Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I hvor dype vannpytter kan TMS kjøres?

Startet av Teslanewbie, lørdag 19. april 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

Teslanewbie

I hvor dypt vann kan tms kjøpes?   
Av og til ved ekstremregn/flom kan dype putter oppstå fremst under broer og andre underkjøringer.
Er det farlig hvis vi får vann opp til dørterskelen ?

Hvor dypt kan bilen forsenkes i vann?

Har 2 ganger Vært nødt til å kjøre fossilbiler i dype pytter der jeg har vært ukomfortabel men måtte kjøre da dette var eneste vei.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

#1
Illustrering til spørsmål : ( må være innlogget for å se bilder)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Dette er et veldig betimelig spørsmål som jeg slettes ikke har tenkt på før nå.

Forventer at den tåler like mye som tilsvarende fossilbil. Noe annet vil være sjanseløst.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 20:45
Dette er et veldig betimelig spørsmål som jeg slettes ikke har tenkt på før nå.

Forventer at den tåler like mye som tilsvarende fossilbil. Noe annet vil være sjanseløst.

Ér det blitt gjort tester ? Har jo ikke lyst til å få elsjokk og bli strandet mitt ute i en enorme pytt ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Så vidt jeg husker så står det noe i garantivilkårene som lyder noe slik som at "flooding of the battery" medfører brudd på garantivilkår. Og batteriet ligger rimelig lavt her..   :-\

Teslanewbie

#5
Sitat fra: Brede på lørdag 19. april 2014, klokken 20:50
Så vidt jeg husker så står det noe i garantivilkårene som lyder noe slik som at "flooding of the battery" medfører brudd på garantivilkår. Og batteriet ligger rimelig lavt her..   :-\

Huff . Ikke godt utgangspunkt etter de mange ekstremværene som Vestlandet har opplevd i det siste .. Nå smelter snøen I fjellene .. store pytter dannes der vi minst aner det.. 

Kanskje var lurt å kjøpe luftfjæring med mulighet for å høye karossen likevel ?

Men jeg er ganske ukomfortabel med å behøve kjøre i vann med tesla S ... trur vi trenger en avklaring i denne sak ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Tilfeldigvis er denne vinteren den første jeg ikke har vært nødt til å forsere slike vannpytter. Forrige opplevde jeg at mildvær midt på vinteren gjorde kjørebanen til en elv med brøytekantene som bredder ved en anledning i høyden mellom Nordmøre og Trondheim. Og i dumper lå det selvfølgelig mye vann som Saab`en forserte uten å mukke. Om batteriet ikke tåler å dyppes i vann betyr det jo faktisk at jeg i slike tilfeller må forsøke å snu og kjøre tilbake for å hente en annen bil  :-\

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg valgte luftfjæring, selv om de stakkars cm ikke monner mye.  Kanskje det kan være en ide å sette på "hevestag" istedet for senkestag i utsatte perioder  ;D

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. april 2014, klokken 21:00
Tilfeldigvis er denne vinteren den første jeg ikke har vært nødt til å forsere slike vannpytter. Forrige opplevde jeg at mildvær midt på vinteren gjorde kjørebanen til en elv med brøytekantene som bredder ved en anledning i høyden mellom Nordmøre og Trondheim. Og i dumper lå det selvfølgelig mye vann som Saab`en forserte uten å mukke. Om batteriet ikke tåler å dyppes i vann betyr det jo faktisk at jeg i slike tilfeller må forsøke å snu og kjøre tilbake for å hente en annen bil  :-\

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg valgte luftfjæring, selv om de stakkars cm ikke monner mye.  Kanskje det kan være en ide å sette på "hevestag" istedet for senkestag i utsatte perioder  ;D

Dette kan bli spennende .... blir teslerne strandet med garantiavkortning ved kjøring gjennom vannpytter ved normal vestlandsflom?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

hma

Som en referanse, her ser man hvordan Th!nk City ble testet:


En Think City elbil senkes i 5% saltvannoppløsning mens bilen er i gang
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Teslanewbie

Sitat fra: hma på lørdag 19. april 2014, klokken 21:27
Som en referanse, her ser man hvordan Th!nk City ble testet:


En Think City elbil senkes i 5% saltvannoppløsning mens bilen er i gang



Svært interessante . Lurer på om tesla har gjennomført lignende tester .. bilens achilleshæl I dette fall kan Være det lavt plasserte batteriet .

Skulle Vært greit med en uttalelse fra Tesla i denne sak innen vårflommen er over oss for fullt ..  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

hoffa

Leste i en tråd på TMC om en som kjørte gjennom et oversvømt område i Florida. Han kunne ikke snu, og kjørte videre i en dybde som han antok var på 2-2,5 fot siden vannet dekket nesten toppen på 21" felgene.
Han fikk noen feilmeldinger på displayet, men bilen fungerte. Veiene var fulle av druknede ICE-biler.
Ikke noe å anbefale vil jeg tro.
Skulle en komme på dypt vann er det viktigste å bare fortsette uten å stoppe opp.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Roger (NO)

Sitat fra: hoffa på lørdag 19. april 2014, klokken 21:48
Skulle en komme på dypt vann er det viktigste å bare fortsette uten å stoppe opp.
Vil påstå at dette er et særdeles dårlig råd!
En bør rygge tilbake.

Som å gå på isen og oppdage at den ikke er trygg; Eneste man er sikker på er hva man akkurat har passert...

hma

#12
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 19. april 2014, klokken 21:35
Svært interessante . Lurer på om tesla har gjennomført lignende tester .. bilens achilleshæl I dette fall kan Være det lavt plasserte batteriet .
Om jeg har forstått det rett var testene på bildene utført med tanke på homologeringen. Dvs, standariserte tester for å oppnå typegodkjenning.

Testen hvor bilen er senket ned i et saltvannsbasseng tror jeg først og fremst er utført for å dokumentere at sikkerhetssystemene til høyspenningsanlegget (HV) er godkjent. Dvs at fører og passasjeres sikkerhet er ivaretatt.
Jeg vil tro at Tesla også har utført tilsvarende tester.

Når det er sagt vil jeg på generelt grunnlag fraråde alle å kjøre bilen igjennom dype vanndammer. Om man er nødt, og vannet ikke er for dypt, må man kjøre sakte, slik at det ikke oppstår høyt vanntrykk noe sted. Kjøring i høy hastighet kan føre til at vann presses inn på uønskede steder og forårsake skade, enten det er lav-volt eller høy-volt kretser.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Mippen

Sitat fra: hoffa på lørdag 19. april 2014, klokken 21:48
Leste i en tråd på TMC om en som kjørte gjennom et oversvømt område i Florida. Han kunne ikke snu, og kjørte videre i en dybde som han antok var på 2-2,5 fot siden vannet dekket nesten toppen på 21" felgene.
Han fikk noen feilmeldinger på displayet, men bilen fungerte. Veiene var fulle av druknede ICE-biler.
Ikke noe å anbefale vil jeg tro.
Skulle en komme på dypt vann er det viktigste å bare fortsette uten å stoppe opp.

Vet ikke hvordan det er på en elbil men havner du på dypt vann med en vanlig bil bør ikke du fortsette hvis vannet kommer høyere enn luftinntaket på motoren. På mange fossilbiler sitter dette gjerne i på siden ved skjermen og lavere. Hvis man da får vann inn i dette vil motoren gå i stykker fordi den vil forsøke å komprimere vannet. Hvis det ikke går så høyt må man bare fortsette for å hindre vann som kan komme inn i eksosen og inn i motoren den veien. Derfor har en del offroadbiler snorkel.

På elbiler er det ikke stempelmotor men det er masse elektroniske duppeditter. Hvis man kjører dypt nok vil det også gjerne komme vann inn i bilen fordi bilen er ikke hundre prosent tett.

Test av leaf i vann

http://www.nextgreencar.com/news/6523/Nissan-LEAF-tested-in-flooded-conditions
Fremtiden er elektrisk.

hoffa

Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 19. april 2014, klokken 22:07
Sitat fra: hoffa på lørdag 19. april 2014, klokken 21:48
Skulle en komme på dypt vann er det viktigste å bare fortsette uten å stoppe opp.
Vil påstå at dette er et særdeles dårlig råd!
En bør rygge tilbake.

Som å gå på isen og oppdage at den ikke er trygg; Eneste man er sikker på er hva man akkurat har passert...
Ja det er kanskje et dårlig råd, men et råd etter egen erfaring. For noen år siden var vi to familier på tur i sverige jeg med Volvo V70, de andre med Volvo V50. Etter et kraftig regnskyll ble veier oversvømt og et område var det ganske dypt. Min kamerat foran oss ga
på så spruten stod, jeg feiget ut og stoppet. det gikk et sekund og bilen stoppet før jeg fikk satt den i revers. vannet kom umiddelbart inn i motorrommet og faktisk inn i kupeen, der stod jeg. Min kamerat kom seg gjennom uten problem.
Bilen skyver vannmassene frem og tilside, stopper en så kommer vannet tilbake. klarer en å stoppe før det blir for dypt er selfølgelig det å foretrekke.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA