Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pluginhybrid vs kjøp av 2 biler

Startet av tomrh, søndag 13. april 2014, klokken 01:02

« forrige - neste »

tomrh

Vi er en typisk tobilshusholdning der begge pendler, en gjennom bom 45 km hver vei m/lademulighet på jobb (med i-MiEV) og en utenfor bom 22 km hver vei uten lademulighet på jobb. Og med tre barn, campingvogn og hytte har vi hatt en eldre 7-seter fossil m 4x4. Gearkassa holder på å ta kvelden (reversen virker ikke), og det vurderes sterkt en Outlander PHEV som arvtager, har fått tilbud, prøvekjørt etc. Virker genialt at den som pendler kortest utenfor bom kan kjøre omtrent bare på strøm samtidig som vi har ferie+hyttebil.

Men det er litt dårlig med plass for to tenåringer + barn i bilstol i baksetet i Outlanderen som koster ca. 450.000. Så er det en annen mulighet her, nemlig kjøp av Leaf til 170'-200' pluss f.eks. en 3-4 år gammel brukt NV200 7-seter til 180'. Tilsammen 70'-100 billigere for TO biler. Sistnevnte blir feriebil med masse plass og trekker henger ved behov, men vil for det meste stå parkert (kan vel ta 6000 km kjørelengde og kun delkasko i forsikringen?). Leafen rekker til hytta vha. hurtiglading underveis, så fossilen blir bare hyttebil når store ting og/eller mange personer skal fraktes dit.

Hva er lurest økonomisk? Hybrid eller elbil+fossil? Det er en slags mental sperre om å ikke ha flere biler enn man har behov for å kjøre samtidig, men det kunne faktisk lønne seg likevel?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Er selv sterk tilhenger av å ha et kjøretøy for hvert formål, og siden dere har en bom i ene retningen krever denne kjøringen foreløpig en Elbil. Husk at fordelene i bom kan forsvinne, og at dere muligens må bytte til MC registrert 4 hjuler på denne strekningen om noen år.

Andre veien er det jo ingen bom, så strengt tatt ikke vits med noe annet enn en fungerende diesel. "Problemet" her er den korte veien som ikke er gunstig for en diesel. I alle fall ikke en av de nye med partikkelfilter og NOX filter. Disse trenger lengre turer for å ikke sote til eksos med alle ventilene, turbinene og filterene. Her hadde en bensinbil vært bedre enn en diesel, men skal du ha litt mer komfort og spare både drivstoff, miljø , service og årsavgift er faktisk en elbil best også her. Med 2x20 km ville selv de klassiske bilene vært godt innenfor sitt arbeidsområdet, og slike får du i dag ned i 30-40 000 kr for en flott og god Saxo f.eks.

Så var det 7 seteren: Økonomisk lønner det seg nok å bytte girkasse i stedet for å oppgradere til ny bil med alt som følger med av stress. Tenker da på garantier som krever at bilen leveres til dyr service, Ny lakk som skal vaskes, Inventar som helst ikke skal få den første flekken, dyr kasko forsikring, lån etc etc. Der følger mer utgifter og stress med en ny bil enn folk flest tenker.

Om 7 seteren nærmer seg 30 år faller også årsavgiften og forsikringen, men verdien stiger plutselig fra 1000 kr til reell verdi. Sikkert ikke noe problem med en slik bil, men kan gi mer skatt om det er snakk om en samlerbil. Girkassebytte ( Mot brukt kasse selvfølgelig ) er sikkert halve prisen om du kjører til Sverige, og 1/2 prisen av det igjen om bilen holder videre til f.eks Polen. Retur fly koster i dag ned mot 120 kr. Vi har "restaurert" en del gamle travere i Polen, og gitt dem nytt liv som aldri hadde svart seg å gjøre her i Norge. Med flere biler på stallen kan en gjøre slikt, men ikke om en er avhengig av hvert kjøretøy. Med fungerende girkasse har du rimelig hyttebil som kun koster årsavgiften og ansvarforsikringen + drivstoff de få gangene den startes. Mellom turene vaskes den og settes med lading på 12V batteriet et tørt sted.

Husk også at hver ekstra bil dere har begynner på 50% bonus, og "billige" biler trenger ikke dyr forsikring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Interessant tanke det der å bytte girkasse, bilen er jo "bare" 13,5 år gammel. Blir vel å koste flere titusener, men bilen er jo ellers god den, fin feriebil og ungene elsker den. Er liksom innprentet at når girkassa tar kvelden er bilen vrak. Takk for innspill elektrolux! Må tenke litt i påska. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

#3
13,5 år er jo ikke så mye. Men om bilen/merket har et rykte på seg for å være upålitlig kan det jo hende girkassen er kun den første dyre reparasjonen. Jeg ville undersøkt litt rundt hvordan bilen/merket ligger på statistikkene. Om bilen har ett godt ryte er det jo fullt mulig man kun har vært litt uheldig, og bilen vil være krute god etter bytte av girkasse.

Min Honda CR-V er nå 16 år gammel, og på mange måter nesten like god som ny. Nå har jeg til slutt klart å slite ut gulvmatten på førersiden, og jeg må fikse låsemekanismen på den ene bakdøren. Men ellers kan man nesten ikke se at interiøret er slitt, og har ikke hatt mange alvorlige feil. Jeg tenker bilen vil fortsatt være helt bra til den blir 20-25 år.

Om du ikke fikser den gamle bilen, så ville jeg personlig nok ha gått for Outlander. Virker som en god bil, og så slipper man styret med å ha mange biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Vi fant ut nå i påska at Outlander phev overhodet ikke vil fungere for oss i ferier, det er for liten plass rett og slett. Vi satset på at Spacewagonen holdt gjennom ferien og det gjorde den. Til tross for så stygge ulyder at folk snudde seg.  :o Fullpakket av ting & barn med skiboks på taket, hadde ikke hatt nubbetjangs å fått med oss alt sammen i en phev. Så det blir nok Leaf-handling til uka - det mest akutte behovet først, så får vi putte Romvogna inn på et verksted etterhvert og få diagnostisert den og få et tilbud.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 20. april 2014, klokken 23:36
Vi fant ut nå i påska at Outlander phev overhodet ikke vil fungere for oss i ferier, det er for liten plass rett og slett. Vi satset på at Spacewagonen holdt gjennom ferien og det gjorde den. Til tross for så stygge ulyder at folk snudde seg.  :o Fullpakket av ting & barn med skiboks på taket, hadde ikke hatt nubbetjangs å fått med oss alt sammen i en phev. Så det blir nok Leaf-handling til uka - det mest akutte behovet først, så får vi putte Romvogna inn på et verksted etterhvert og få diagnostisert den og få et tilbud.

Om du vurderte en PHEV til 450k, har du vurdert en Tesla? Den har meget god plass i bredden og lengden i baksetet, samt enormt med bagasjeplass i tillegg (895 liter). Skiboks kan den også ta, så lenge man krysser av for pano-taket. Bestiller du barnesetene bak kan tenåringene få baksetet for seg selv etterhvert, så sant du ikke må ha med masse bagasje samtidig.

Ulempen med baksetet er litt dårlig plass i høyden om tenåringene er av typen 185cm+.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#6
Antar hengerfeste er viktig.

Da ville man måtte vente 1-2 år for at enten Model S skal komme med hengerfeste eller Model X skulle bli tilgjengelig. Kostnadsmessig er ikke Outlander og Model S/X veldig ulik, men det er vel litt lenge å vente 1-2 år.

(En mulighet er å fikse gamlebilen, og så bytte til Model S/X om et par år.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Ser at Automatkasser til Spacewagon ligger på rundt 6500 kr. Regn med ytterligere 3500 kr for bytte på et bakgårdsverksted så har du romslig bil i 13 år til. ;)

Se: http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3400&Model_Id=3497&PartGroup_Id=17&Part_Id=7705
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. april 2014, klokken 18:26
Ser at Automatkasser til Spacewagon ligger på rundt 6500 kr.
Den har manuell fra før, men takk for tipset! Er det forøvrig mulig å bytte ut en manuell med en automatkasse om ønskelig?

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. april 2014, klokken 14:43
Antar hengerfeste er viktig.
Jepp. Det gjelder campingturene med vogn stående i ukesvis på svensk idyllisk badestrand. 8) Gammeldags kanskje, men vi liker det. Noen kjøper jo egen campingbil og har dermed 3 biler. På sett og vis blir jo en reparasjon av Spacewagonen en investering i "campingbil", men som har andre anvendelser også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sigurdi

Dersom en klarer å vente 1 år, kan Tesla model X passe.
7 seter + stueplass forran og bak, 4AWD og hengerfeste.
Horten
Model X90D (18.03.17)

tomrh

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 22. april 2014, klokken 00:25
Dersom en klarer å vente 1 år, kan Tesla model X passe.
7 seter + stueplass forran og bak, 4AWD og hengerfeste.
Ja enig, X er interessant for oss, gitt at den får større batteri (det var snakk om ekstra Lithium air?). En 85 kWh versjon tror jeg ikke egner seg til å trekke campingvogn, det ville vel halvere rekkevidden og vel så det med en kantete boks på 1400 kg på slep. Uansett, ved å ikke legge 450' inn i en ladbar hybrid nå, står vi økonomisk friere senere siden verditapet på en Leaf er bare halvparten av phev'en.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sigurdi

#12
Tesla har patent på å bruke air batteri sammen med litium, slik at du/bilen lader opp air batteriet kun når du har behov for dette.

Litt info her hvorfor Tesla har tatt patent på dette. :-)
http://gigaom.com/2013/09/24/whats-a-metal-air-battery-and-why-is-tesla-interested-in-it/

Air batteriene har svært høy energi tetthet, men få opp/utladinge og desverre endel forskning igjen før det blir opperativt. :-(

Men hadde en klart 200-300 oppladninger og 200-300kW ekstra for å reise på camping ferie hadde alikevel levetiden på air batteriet vart omtrent ut levetiden på bilen.
(Normal bruk 98-99% dekket av standard 85kW batteri, 1/3 av energi forbruket på langturene dekket også av 85kW batteriet, siden dette er prioritert først brukt)

Men Campingvogn på langtur så må en nok ha en større diesel/bensin bil i mange år ennå desverre.
(Noen ting krever svært mye energi og svært hyppige stopp på SC, så hadde barna blitt lei av IS i ferien he he)

Men mest spennende blir det å se hvor mye faktisk en vogn fører til økt energi forbruk, letter å måle når en får X og dra med. (Dersom den kan trekke så mye)
Kan montere spoilere for å se effekten osv osv, kan bli mange gode tråder når slike ting skal testes ut.

Ikke bare forbruk med lav/høy, 19" vs 20-21" osv

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 22. april 2014, klokken 11:04
Men Campingvogn på langtur så må en nok ha en større diesel/bensin bil i mange år ennå desverre.
(Noen ting krever svært mye energi og svært hyppige stopp på SC, så hadde barna blitt lei av IS i ferien he he)

Dessuten blir man nok fort lei av å hekte av vogna hver gang man skal lade?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:49
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 22. april 2014, klokken 11:04
Men Campingvogn på langtur så må en nok ha en større diesel/bensin bil i mange år ennå desverre.
(Noen ting krever svært mye energi og svært hyppige stopp på SC, så hadde barna blitt lei av IS i ferien he he)

Dessuten blir man nok fort lei av å hekte av vogna hver gang man skal lade?

Egne doble plasser for for de som skal lade med campingvogn/tilhenger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA