Hvilket dekktrykk?

Startet av Bjoris, tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

Bjoris

Leafen skal til fjells, søkklasta. Rekkevidden blir en stor utfordring og jeg har derfor putte mye luft i dekkene, ser på XIce dekkene at max er 51 PSI så jeg økte fra 38 til 46. Er det for mye på så lett bil, små dekk. Ser at mange med Tesla bruker opp mot 50 psi... Men den bilen er 0,5 tonn tyngre. Syns Leafen var ok å kjøre...

Powerflux

Kjører med 3,1 bar-45 psi og det funker fint.
Fjæringen på Leafen er i overkant myk så litt harde dekk spiller ingen trille :)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mippen

Litt dumt spørsmål, men skal man ha samme lufttrykk med ulik størrelse på felgene og dekkene? For eksempel har jeg 16" uoriginale på vinter og 17" på sommer.
Fremtiden er elektrisk.

JBS

Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:18
Litt dumt spørsmål, men skal man ha samme lufttrykk med ulik størrelse på felgene og dekkene? For eksempel har jeg 16" uoriginale på vinter og 17" på sommer.

Nej, det er det samme...  :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Bjoris

Mener jeg har lest på Teslaforumet at du ikke kan å ha så mye trykk i de dekkene med lavere profil, men det er vel profilen og ikke dekkstørrelsen som betyr noe kanskje?

Thomas Parsli

Sitat fra: bjoris på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17
...ser på XIce dekkene at max er 51 PSI så jeg økte fra 38 til 46. Er det for mye på så lett bil, små dekk...

Det er først og fremst dekket som bestemmer hva som er "riktig trykk".
Continental anbefaler å øke trykket på vinterdekk med 10% i Norge pga. sporete veier, så jeg tror ikke 20% er dramatisk -selv på Michelin-dekk :)

På vinterdekk gir et høyt trykk dårligere feste på is, og siden dekket til en vis grad endrer fasong kan dette påvirke kjøreegenskapene negativt (f.eks lamellene på X-Ice).

Jeg har bare gode erfaringer med økt trykk på mine biler, ser heller ikke tegn til ujevn slitasje.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

MindViruz

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:12
Fjæringen på Leafen er i overkant myk så litt harde dekk spiller ingen trille :)

Er det merkbar forskjell i rekkevidde i forhold til 2,5 bar som er standard?

Bjoris

Jeg vil si at det er veldig merkbart, spes når det regner. Jeg kjørte lenge med 30 psi før jeg ble oppmerksom på dette og økte til ca 40 psi og jeg kjører samme vei hver dag så tydelig at det hjalp. Du merker at bilen triller bedre og må utnytte dette...

Powerflux

Sitat fra: MindViruz på onsdag 16. april 2014, klokken 20:09

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:12

Er det merkbar forskjell i rekkevidde i forhold til 2,5 bar som er standard?
Jeg har ikke noen tall å komme med. 
Det er litt vanskelig å måle forfi mesteparten av kjøringen er på motorvei.  Den ene dagen går trafikken i 85, den neste i 115-120 og da blir forbruket ganske forskjellig!

Det jeg merker er at bilen virker lettere på foten og særlig i regn og skal prøve meg på 50
psi for å se om det kan funke!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

MindViruz

Hvordan er det med dekkslitasje? Dekk er tross alt mye dyrere enn litt ekstra brukt strøm på vei til og fra jobb...

Jeg tok med vinterdekk fra forhandler (dumme meg), og jeg har ikke klart å finne makstrykk stemplet på disse.

Mippen

Sitat fra: bjoris på onsdag 16. april 2014, klokken 08:59
Mener jeg har lest på Teslaforumet at du ikke kan å ha så mye trykk i de dekkene med lavere profil, men det er vel profilen og ikke dekkstørrelsen som betyr noe kanskje?

Er ikke ekspert, men profilen skal ikke ha noe å si tror jeg. Dekktrykket er jo bare hvor mye "motstand" måleren møter når den måler dekktrykket. Det sier ikke noe om hvor mye luft som er inne i dekket.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Du er nok ikke ekspert nei, dobler du trykket må du ha inn dobbelt så mye luft i hjulet. Det er lufta i hjulet som holder bilen oppe.

Og som en liten opprydding:
Dekk= den delen av hjulet som er svart og består av gummi
Felg= den delen av hjulet som består av lettmetall eller stål
Hjul= dekk og felg montert sammen
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mippen

Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 15:16
Du er nok ikke ekspert nei, dobler du trykket må du ha inn dobbelt så mye luft i hjulet. Det er lufta i hjulet som holder bilen oppe.

Og som en liten opprydding:
Dekk= den delen av hjulet som er svart og består av gummi
Felg= den delen av hjulet som består av lettmetall eller stål
Hjul= dekk og felg montert sammen

Det vet jeg vel. Det jeg snakker om er hvis du har et sykkeldekk for eksempel og fyller det opp med 3 bar så er det mindre luft i det dekket enn det er i et bildekk med 3 bar. Massen luft i liter er mindre men trykket er det samme.

Det jeg mener er hvis du har et dekk med eksempelvis 16" felg og et dekk med 18" felg så behøver ikke det å bety at det er mer luft i dekket med 16 eller 18 hvis det fylles med like mye bar.
Fremtiden er elektrisk.

BE

@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare dekktrykk. Derfor jeg dro inn mengde luft i forhold til størrelse på dekket for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA