Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slitasje på vinterdekk?

Startet av cairnz, tirsdag 22. april 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

cairnz

Nå som de fleste/mange har byttet over til sommerdekk, hvordan har dere merket slitasje på vinterdekkene?

Spesifiser antall km kjørt (cirka), Dekk, og eventuell forskjell i slitasje foran og bak.

Selv ble jeg overrasket å se på R2-dekkene etter 11800km (ca 46-48psi) at forskjellen på foran og bak var betydelig. R2-dekkene har en mm-indikasjon på midten av dekket, og foran så jeg fortsatt 8-tallet, mens på bakdekkene var det et sted mellom 4 og 6 mm igjen.. ser ut til at jeg må ha et dekkskifte i året på bakdekkene hvis jeg fortsetter med R2. Lurer på om Xi3/Sottozero er mer slitesterk for lang kjørelengde..

Elbilist

Muffinman

Mine R2 bak er nok for slitte til å kunne brukes mer til vinterdekk, men de kunne nok ha rullet en del til utover våren uten å bli ulovlige. 19.000km siden 30 oktober og 50psi. Er nok overbevist om at høyrefoten har spist opp minst 5.000km levetid. Har overvekt av langkjøring og kjører veldig forsiktig da, men en og annen aksen har det nok blitt. Det er neppe bra for levetiden.  Framdekkene ser veldig fine og og jeg vurderer ca. 30% slitasje, selv om jeg ikke har målt. To nye R2 bak til høsten, og høyrefoten skal få en lettere sko.

Cowboystrekk

Jeg har bare kjørt 3500 med mine før jeg skifta. Framdekkene så omtrent ubrukte ut, mens bakdekkene var slitt ned til nøyaktig 8\ kunne såvidt se 8 et par steder. Bytter om fram og bakdekk neste sesong, tror jeg skal greie å få 4-5 sesonger ut av de (etter 5 bytter jeg uansett da gummien ofte begynner å bli hard har jeg erfart).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cobos

Jeg har Pirelli og har kjørt 8000km totalt med omtrent 6k av de på Pirelliene. Det var helt tydelig at bakdekkene var markant mye mer slitt enn fordekkene. En sesong til på Pirelli'ene får jeg nok gitt at jeg roterer for og bakdekk, men så mye mer enn 2 sesonger er nok ikke lurt... og ja det er vel høyrefoten som er skyldig her også :)

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 11:04
Mine R2 bak er nok for slitte til å kunne brukes mer til vinterdekk, men de kunne nok ha rullet en del til utover våren uten å bli ulovlige. 19.000km siden 30 oktober og 50psi. Er nok overbevist om at høyrefoten har spist opp minst 5.000km levetid. Har overvekt av langkjøring og kjører veldig forsiktig da, men en og annen aksen har det nok blitt. Det er neppe bra for levetiden.  Framdekkene ser veldig fine og og jeg vurderer ca. 30% slitasje, selv om jeg ikke har målt. To nye R2 bak til høsten, og høyrefoten skal få en lettere sko.

Ser ut til at vi har ganske likt kjøremønster. Nå skal det jo nevnes også at bilen ble levert på R2, så de har fått vært med på "innvielsen" av kjøretøyet, noe som sikkert har slitt litt ekstra..

Tipper jeg kjøper to nye R2 til høsten, roterer rundt januar en gang, og ser an slitasjen da ved bytte til sommer igjen. Regner da med å kjøre et sted mellom 20' og 25' på ett sett dekk.
Elbilist

Nuvolari

5000km på R2. Innsiden på bakdekkene er noe mer slitt enn ytterkant. Setter bakdekkene foran neste år. Holder 3-4 sesonger slik det ser ut nå.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cowboystrekk

Om dere må ha nye R2 til høsten så ser jeg Megahjul kjører kampanje nå på ca 2100 pr dekk og omlegging var ikke så alt for dyr den heller. Disse dekkene bruker typisk å ligge på 2500-3000 så tips til de som uansett må bytte snart :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cato76

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:02
Om dere må ha nye R2 til høsten så ser jeg Megahjul kjører kampanje nå på ca 2100 pr dekk og omlegging var ikke så alt for dyr den heller. Disse dekkene bruker typisk å ligge på 2500-3000 så tips til de som uansett må bytte snart :)

Det var en god pris! dekkonline.com skal ha 3.338,- pr dekk til min bil (20' 255/35).
Om jeg ikke har nok gummi på bakdekkene til å rotere dem, så må jeg muligens skifte 2 dekk til neste vinter, og det er vel nå man får dem på tilbud. Jeg vet at det er "best før" dato på dekk, men fortsetter jeg å slite ut 2 dekk pr sesong så er ikke den datoen noen trussel...  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Amper

mine R2 bakdekk holder ikke mer enn 5000 km. Etter 3500 km er de ved min byttegrense allerede.. det hører med at de kjøres på bar vei i mer enn 99 % av tiden.. fordekker holder i flere sesonger  :D   

Det blir nok michelin i neste runde..
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 11:04
Mine R2 bak er nok for slitte til å kunne brukes mer til vinterdekk, men de kunne nok ha rullet en del til utover våren uten å bli ulovlige. 19.000km siden 30 oktober og 50psi. Er nok overbevist om at høyrefoten har spist opp minst 5.000km levetid. Har overvekt av langkjøring og kjører veldig forsiktig da, men en og annen aksen har det nok blitt. Det er neppe bra for levetiden.  Framdekkene ser veldig fine og og jeg vurderer ca. 30% slitasje, selv om jeg ikke har målt. To nye R2 bak til høsten, og høyrefoten skal få en lettere sko.

Mine R2 har gått 12.000km i vinter. Nesten 8mm igjen foran og nesten 6mm igjen bak. Jeg roterer dem neste høst så går dette settet minst en vinter til og kanskje ennå en halv sesong.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:37
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:02
Om dere må ha nye R2 til høsten så ser jeg Megahjul kjører kampanje nå på ca 2100 pr dekk og omlegging var ikke så alt for dyr den heller. Disse dekkene bruker typisk å ligge på 2500-3000 så tips til de som uansett må bytte snart :)

Det var en god pris! dekkonline.com skal ha 3.338,- pr dekk til min bil (20' 255/35).
Om jeg ikke har nok gummi på bakdekkene til å rotere dem, så må jeg muligens skifte 2 dekk til neste vinter, og det er vel nå man får dem på tilbud. Jeg vet at det er "best før" dato på dekk, men fortsetter jeg å slite ut 2 dekk pr sesong så er ikke den datoen noen trussel...  8)
Desverre selger ikke megahjul R2 i 20", bare 19".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaSvein63

Jeg har kjørt 7000 på mine r2. Har kjørt pent for å spare på dem. Ser imidlertid at 45psi sansynligvis er i meste laget gr litt midtslitasje, spesielt bak. Kommer nok til å holde  med min kjøring  3 -4 vintrer til.

Duzzy

Kjørt ca 9000
R2 dekk19" 48 psi
8,5 mm forran og 6,5 mm bak. Vet ikke helt hva de var når de var nye..
Har kjørt på mye bar asfalt, og mye akselrering, så jeg må vel regne med såpass slitasje. Tenkte å bytte om forran og bak til neste år og kjøre 1 sessong til
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Muffinman

Sitat fra: Amper på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:43
mine R2 bakdekk holder ikke mer enn 5000 km. Etter 3500 km er de ved min byttegrense allerede.. det hører med at de kjøres på bar vei i mer enn 99 % av tiden.. fordekker holder i flere sesonger  :D   

Det blir nok michelin i neste runde..
Heh, jeg har også kjørt nesten kun på bar vei. Dine 3500 mot mine 19000. Er vel en høyrefot med i spillet her vil jeg tro  ;)

Cowboystrekk

Hvis noen lurer så er dekkene 9,6 mm nye.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA