Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er i3 for høyt priset i forhold til konkurrentene?

Startet av timingbeltkiller, lørdag 19. april 2014, klokken 21:49

« forrige - neste »

timingbeltkiller

For høyt priset dersom du sammenligner priser på:
-  skrapa bil?
-  bil utstyrt slik de fleste vil ha den?

Har en mistanke prisen vil gi deg verdiforringelse i kroner og øre ved salg etter f.eks 5 år betydelig høyere enn ved kjøp av en konkurrent.

Regner ikke Tesla som konkurrent. Den stiller i en helt annen klasse.
Men siden i3 til tross for prisen selger som hakka møkk,
kan suksessen dens muligens lokke TM til å prise Gen3 høyere enn planlagt.

I så fall fanden ta i3!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Snart-i3

Komplett utstyrt i3 koster ca 50 000 mer enn en komplett utstyrt Golf.
i3 er mer bil (teknologisk) enn Golf, men et like godt fremkomstmiddel. BMW er et nivå bedre enn VW, og du må betale for det.

Jeg tror at en eldre i3 er bedre å ha enn en Golf, bl.a mtp rust. VW og Audi har hatt en del utfordringer med sinkslipp, jeg har bl.a måttet dekke 50 000 selv på min 2002 A6.
Jeg har en Audi A2 (aluminium og dyr å produsere), den er like stor som i3, men kostet som en Golf ny. Likevel er det mer glede i å eie en slik bil. Verditapet har vært ca likt som Golf.

Selv om i3 nok vil ha noe lavere/likt tap i % vil en dyrere bil ha høyere tap i kroner. Jeg har regnet en del på levetidskostnadene, og etter et visst antall år er begge bilene verdt 0, og tapet må fordeles på disse årene. i3 er nok forholdsvis høyt priset og en godt utstyrt modell vil bli dyrere mtp verditap enn Golf. Dersom du kun skal ha et billig fremkomstmiddel kjøper du e-UP, dersom du skal kose deg kjøper du i3, men det kommer nok ikke helt gratis.

Jeg anser at prisen er på kanten høy, men akseptabel (så vidt) i forhold til Golf. Dersom jeg ikke hadde hatt så mye rust på min A6 hadde jeg fortsatt kjøpt et VAG-produkt.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

LMOR

For de 50 000.- får du etter min mening en helt annen klasse av en bil, og med mye mer utstyr. Den elbilen som er mest overpriset er Leaf, men den har gått litt ned i pris nå. Men så lenge både Leaf og i3 selger godt, så er de vel riktig priset  ;D (ventetiden på i3 øker for hver uke. Kanskje den er for billig  ;))
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

For meg er selv den billigste i3 ca 250.000kr for dyr siden den ikke dekker behovene jeg har.

Men tilpasser man behovslista si til hva i3 kan levere kan du etter forholdene få mye bil for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA