Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dagstur med leaf

Startet av Mippen, fredag 18. april 2014, klokken 09:35

« forrige - neste »

Mippen

Siden det er påske og jeg ikke rekker å reise på hytten på grunn av få fridager fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur på fjellet med leafen min for å stå på ski. Kjørte fra Askøy Utenfor Bergen med 100prosent batteri. Gjettometeret viste 137km og det var 3+ ute. Kjørte i fartsgrensen mot voss og litt over. Klarte akkurat å kjøre til ladestasjonen på voss før displayet sluttet å vise gjenværende km og batteriet hadde blinket very low. Ble nesten litt redd for at jeg ikke kom fram og jeg hadde alt kjørt forbi to hurtigladere. 116km klarte jeg å få ut av bilen i 2-3 grader med klima på 1/3 av turen og full musikk. Nå lader jeg og håper på å komme meg opp til Myrkdalen og tilbake til Dale før jeg må hurtiglade på nytt. Eventuelt får jeg lade der jeg er nå på veien hjem også slik at jeg kommer fram. Var heldigvis først i køen. Kom en leaf akkurat når jeg hadde satt på lading.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#1
Jeg ladet til 67 prosent og kjørte på fjellet. Brukte litt strøm oppover siste milene. Hadde 37km igjen etter å ha kjørt 33km med litt stigning hele veien. Når jeg skulle kjøre hjemover igjen hadde folk parkert så mye feil at jeg kom meg ikke ut med en gang. Brukte opp 4 km på å kjøre gjennom gjørme og fram og tilbake for å komme meg ut av labyrinten. Heldigvis kunne jeg regenerere tilbake til hurtigladeren slik at jeg hadde faktisk 47km igjen når jeg kom fram etter å ha kjørt over 3 mil. Når jeg kom til laderen så det ut som det sto to biler foran meg. Den ene bilen hadde vist stått der lenge og eieren var ikke å se og den første var akkurat ferdig så da kom jeg til laderen med en gang igjen på veien tilbake. :) Spent om jeg kommer meg hjem med en hurtiglading.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#2
Jeg ladet på Voss til 80 prosent. Når jeg kjørte videre viste bilen 147km rekkevidde. På 40,6 km var denne redusert til 75 til tross for økonomisk kjøring. Har det med batteritemperature  å gjøre kanskje? At den viser mer når battteriet er varmt også synker rekkevidden etter hvert som batteriet blir kaldere?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#3
Kom meg hjem heldigvis. Ladet 20km ekstra på Dale for å være sikker på at jeg kom meg hjem. Hadde rett over 2 mil igjen når jeg kom hjem så hadde nok klarte det med en lading til 80. Ganske nøyaktig 300km tur/retur. 3 hurtigladinger. En etter 116km til 67 prosent for å kjøre de siste 3,4 milene opp til fjellet. Hadde 6 prosent igjen når jeg ladet. Så ladet jeg etter jeg kom ned fra fjellet til 80 prosent og stoppet på veien og ladet 20km til for å være sikker. ladet ikke til 100 på grunn av kø de gangene jeg ladet. Brukte 3 timer og 10 minutter hjem på grunn av lading og litt venting. Til brukte jeg 2 timer og 45 minutter mot 2 timer og 20 minutter som er vanlig fra oss med vanlig bil.
Fremtiden er elektrisk.

2mash

Veldig interessant innlegg, siden jeg også bor på Askøy, og har vurdert samme strekningen :-)
Må/bør man ha noe abonnement på de hurtigladerne? Dvs svarer det seg?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Mippen

De var gratis men ser det er laget til for å bruke kort også så kanskje det blir betaling etter hvert. Nå er det bare å plugge i og trykke start helt gratis :)

Det svarer seg i forhold til drivstoffutgifter også er det rundt 140kr i bompenger tur/retur. Pluss det kommer bompenger her på øyen snart. Bruker litt mer tid siden du må lade og eventuelt må vente i ladekø.

Jeg kom meg fint til Voss uten å lade på veien opp (6 prosent igjen), men måtte lade for å komme meg til Myrkdalen. Ladet bare 67 prosent på grunn av kø bak meg. Holdt til å komme meg dit og tilbake til hurtigladeren før retur hjem. Hadde klart med med å lade en gang for å komme meg hjem etter  fjellet men valgte å stoppe på dale for å være sikker. Kunne eventuelt ha ladet til 100 på Voss da hadde jeg ikke trengt å lade mer på veien hjem.

Hvis det er varmere i været, ikke mye vind og tørt på veien hadde jeg kanskje klart å komme enda lengre. Var +3 grader og våt veibane på veien oppover. Hjem var det 10 grader og tørt.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA