Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekktest - sist "taper" årets vinner

Startet av Mippen, onsdag 16. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

Mippen

Leste akkurat motor sin dekktest på nettet for 2014 i forbindelse med å se på dekk med minst rullemotstand. Hvis vi ser på vinneren sammenlagt i testen fra 2013 var det Goodyear Efficient Grip Performanc som vant. I år var det 2/3 plassen fra 2013 som ble nummer 1 (Continental ContiPremium-Contact5). Vinneren fra 2013 kom bare på en 7 plass. 2 plassen i år kom på 7 plass i 2013, for å ta noen eksempel. De fleste dekkene som var med i testen i fjor har gjort det dårligere i år og de som var dårligere i fjor har gjort det bedre i år. Hvordan kan det være så stor forskjell på en test? Har det med temperatur, underlag osv å gjøre? At man ikke kan gjenskape nøyaktig samme forhold hvert år?

Fremtiden er elektrisk.

Hrafn

Minst rullemotstand har Goodyear , Dunlop og Nokian . Jeg tror at jeg tar en av dem .

Hvem vet noe om dekkene som kommer med bilen når man får en ny fra Nissan , er dekkene greit eller burde man bytte ?

Mippen

#2
Jeg har dunlop på min originalt. Fornøyd med de. Har micheline x-ice piggfrie på vinteren og merker ikke forskjell på vinterdekkene og sommerdekkene i forhold til strømforbruk og rullemotstand. Lydnivået er også ganske likt.

Er det ikke rart at fjordårdets tapere er årets vinnere og visa versa hvis man ser på totalscore ikke bare rullemotstand.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Sitat fra: Hrafn på torsdag 17. april 2014, klokken 07:30
Minst rullemotstand har Goodyear , Dunlop og Nokian . Jeg tror at jeg tar en av dem .

Hvem vet noe om dekkene som kommer med bilen når man får en ny fra Nissan , er dekkene greit eller burde man bytte ?

Ta med Michelin på den lista også, disse fire skiller seg ut.

Men de fleste produsenter har dekk med lavere rullemotstand enn utvalget i testen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Mippen på onsdag 16. april 2014, klokken 22:31Hvordan kan det være så stor forskjell på en test? Har det med temperatur, underlag osv å gjøre?

Jeg tar meg selv i å lese slike tester, selv om jeg er i sterk tvil om at de er "uhildede". Det er 100 måte slike tester kan være misvisende på. Temperatur/underlag har du vært inne på. Heldige/uheldige "batcher" mer dekk er en annen faktor. Hvor tilfeldig "dekkene" de tester er kan være en annen ting. I hvilken grad kan dekkprodusentene lure inn dekk som er spesielt bra?

Det over er bare et utvalg av faktorer som gjør disse testene i beste fall tvilsomme.

En annen faktor som gjør testene enda mindre verdt er at de, så vidt jeg vet, gjøres på omtrent nye dekk, noe som er litt irrelevant.

Så vidt jeg vet kjører man i 90% av tiden på godt innkjørte dekk og på 70% av tiden på dekk som har gått en sesong.

men det er jo ikke så lett å få testet nye dekk på, bortsett fra å teste nye dekk så...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mippen

Det er da sant at vi kjører rundt på brukte dekk mesteparten av tiden. Det er også tester som viser at brukte dekk er dårligere enn nye dekk, og hvis vi levde i en perfekt verden skulle vi etter rett ha byttet dekk ofte for å bevare de gode egenskapene. Det er imidlertid dyrt og ikke praktisk å bytte dekk ofte, derfor er det vel 2-3 sesonger som er anbefalt bytte siden dekk er ferskvare.

For å være sikker på at dekkene også har likt utgangspunkt er det også best å teste nye dekk.

Men jeg syns som nevnt at det er rart at de samme som utfører testen med de samme dekkene et år etter får et helt annet resultat enn året før. Det sier vel litt om hvor lite man kan stole på testen kanskje og spørsmålet er da hvordan man kan vite hva som er det beste dekket.

Man burde kanskje ha testet dekkene flere ganger over tid for å se om resultatene endret seg?
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

#6
Siden alle dekk skal EU-merkes, finner man dekka med minst rullemotstand ved å se på energimerkingen. I dette dokumentet, seksjon Q8 er det listet opp intervaller for rullemotstandskoeffisienten. Velger man A-merkede dekk, er man garantert en koeffisient under 0,0065.

Et søk i utvalget på dekkonline.com viser at Bridgestone Ecopia har A-merking (standard på 2012-mod Leaf). Og det har også A-merking på våtgrep, altså kortest bremselengde i regnvær. Goodyear Efficient Grip Performance har også A-merking på våtgrep, men bare B på rullemotstand. Bridgestone Ecopia er altså det beste dekkvalget for Leaf i orginaldimensjonen, så lenge man vektlegger rullemotstand og veigrep på våt asfalt, men det dekket var ikke med i sommerdekk-testen.

For 215/50-17 (Tekna-dimensjon) får Toyo Nanoenergy 2 A-merking på energi, mens de andre får B-merking. Dette dekket var heller ikke med i testen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kakraemer

Sitat fra: tomrh på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:24
Et søk i utvalget på dekkonline.com viser at Bridgestone Ecopia har A-merking (standard på 2012-mod Leaf). Og det har også A-merking på våtgrep, altså kortest bremselengde i regnvær.

Dette er ikke den samme Ecopia modell som på min bil og andre LEAF jeg har sett i alle fall. Dekkene på min heter Ecopia EP150, de du linker til heter Ecopia EP001S. Ecopia EP150 er et B/B dekk. Ecopia EP150
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

Ja du har helt rett. Nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal bytte til neste gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA