Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Negativ Cambervinkel - Dekk ødelagt!

Startet av Cato76, torsdag 24. april 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

TeslaK

Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:49
Jeg har lagt merke til at bilen virket litt høyere fremme enn bak, og i går målte jeg ca 1,8 cm forskjell på mellomrommet fra skjerm til hjul (2 cm bak og 3,8 cm fremme) Målt i Low

Er det noen som har forklaring på høydeforskjellen da?

Bilen prøver å komme i vater og underlaget er ikke rett. Bare å teste dette ved å kjøre det ene dekket opp på en planke. Da vil du se at det er forskjell på høyden i hjulbuen - men bilen står rett.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

bb

#31
Sitat fra: Lanber på torsdag 24. april 2014, klokken 11:52
Fikk tatt 4 hjulskontroll på min idag. Den har rullet 19000km.

Helt fin bak men den hadde 0,1 og 0,05 grad toe out foran. Justert inn til 0,01 toe inn begge sider.  Bilen ligger stødigere på vegen helt klart. Litt lavere forbruk men det er må jeg måle over lengre tid for å se.
Dæven, jeg må få sjekket min bil! I vinter etter ca. 20k km byttet jeg felger. Og da ble nok dekkene rotert tilfeldig. I dag byttet jeg fra vinter- til sommerdekk. Nå har de rukket å rulle 33k. To av dekkene var noe slitt. Ett dekk var nesten ikke slitt. Mens det siste dekket var meget mye slitt på innsiden. Her var det også 7-8 pigger som manglet på raden som vender innover.

Siden jeg ikke var der da hjulene ble byttet så vet jeg ikke hvilket hjul som forårsaket slitasjen. Jeg er temmelig sikker på at det er et av bakhjulene.

Edit: Da jeg var i Bergen før påske og snakket med en ganske flink mekaniker (som for øvrig også har en rød P85) sa han at luftdemper i low endrer camber slik at dekkene blir slitt skjeve. Han ville ikke bruke low. Jeg har heller ikke brukt low, med unntak av de gangene jeg skulle spare mest mulig strøm. Det ble dog en god del low på påsketuren da.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

erot

#32
Det første jeg gjorde når jeg fikk min var rett på hjulstillingskontroll. OP: Du trenger ikke måle noe som helst, for du må uansett ha kontroll/justering, og da får du både før- og ettertall slik at du har dokumentasjon. Dessuten er det som nevnt av andre spissingen som har mest å si siden spissing feil vei kombinert med mye neg. camber er eksplosivt på innsideslitasje. Spissing er i motsetning til camber omtrent håpløst å måle selv.

Hvis bilen var slik ny burde du få nye dekk (selve kontrollen koster ikke mye). Dessverre er det håpløst å få gehør for dekk på garanti pga hjulstilling hos de fleste bilforhandlere. Argumentet er at dette er ferskvare og bør kontrolleres ofte, og i teorien kan du ha slått den ut av stilling allerede første dagen du kjørte bilen. Prøv, men ikke bruk for mange kalorier på det om det blir vanskelig. Bare få den justert.

pberg

#33
Nei, det er ikke så komplisert å måle spissing heller. Det kan du gjøre med tanntråd og tommestokk. :-)

Noen andre metoder er beskrevet i denne tråden på et annet forum:

http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=23789

OBS! Tonen på dette formuet er noe utenom det vanlige..  ;D
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

erot

#35
Sitat fra: pberg på torsdag 24. april 2014, klokken 23:21
Nei, det er ikke så komplisert å måle spissing heller. Det kan du gjøre med tanntråd og tommestokk. :-)

Noen andre metoder er beskrevet i denne tråden på et annet forum:

http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=23789

OBS! Tonen på dette formuet er noe utenom det vanlige..  ;D

Joda, det går det, men med så små vinkler er det knotete å gjøre det på den måten og det blir sikkert en del banning  ;D


Sitat fra: bb på torsdag 24. april 2014, klokken 19:28

Edit: Da jeg var i Bergen før påske og snakket med en ganske flink mekaniker (som for øvrig også har en rød P85) sa han at luftdemper i low endrer camber slik at dekkene blir slitt skjeve. Han ville ikke bruke low. Jeg har heller ikke brukt low, med unntak av de gangene jeg skulle spare mest mulig strøm. Det ble dog en god del low på påsketuren da.

Den endrer riktig nok camber en god del gjennom hele vandringen, men på den ene centimeteren som "nye low" utgjør så er det likevel ikke mye å snakke om. I forhold til dårlige vinkler er det et musepiss i havet, spesielt ift dårlig spissing. Få hjulstillingen justert og kjør i low med god samvittighet.

Du tar selvsagt ikke hjulstillingen hos Tesla siden de ikke vil fravike originalvinkler. Be om å få minst mulig negativ camber, det er likevel rikelig på minimum. Jeg fikk min redusert med ca en halv grad ift middelverdi i specs og har da bedre vinkel i low enn jeg hadde i standard før. Kan atter igjen linke til skjemaet mitt som jeg mener er en god fasit. Bilen kjører perfekt og sliter forholdsvis jevnt og fint, selv med 285-dekk bak.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11306.msg158644.html#msg158644

JohanH

Noen som har tips på en god og pålitelig og nøyaktig mekaniker/verksted som gjør dette i nærheten av Drammen, evt. i Oslo?

pberg

SitatJoda, det går det, men med så små vinkler er det knotete å gjøre det på den måten og det blir sikkert en del banning  ;D

Dersom du har 21" felger, så er de 533mm i diameter. (Diameter på felg * sin(vinkel)). Med en toe-out foran på .05 blir forskjellen mellom foran og bak på felgen 0,5mm. Toleransene er fra .5 mm toe-in til 1.4mm toe-out

Bak er det .20 grader toe-in, som tilsvarer 1.9mm, toleranser +-.10 grader, altså fra .9 til 2.8mm

Med andre ord, er det ca 0 foran og ca 2mm bak, så er du innenfor toleransene.

I og med at felgmål ikke er ytterdiameter, men avstanden til "hylla" som dekket ligger på, anbefales det å måle selv, og bruke den enkle formelen over for å regne dette ut.

Et annet gammelt tjuvtriks for å grovsjekke spissing er å legge noe passe langt og rett langs hjulet over dekkbulen, og sikte langs denne, for å se hvor du ender opp i forhold til bakhjulet. På en tesla med ca 3m hjulavstand vil det være ca 10mm innover fra bakhjul mot forhjul. Når da sporvidden er 1700mm bak og 1662 foran, altså 19mm forskjell på hver side, så vil du ende opp ca 9mm ut fra forhjulet når du sikter langs bakhjulet. Foran vi du treffe ca 16mm inn på bakhjulet.

Det enkle er jo fremdeles å levere inn bilen.. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Cowboystrekk

Noen med standardfjæring som har opplevd denne problematikken? Syne spesielt det vesntre bakhjulet skrår ganske mye, men kan hende utforminga på chassis lurer meg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tikkerol

Jeg antar dette har mye å si hvilken høyde man kjører i.
Når de på fabrikken justerer inn camber så gjøres dette i low, normal eller high position.
Siden bilen ikke har automatisk justering av camber, vil vinkelen være feil med en gang du senker eller hever bilen.
Hvis bilen er kalibrert i normal posisjon, og man kjører 90% i low, så vil dette påvirke slitasjen.
Selv om kun negativ camber i seg selv ikke sliter så alt for mye, vil en så tung bil, med så mye krefter og aktiv kjøring slite noe veldig på myke dekk. Kunne vært interessant å vite i hvilken posisjon Tesla kalibrerer hjulene i.

Med blandt annet dekkslitasje i tankene har jeg bestilt standard fjerding selv. Men er spent på hvordan hjulstillingn er uten luftfjæring.

erot

Litt mindre neg camber med fjærer ja. Her er fasit (desimalgrader, ikke minutter):
http://craigfroehle.com/posted/ModelS_Alignment.pdf

Vinklene er i standard/normal høyde.

pberg

Interessant å se hvordan vinklene endrer seg med innfjæring, siden jeg antar at geometrien er lik på luft/vanlig fjæring. Bakhjulene toer innover ved inntrykking av fjærer, noe som vanligvis betyr at stabiliteten på bakakselen øker ved svingkjøring, siden ytterhjulet svinger litt innover, og innerhjulet svinger litt utover ved krenging. Men det er litt rart at forhjulene toer utover med innfjæring, det betyr jo at bilen blir litt mer ustabil under hard oppbremsing enn hvis det var motsatt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

OleJA

Sitat fra: pberg på fredag 25. april 2014, klokken 13:21
... Men det er litt rart at forhjulene toer utover med innfjæring, det betyr jo at bilen blir litt mer ustabil under hard oppbremsing enn hvis det var motsatt.
Det blir vel da kanskje mer stabil under hard akselerasjon? Det kan jo også være kjekt.

erot

Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Cato76 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:49
Jeg har lagt merke til at bilen virket litt høyere fremme enn bak, og i går målte jeg ca 1,8 cm forskjell på mellomrommet fra skjerm til hjul (2 cm bak og 3,8 cm fremme) Målt i Low

Er det noen som har forklaring på høydeforskjellen da?

Tre mulige forklaringer:
- Bilen har ulik skjermhøyde foran og bak? Vet ikke om Tesla har dette, men mange biler har det.
- Bilen står på ujevn overflate, da vil to hjul i diagonal være lenger inne i fjæringsveien.
- Bilen har feilkalibrerte høydepotmetre

Cato76

Tre mulige forklaringer:
- Bilen har ulik skjermhøyde foran og bak? Vet ikke om Tesla har dette, men mange biler har det.
Dette er veldig tydelig på min, har ikke lagt merke til dette på andre biler jeg har sett.
- Bilen står på ujevn overflate, da vil to hjul i diagonal være lenger inne i fjæringsveien.
Jeg målte bilen i garasjen hvor gulvet er vatret
- Bilen har feilkalibrerte høydepotmetre
Dette er den mest sansynlige feilen, og føler at det har skjedd noe med disse etter at jeg overtok bilen i september.

Nå skal bilen inn på service 19 mai, så da får vi se hva som var galt. 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA