Har du redusert batterikapasitet?

Startet av Bjoris, fredag 11. april 2014, klokken 13:24

« forrige - neste »

Bjoris

Min US Leaf virker å være litt slapp i pelsen mtp batterikapasitet. Da jeg kjøpte krevde jeg kun at den hadde 12 streker, den var da 14 mnd gml og hadde kun gått 5500 km. Det var i  april i fjor, bilen hadde gått i Florida området iflg selger så jeg følte meg trygg på at det ikke var en Arizona Leaf som er de som absolutt er hardest rammet av dette fenomenet.

Når jeg på høsten fikk kjøpt OBDII samt fikk tak i en Adroid tlf fikk jeg ca 60,5 ah, men det var da veldig uklart hvor nøyaktig dette var, men skal en stole på tallene så  hadde den da allerede en reduksjon på ca 9%. Jeg så at det ble en del bedre ved å lade til 100% flere ganger etterhverandre, men ikke noe betydelig endring og jeg var vel aldri over 61 ah.

Når jeg nå har opplevd at bilen ofte bare lader til 9 streker på 80% ble jeg mistenksom og fant frem igjen denne dingsen som jeg tok ut pga klikkelyder når bilen står i ro. Lastet ned ny versjon av programvare da den gml ikke fungert lengre. Jeg bruker nå Leaf Spy Lite og ser at denne nå viser 56,6 Ah. Huhei, 14% reduksjon og 5% reduksjon fra i fjor høst med utelukkende beste practice bruk:(

Vel, jeg tror vel at den nye programvaren er litt "strengere" enn den forrige? Mener å ha lest ett sted at flere med ny versjon opplevde at ah falt betydelig.

Vel, det kan være interessant å høre fra dere andre som har målere hvilke verdier dere får!

NB! De som bare "tror" de har ett tipptopp batteri må ikke svar her for da blir undersøkelsen uinteressant. Hver og en som stemmer bes derfor å legge ut AH verdi også så vi ser at det samsvar mellom antall stemmer og antall kommentarer...







Bjoris

Min kapasitet med Leaf Lite Spy er 56.6 ah etter å ha kjørt hele vinteren med 80% lading, skal nå kjøre en del 100% lading og se om det endrer verdien vesentlig. Jeg har fortsatt 12 streker.

BE

I følge Leaf Spy har mitt batteri temmelig nøyaktig 59 AHr tilgjengelig kapasitet. Dabber litt over og under alt etter dagsformen. Jeg skal toppe batteriet til 100% før kjøring en ukes tid nå og se om det slår ut på dette resultatet.

Jeg har ladet til 80% som standard fra bilen var ny, og kun toppet de gangene jeg har trengt mer, hvilket er relativt sjeldent. Det er ikke utenkelig at programvaren i bilen estimerer feil på kapasiteten som resultat av at den stadig lades til 80%, så det blir spennende å se. Bilen har snart rullet 40 000km.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

#3
Kjapt oppsummert for min bil (detaljer i signatur) ved fullført 100% lading i lunsjen i dag:

SOC: 94.4%
GID: 89.7% (252)
Hx: 89.42%
AHr: 59.95%
SOH: 91%
kWh: 19.5 tilgjengelig
Temp: ~13 grader i snitt
Odo: 28.142km
QC: 18
L1/L2: 617

Alt tilsier et tap på ca 10%, men for min del har det holdt seg ganske stabilt hele tiden jeg har hatt bilen og jeg har ikke kjørt "best practice" på lading siden jeg ikke har lademulighet hjemme og de første månedene kjørte 15-17 mil pr dag.

LeafSpyPro v0.29.17

Edit: Oppdaterte SOH

Sverre_E

Falt til 60,5 og hatt gått opp til ca. 60,9 etter siste oppdatering av bil. Hadde 67,5 før det.  Stoler ikke så mye på hverken bil eller LeafSpy. Lader nesten bare til 80% nå. Ladet ofte til 100% første året, da vi ikke hadde lademulighet hjemme.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

DeadLock

Hei.

Jeg har synkende kapasitet.

Siden i fjor høst har den gått ned sakte men sikkert.
Se bilde fra i går morges, fullladet.

Jeg lader til 100% så lenge temperaturen er under 15 grader om natten.

Blir spennende å se når jeg mister første kapasitetsstrek.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

LeafSwe

#6
66.5AHr vid 26000km (ca 20month old leaf) no range loss since new
P3227 update
63AHr 28000km
Now 60,20AHr 38000km (26 month old)
Last months down ca 0.5AHr/month :-/

About 10% in real loss of range at the same energy consumption.

Is there a time ratio and km ratio in the p3227 update?
Or are all leaf batteries rapidly losing capacity after 2-3years even in cold climate?...
3P+
3SR+

offpist

65,34 AH her, 2011 modell som har stått mye i ro. Passert 9000 km nå.

99% SOH
99,52% HX
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

LeafSwe

Sitat fra: offpist på fredag 11. april 2014, klokken 14:17
65,34 AH her, 2011 modell som har stått mye i ro. Passert 9000 km nå.

99% SOH
99,52% HX

Does your car have p3227 update? If not, don't do it :-)
3P+
3SR+

eivisa

Her er et skjermbilde fra i dag ved lading til 80%. :) Har de siste oppdateringene. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Ingez

Japansk leaf Juli 2013
61,5-62 Ah  (Varierer fra uke til uke)
Hx 89-90%  SOH 95%
Har rullet 21.000km, Lader alltid 100%
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Powerflux

Japansk leaf Juni 2013
62,02 Ah
Hx 88%  SOH 95%
19.500km, Lader til100% 4 av 10 ganger i snitt!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Bjoris

Er det verd å laste ned Pro versjonen av Leaf Spy? Likte den gml modellen der vi kunne se forbruket og hvor mye den regenererte i nedoverbakke feks

LeafSwe

Sitat fra: Balrog på fredag 11. april 2014, klokken 16:14
Sitat fra: LeafSwe på fredag 11. april 2014, klokken 14:22
Does your car have p3227 update? If not, don't do it :-)

Why?

It reduces range

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9726.0

But it increases range on cars in hot climate

Seems like the BMS after the update care less about ambient temperature and more on km and age.
So the difference in capacity loss between cars in hot and cold climate is less, before it could be huge.
My thoughts
3P+
3SR+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA