Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lurer bomselskapet deg?

Startet av Avh, fredag 11. april 2014, klokken 14:57

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Jeg synes det er helt greit at elbiler som ikke har bombrikke slipper å betale bompenger.

Selvfølgelig blir dette da ekstra adm.arbeide for bomselskapet. Dette bør de få dekket ved å kreve inn et lite administrasjonsgebyr per passering. Kanskje 80 kroner per passering er en passende pris?  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 16:10
Nåja. Det er vel fortsatt under 25.000 elbiler på veiene.

Nja, vi er nok så vidt over 25.000 registrerte nå - nærmere bestemt 25.852.


Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 16:10
Og en del eldre elbiler er skrotet.

Vel, tallet over har vel antagelig også med alle som er registrert uansett om de er skrotet eller ei i etterkant. Men tallet 50.000 er vel antall registreringer, ikke "antall på veien (altså registerte) på samme tid"?
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på mandag 14. april 2014, klokken 22:32
Nja, vi er nok så vidt over 25.000 registrerte nå - nærmere bestemt 25.852. . . . .
Men tallet 50.000 er vel antall registreringer, ikke "antall på veien (altså registerte) på samme tid"?

Hvor tok du tallet 25.852 fra ??
De avregistrete tas veldig fort ut av den offesielle statistikken, til og med om de bare er avskiltet og ikke skrotet enda.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 14. april 2014, klokken 17:48
Jeg synes det er helt greit at elbiler som ikke har bombrikke slipper å betale bompenger.

Selvfølgelig blir dette da ekstra adm.arbeide for bomselskapet. Dette bør de få dekket ved å kreve inn et lite administrasjonsgebyr per passering. Kanskje 80 kroner per passering er en passende pris?  ::)

Det er selvfølgelig ikke lov å belaste bruker med slike kostnader, og følgelig bør bomselskapene effektivisere sine metoder, men på en lovlig måte.

Å gi fritak bassert på bombrikke kan vel sidestilles med å gi 100% rabatt for brikkebruk. Maks rabatt tillatt i bommer er regulert av EU, og ligger i størrelsesorden 20%. Dette er regulert for at en ikke skal kunne flå gjester som kun kommer forbi en gang i blandt. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. april 2014, klokken 09:52
Hvor tok du tallet 25.852 fra ??
De avregistrete tas veldig fort ut av den offesielle statistikken, til og med om de bare er avskiltet og ikke skrotet enda.

Tallet kommer i fra veivesenet. Laget ifm rekordpushet til Tesla forrige måned ett skript som lagrer lokalt alle biler registrert på EL serien. Men sjekker ikke for evnt. avregistreringer. Tallet er for øvrig 25.904 i dag.

Mitt spørsmål er da hvilken offisiell statistikk er det de avregistrerte bilene taes ut av?  En statistikk over antall registrerte biler pr. d.d.?  Helt klart. Statistikken over solgte biler? Hvorfor skulle de taes ut av denne statistikken? Hvilken statistikk følges med tanke på grensen på 50.000 biler? Jeg vil tro (men altså, vet ikke) at det går på antall solgte biler. Avregistrerte og skrotete biler blir så vidt jeg har forstått stående i databasen som statistikken "til evig tid" (eller i alle fall svært lenge).

Dersom du skulle ha rett i at avregistrerte biler ikke skulle telle på statistikken man følger for initiativene for elbiler, så bør man igangsette en kampanje for å få flest mulig til å (i det minste midlertidig) avregistrere så mange som mulige gamle elbiler når man begynner å nærme seg grensa ;)

Model S 85D

Kent

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. april 2014, klokken 10:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 16. april 2014, klokken 09:52
Hvor tok du tallet 25.852 fra ??
De avregistrete tas veldig fort ut av den offesielle statistikken, til og med om de bare er avskiltet og ikke skrotet enda.

Tallet kommer i fra veivesenet. Laget ifm rekordpushet til Tesla forrige måned ett skript som lagrer lokalt alle biler registrert på EL serien. Men sjekker ikke for evnt. avregistreringer. Tallet er for øvrig 25.904 i dag.

Mitt spørsmål er da hvilken offisiell statistikk er det de avregistrerte bilene taes ut av?  En statistikk over antall registrerte biler pr. d.d.?  Helt klart. Statistikken over solgte biler? Hvorfor skulle de taes ut av denne statistikken? Hvilken statistikk følges med tanke på grensen på 50.000 biler? Jeg vil tro (men altså, vet ikke) at det går på antall solgte biler. Avregistrerte og skrotete biler blir så vidt jeg har forstått stående i databasen som statistikken "til evig tid" (eller i alle fall svært lenge).

Dersom du skulle ha rett i at avregistrerte biler ikke skulle telle på statistikken man følger for initiativene for elbiler, så bør man igangsette en kampanje for å få flest mulig til å (i det minste midlertidig) avregistrere så mange som mulige gamle elbiler når man begynner å nærme seg grensa ;)

Jeg synes det virker logisk igrunn, om man skroter 49000 elbiler, så er det jo bare 1000 på veien, og ingen grunn til å vurdere incentivene på nytt.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

emil

Det er vel uansett ganske sansynlig at hvis de starter "revurderingen" i det øyeblikket elbil nr 50.000 har blitt registrert vil de ikke være ferdig med noe før lenge etter at det faktisk er 50.000 registrerte elbiler på veiene, så den problemstillingen er egentlig ikke interessant.

Amoss

Sitat fra: emil på onsdag 16. april 2014, klokken 13:03
Det er vel uansett ganske sansynlig at hvis de starter "revurderingen" i det øyeblikket elbil nr 50.000 har blitt registrert vil de ikke være ferdig med noe før lenge etter at det faktisk er 50.000 registrerte elbiler på veiene, så den problemstillingen er egentlig ikke interessant.

Vel, de "revurderer" (altså gjennomfører den evnt. endringen det er snakk om) ikke dette i det øyeblikk elbil 50k blir registrert, men ved utarbeidelsen av statsbudsjett (evnt. ved revidert statsbudsjett). Så noen få tusen biler kan være med på å fremskynde eller utsette endringen med ett - eller i det minste ett halvt - år. Og da kan fort skrotede/avregistrerte/eksporterte biler som +/- i regnskapet få en større betydning.

Men på den annen side, regner med at det meste (bortsett fra evnt. kollektivfelt) vil fortsette lenge etter 50k merke...
Model S 85D

Elmo

#23
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. april 2014, klokken 10:19
Tallet kommer i fra veivesenet. Laget ifm rekordpushet til Tesla forrige måned ett skript som lagrer lokalt alle biler registrert på EL serien. Men sjekker ikke for evnt. avregistreringer. Tallet er for øvrig 25.904 i dag.
Jeg kan ikke se noen grunn til at Vegvesenet (du mener vel Vergdirektoratet?) skal ha noen interesse av hvor mange biler (EL eller andre) som har vært registert. Deres interesse er vel hvor mange som er registrert. Se feks endringskolonnen i OFVs statistikker her.
"Bil og henger" APPen viser heller ikke avregisterte biler. Og i statistikken Elbilforeningen publierer her er iallefall ikke avregistrerte biler med.

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. april 2014, klokken 10:19
Dersom du skulle ha rett i at avregistrerte biler ikke skulle telle på statistikken man følger for initiativene for elbiler, så bør man igangsette en kampanje for å få flest mulig til å (i det minste midlertidig) avregistrere så mange som mulige gamle elbiler når man begynner å nærme seg grensa ;)

Hvorfor skal gamle fungerende biler "ofres" :o   De har vel livets rett like mye som nyere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. april 2014, klokken 00:00
Jeg kan ikke se noen grunn til at Vegvesenet (du mener vel Vergdirektoratet?)

Dersom det er Vergdirektoratet som kjører websiden www.vegvesen.no;)

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL10000

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. april 2014, klokken 00:00
... skal ha noen interesse av hvor mange biler (EL eller andre) som har vært registert. Deres interesse er vel hvor mange som er registrert.

Historiene er mange om folk som har funnet "låvebiler" som ikke har vært registrerte på 20 og 30 år og mer, men har fått opplyst alle registreringsdata om bilen på "biltilsynet" - altså nå vegvesenet. Se linken over, den viser en bil som har vært avregistrert siden den 24. mai 2000.

Men ja, vet det finnes statistikk som viser både med og uten. Mitt spørsmål er altså "hvilken statistikk følger politikerne?". Antar egentlig at de velger å følge den statistikken som passer dem best i øyeblikket ;)

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. april 2014, klokken 00:00
Hvorfor skal gamle fungerende biler "ofres" :o   De har vel livets rett like mye som nyere.

Hehe - sa det nå med ett blink i øyet da, så var ikke så alt for alvorlig ment. Men om noen biler er "døden nær" på den tiden det kan bli aktuelt så kan det være en ekstra motivasjon til "aktiv dødshjelp". Eller midlertidig avregistrere biler som ikke er i bruk av en eller annen grunn. Fullt fungerende biler som er i aktivt bruk hadde jeg overhode ikke i tankene.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på torsdag 17. april 2014, klokken 01:30
Dersom det er Vergdirektoratet som kjører websiden www.vegvesen.no;)
Tja, det er vel et definisjonsspørsmål ;)
Sitat fra: www.vegvesen.no Om_oss
Statens vegvesen består av Vegdirektoratet og fem regioner: Region nord, Region midt, Region vest, Region sør og Region øst, og har 72 trafikkstasjoner og 5 vegtrafikksentraler fordelt over landet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vind

Sitat fra: arv på mandag 14. april 2014, klokken 08:42
Stakkars oss elbil eiere, for å spare admin. Hos bomselskapet, må vi punge ut med 200 kr og ta oss bryderiet med å feste brikken i fronten. Det er vel for mye forlangt.
Arv
Brikken er gratis for elbileiere
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

emil

Sitat fra: Vind på søndag 20. april 2014, klokken 07:19
Sitat fra: arv på mandag 14. april 2014, klokken 08:42
Stakkars oss elbil eiere, for å spare admin. Hos bomselskapet, må vi punge ut med 200 kr og ta oss bryderiet med å feste brikken i fronten. Det er vel for mye forlangt.
Arv
Brikken er gratis for elbileiere

Ser vel ut som om det er litt forskjellig praksis blandt bomselskapene der, men også når det gjelder dokumentasjon på at det er el-kjøretøy.

Uansett er brikken gratis for fossilbiler også, men man betaler et depositum på 200kr som man får tilbake den dagen man leverer brikken tilbake.

cra

Det er heller ingen automatikk i at elbil nr 50.000 er den siste som får fritak. Et mer logisk tall ville i så måte være at nr 99.999 ble den siste, slik at det er så enkelt som at med EL-skilter er det gratis, uten EL koster det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: Laivinis på mandag 14. april 2014, klokken 16:03
ser ingen problem her :) om ett år el-biler skal ha brikke og skal betale for bompassering uansett... Har sett skiltet EL38xxx - det betyr at det er mindre enn 11 tusen biler til vi mister el-fordelene... :(

Det er langt ifra noen selvfølge.

Klimaforliket skal reforhandles ved 50000 biler. Det betyr ikke at alle fordelene bare fjernes. Tvert imot er det rimelig solid flertall på dagens storting for å videreføre de aller fleste fordelene. I tillegg er det verdt å merke seg at det heller ikke er noen selvfølge at kollektivfelt og bomfritak er noe som nødvendigvis blir regulert sentralt heller. Tvert imot er det fullt mulig at det kommer mer lokale reguleringer på dette der det faktisk er behov for det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA