Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette mulig: 230v IT-nett, trafo til 400v 16a trefas, rødt adapter?

Startet av TMS85, mandag 14. april 2014, klokken 09:43

« forrige - neste »

TMS85

Spørsmålet står i tittel-feltet: er det mulig å sette opp en trafo som leverer 400v 16a trefas med rødt adapter tilkoblet når man har 230v IT-nett til huset?

Da mener jeg altså uten å bruke noen egen salto-boks eller annen lader etter trafoen.

Jeg har både søkt og lest rundt her men finner ingen som beskriver akkurat dette så da er mistanken at dette ikke går an (eller jeg er dårlig til å lete selvsagt...).

Og da kommer jo noen tilleggsspørsmål: Hvorfor er det ikke mulig, eventuelt hvorfor er det ikke lurt hvis det er mulig?

jkirkebo

Sitat fra: TMS85 på mandag 14. april 2014, klokken 09:43
Spørsmålet står i tittel-feltet: er det mulig å sette opp en trafo som leverer 400v 16a trefas med rødt adapter tilkoblet når man har 230v IT-nett til huset?

Det går helt fint, null problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TMS85

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 10:23
Sitat fra: TMS85 på mandag 14. april 2014, klokken 09:43
Spørsmålet står i tittel-feltet: er det mulig å sette opp en trafo som leverer 400v 16a trefas med rødt adapter tilkoblet når man har 230v IT-nett til huset?

Det går helt fint, null problem.

Strålende, takker for svar!

Jeg ser av diverse tråder og også i mail fra Sønnico at de som regel har en Salto-lader koblet etter en 400v trafo, hvorfor gjør de dette?

I mitt regnestykke blir da bare hele installasjonen flere tusen kroner dyrere.

Hvorfor skulle man ikke bare ha 400v trafo og rødt adapter, også bruke UMC'en?

Espen Hugaas Andersen

Den største forskjellen er vel at da trenger du ikke koble fra/til UMC når du trenger å ha den med deg i bilen. Salto boks støtter også 32A, der UMC kun støtter 16A.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TMS85

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. april 2014, klokken 10:55
Den største forskjellen er vel at da trenger du ikke koble fra/til UMC når du trenger å ha den med deg i bilen. Salto boks støtter også 32A, der UMC kun støtter 16A.

Ah, men jeg har kun enkeltlader, da får jeg vel uansett ikke benyttet noe mer enn 16a?

Mao: 400v, 16a med rødt adapter er raskeste lading jeg kan få hjemme?

Saltoboks til mange tusen gir meg da kun en litt enklere hverdag, stemmer?

Espen Hugaas Andersen

#5
I hvert fall i teorien får du ikke noe raskere lading med en Salto boks. Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvordan UMC er i forhold til Type 2, når det gjelder nedtrapping av lading, o.l. Jeg vet det er noe logikk der slik at om laderen ikke liker ladepunktet, så kan den finne på å trappe ned strømtrekket. Det er mulig dette kun gjelder på Schuko. (Jeg har ikke en Model S, ennå, så jeg har ikke direkte personlige erfaringer med problemstillingen, og baserer meg kun på hva jeg har lest på forumet.)

Uansett er det vel ikke noe som stopper deg fra å kjøpe inn en Salto boks og koble denne til det røde stikket, om du ved ett senere tidspunkt skulle finne ut at det ikke fungerte helt som ønsket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mr.Hansen

Iht de 12V problemene som har vært, vet ikke om de er fikset i version 5.9 med UMC.
Derfor kjøpte jeg en salto boks for det fungerer akkorat som det skal.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Kallagtunet

Mr Hansen, du burde følge ditt eget motto og la den som bryter om (om ikke natur)loven få sin egen straff! Hvis alle for egne penger kjøper kompenserer for Tesla sine problemer så vil incentivet for Tesla for å fikse dette helt elementære tullet som de nå har surret med i ett halvt år bare bli mindre. Dvs bare vi somler så sparer vi penger på at kundene fikser våre problemer.

RaBalder

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 15. april 2014, klokken 09:57
Iht de 12V problemene som har vært, vet ikke om de er fikset i version 5.9 med UMC.
Derfor kjøpte jeg en salto boks for det fungerer akkorat som det skal.

Jeg hadde kjempe problemer på 12V siden og tull med ladestopp når jeg hadde firmware-versjon 5.9....88 (tror det var den).

Etter at jeg fikk firmware-versjon 5.9....94 så ser det ut som standard Tesla UMC fungerer helt fint der jeg hadde kjempetrøbbel tidligere. Jeg stoler ikke 100% på den enda, men alt jeg har testet har fungert.

janmb

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 15. april 2014, klokken 14:57
Mr Hansen, du burde følge ditt eget motto og la den som bryter om (om ikke natur)loven få sin egen straff! Hvis alle for egne penger kjøper kompenserer for Tesla sine problemer så vil incentivet for Tesla for å fikse dette helt elementære tullet som de nå har surret med i ett halvt år bare bli mindre. Dvs bare vi somler så sparer vi penger på at kundene fikser våre problemer.

For min del betyr det mer å vite at jeg har en 100% stabil ladeløsning enn å være solidarisk med andre teslakunder som har ladeproblemer - og det har jeg ikke det minste snev av dårlig samvittighet for heller.

Når det er sagt er daglig hjemmelading med UMC uaktuelt av flere grunner enn bare det - det er jo mildt sagt lite praktisk å pakke UMC inn og ut av bilen daglig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kallagtunet

Skjønner ikke at det skal bli mindre trygt for deg å lade hjemme med å sende regningen til tesla, men meg om det.

Jeg og sikkert mange meg meg har ett kjøremønster som gjør at umc er permanent i garasjen kun pakket i bilen en gang for å bytte umc hos Tesla da ladelukeknappen døde på den første. Å pakke ned umc for å snylte med seg en kilowatt her eller der har vi så og si aldri behov for med den batteripakken teslaen har. På vår leaf derimot hadde vi to ladekabler en i bil og en permanent i bagasjerommet :-)

janmb

Sant nok, men jeg synes fortsatt det er da bedre at UMC bor permanent i bilen enn permanent på garasjeveggen - for å bevare muligheten til å ta en spontant langtur. Kanskje litt spesielt for min del ettersom jeg langt på vei bor to steder, slik at garasjen hjemme ikke alltid er utgangspunktet.

Synes uansett type 2 er å foretrekke. Skulle gladelig sent regninga for den til Tesla, men det kan man jo bare glemme - ei heller er det rimelig før man eventuelt har påvist feil på UMC og gitt de anledning til å løse det på andre måter først. En prosess jeg ikke gidder gjennom.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA