Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med ladestolpe W E-UP

Startet av MiriamRøseth, onsdag 09. april 2014, klokken 17:51

« forrige - neste »

MiriamRøseth

Noen som kjenner til ladestolpene v/Louvisenberg sykehus i Oslo?

Har prøvd å lade med "ladeledningen" som følger med E-UP, men når jeg prøver å sette i stikkontakten detter den bare ut. (virker som den er for lang/stor).

Først trodde jeg det ikke gikk, fordi de var laget til Japanske modeller ++(fikk forklart av levrandør, at det ikke gikk at å lade de tyske elbilene i de japanske ladestasjonene)
MEN her om dagen sto det en eup der og ladet!  Så da må det være noe galt med laderen som fulgte med til min eup?
Hjelp! Reiser innom Sandvika for å lade, bare for å komme meg hjem til Østfold.... :( :(

maxmekker

Her ville et bilde eller 2 av stolpe/ladekabel hjulpet oss masse.

MiriamRøseth

Vanskelig å finne bilde, kan ta et neste gang jeg er der. Googel street view er for gammel..  :)

Eneste info jeg finner om den er:
Kontakt:Vanlig (6)
Ladefart:Normal 16A (6)

men ganske sikker på at det er en slik


TB

#3
Sitat fra: MiriamRøseth på onsdag 09. april 2014, klokken 17:51
Først trodde jeg det ikke gikk, fordi de var laget til Japanske modeller ++(fikk forklart av levrandør, at det ikke gikk at å lade de tyske elbilene i de japanske ladestasjonene)

Det din forhandler meinte var hurtigladning - ikkje normalladning.

Tyske elbiler bruker "Combined Charging System" (populært kalt Combo eller CCS)
Japanske elbiler bruker CHAdeMO

Desse har to heilt forskjellige kontakter. Men, mange CHAdeMO hurtigladere bygges om slik at dei har to kabler ut, med begge dei to kontaktene. Salto PowerPark på Skøyen har slik hurtiglader.

I ditt tilfelle er det normalladning, via den tradisjonelle stikk kontakten. Problemet er at desse ikkje tolar mykje vekt på kontakten, og i mange tilfeller er noko slitne. Løysing er og knyte ei skoreim i "boksen" som er på ladekabelen din. Dermed henger du opp denne boksen på stolpen - og kontakten ramlar ikkje ut. Denne boksen veg ca 1 kg.

Hugs og på at ein del ladestolpar krever at døra blir stengt før lading startar. Om støpsel er for stort går det ikkje og stenge, dette problem gjeld t.d. for ein del Leaf eigere og alle Tesla S eigere pga. støpsel har vinkel.

Løysning: Ha med ein kort skjøteledning som plugges i ladestolpen, bilen sin ladekabel kobles så til denne skjøteledning.

Les meir om hurtigladning her / sjå bilder av kontaktene her:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading

Ps: VW e-up har to ladekabler, den eine har vanleg støpsel boks / (kalles EVSE) i enden.

Den andre kabelen som har samme kontakt i begge ender kalles "Type 2" og kan bruke i dei nye ladestolpar. Dette er ikkje hurtigladning, men er litt raskere enn via vanlig støpsel. Fordelen er at kabel er enkel og sette inn - og heng godt fast - og kabel ikkje har ein "boks".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MiriamRøseth

Sitat fra: TB på onsdag 09. april 2014, klokken 19:14
Sitat fra: MiriamRøseth på onsdag 09. april 2014, klokken 17:51
Først trodde jeg det ikke gikk, fordi de var laget til Japanske modeller ++(fikk forklart av levrandør, at det ikke gikk at å lade de tyske elbilene i de japanske ladestasjonene)

Det din forhandler meinte var hurtigladning - ikkje normalladning.

Tyske elbiler bruker "Combined Charging System" (populært kalt Combo eller CCS)
Japanske elbiler bruker CHAdeMO

Desse har to heilt forskjellige kontakter. Men, mange CHAdeMO hurtigladere bygges om slik at dei har to kabler ut, med begge dei to kontaktene. Salto PowerPark på Skøyen har slik hurtiglader.

I ditt tilfelle er det normalladning, via den tradisjonelle stikk kontakten. Problemet er at desse ikkje tolar mykje vekt på kontakten, og i mange tilfeller er noko slitne. Løysing er og knyte ei skoreim i "boksen" som er på ladekabelen din. Dermed henger du opp denne boksen på stolpen - og kontakten ramlar ikkje ut. Denne boksen veg ca 1 kg.

Hugs og på at ein del ladestolpar krever at døra blir stengt før lading startar. Om støpsel er for stort går det ikkje og stenge, dette problem gjeld t.d. for ein del Leaf eigere og alle Tesla S eigere pga. støpsel har vinkel.

Løysning: Ha med ein kort skjøteledning som plugges i ladestolpen, bilen sin ladekabel kobles så til denne skjøteledning.

Les meir om hurtigladning her / sjå bilder av kontaktene her:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading

Ps: VW e-up har to ladekabler, den eine har vanleg støpsel boks / (kalles EVSE) i enden.

Den andre kabelen som har samme kontakt i begge ender kalles "Type 2" og kan bruke i dei nye ladestolpar. Dette er ikkje hurtigladning, men er litt raskere enn via vanlig støpsel. Fordelen er at kabel er enkel og sette inn - og heng godt fast - og kabel ikkje har ein "boks".


Er det trygt og forskriftmessig å lade v å henge stikket opp slik? Lader m skjøteledning hjemme, men det står at dette ikke er bra heller. men  må jo ha litt skjøting... skal i hvertfall prøve m skolisse, takk for det

TB

Sitat fra: MiriamRøseth på onsdag 09. april 2014, klokken 19:41
Er det trygt og forskriftmessig å lade v å henge stikket opp slik? Lader m skjøteledning hjemme, men det står at dette ikke er bra heller. men  må jo ha litt skjøting... skal i hvertfall prøve m skolisse, takk for det
Henge opp "kladd/boks" er viktig - støpsel / stikkontakt skal ikkje bli belasta med mykje vekt. Mange ladestolper har ein krok du kan henge skolissa på. Når eg kjøpte C-Zero var det med original "skolisse" til ladekabelen. Uheldigvis har ikkje dei andre bil leverandører valgt og gjere det samme. Har sett alt for mange ladekabler henge med vekt på støpsel.

Fast lading på skøytekabel er ikkje forskriftmessig, men bruk kabel av god kvalitet - og minst 2,5mm2 - ikkje bruk 1,5 mm2 kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Tråd om lade på (lang) skjøteledning http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10692.msg146914.html#msg146914

I praksis vil det vere fleire element som skapar fare:
- Ved bruk av "tynn" kabel blir det stort tap i kabel.
- Skjøteledning vil vere mindre robust mot mekanisk slitasje.
- Sikkerheit mot kortslutting blir også mindre på lange kablar.

Ver forsiktig, bruk fast installasjon om mulig. Skjøteledning er for midlertidig bruk.
Bytt kabel ved tegn til skade.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

maxmekker

Sakte lading, og uten kurv så sliter det på stikken. og den kan falle ut i løpet av dagen.


maxmekker

Semi hurtig lading.

Her bruker du 'type 2' kontakten som fulgte med bilen.


maxmekker

Hurtig lading ( 30+ minutter )
Her bruker du ccs pistolen  fra en hurtig lade stasjon

Elmo

Sitat fra: TB på onsdag 09. april 2014, klokken 19:14
I ditt tilfelle er det normalladning, via den tradisjonelle stikk kontakten. Problemet er at desse ikkje tolar mykje vekt på kontakten, og i mange tilfeller er noko slitne. Løysing er og knyte ei skoreim i "boksen" som er på ladekabelen din. Dermed henger du opp denne boksen på stolpen - og kontakten ramlar ikkje ut. Denne boksen veg ca 1 kg.

Ikke så enkelt å feste snor til kladden på ladeledningen til eUp :(
Den har ingen huller, så snora må knytes på ledningen på begge sider av kladden og det blir knølete å bruke. Men det må til !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA