det også ble trukket.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 24. april 2014, klokken 23:02
Forskjellen her er:
Batteripris kjøpt løst (rundt 350k).
Batterpris kjøpt med bil (rundt 206k, eks mva, men inkl 25% fortjeneste til Tesla)
Batteripris produksjon: rundt 130-150k
Batteripris om 8-10 år: 50-70k
Produksjonspris om 8-10 år: kanskje 20-40k?
Dette var egentlig en enkel og grei oppsummering. Tror kanskje den er litt optimistisk mtp batteripris om 8-10 år, men håper absolutt at du har rett/bommer i negativ retning  :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Hvis vi da fortsatt snakker om 85 kwh tror jeg ikke 50k om 8-10 år er så optimistisk.
Men de fleste vil nok da istedenfor kjøpe 150kwh batteriet som er tilgjenglig da og betale ~100k for det.

Føler meg ganske trygg på det vil skje en rivende utvikling de neste ti årene på batteriteknologi. Og dette vil helt klart påvirke annenhåndsverdien på bilen vår en del. På den måten at de 200k av bilen vår som er batteriet trolig vil bli mer eller mindre barbert bort. Ikke at det er noe dramatikk i det altså, over så mange år. Men greit å være forberedt på ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

Sitat fra: Amoss på fredag 25. april 2014, klokken 01:41
Sitat fra: OW på fredag 25. april 2014, klokken 00:29
Tidligere var det for US kundene mulig å forhåndskjøpe batteribytte etter 8 år. Jeg mener summen for det var 12000$. Om det er noen som husker korrekt beløp så korriger meg gjerne.

Tallet er korrekt. Merk også at det da var forhåndsbetalt, du betaler disse $12k "i dag", og får byttet batteriet om 8 år. Det var vel noe av grunnen til at tilbudet ikke slo ann, og antagelig derfor det også ble trukket.

Der er klart det er ingen som gidder å forskuddsbetale 12000USD idag for å få ett batteri om 8 år. Ikke minst fra ett lite ungt selskap som det ikke er noen 100% garantier finnes om 8 år. Uansett, jeg bekymrer meg ikke. Hvis du ser på batteriprisen nå kontra for 10 år siden er det betydelig billigere. Jeg skal kose meg med bilen i mange år og tror nok batteriet holder i maaange år :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA