Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mennekes lader med CEE plugg på FW 5.9

Startet av Batteritralla, torsdag 03. april 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

Batteritralla

I går fikk jeg hjelp av shb her på dette forum til å få endelig klarhet i hvorfor min bil bare lader 13A med Mennekes lader med CEE plugg.

Det har vært mye forskjellige meninger om dette, jeg har selvfølgelig hatt min – og den har vært at det er på grunn av at bilen har enkeltlader. Mange vil nok hevde at dette ikke skal har noe å si, og det er jeg enig i – men det er allikevel sånn . . .

Det er noen resurspersoner inne på dette forum (ingen nevnt, ingen glemt), som det er ganske tydelig at har over gjennomsnittet greie på elektro og elektronikk. Deres teorier høres plausible ut for meg.

Uten å gå i detaljer, så går teoriene på fordeling av strøm over 3 delladere i hver lader.

Begge bilene er 85 KW Performance utgaver, min med enkel lader – shb sin er en Signature utgave med dobbelt lader.

Begge bilene har version 5.9, min ble levert med dette – shb har oppgradert til 5.9.

Begge biler ble ladet med samme lader på samme lokasjoner.

Vi innledet med å lade med UMC med blå enfase plugg, og fikk 32A på begge bilene (som forventet).



Vi reiste deretter hjem til meg, hvor det henger en (Volvo) Mennekes lader med CEE pluggsom er regulerbar 6-16A.

Etter å ha lest meg til grensen av psykisk sammenbrudd her på dette forum anskaffet jeg meg en slik i god tid før bilen min var klar for levering. Jeg er enig i - og forstår at det ikke er lurt å bidra til å skjule de utfordringene Tesla har med sin UMC. Men jeg orker ikke tanke på å komme ut til bilen når jeg skal bruke den, og bli møtt av en masse feilmeldinger. Jeg er heller ikke typen som står opp midt på natten for å kople fra bilen for å unngå 12V low . . .

Når det er sagt, jeg har også ladet min bil med medfølgende UMC uten noen form for problemer.

Jeg har ved tidligere anledning kjørt en test av denne på en I3 jeg hadde på prøve med godt resultat.

I3`en ladet uten noe tull med denne, og trakk 16A med den – i motsetning til laderen som følger med BMW I3 originalt. Laderen som følger med I3 er begrenset til maks 12A.

Når jeg kopler til min bil (med enkel lader) så blir "scrollehjulet" hvor jeg kan bestemme ladingen begrenset til maks 13A.

Hovedbildet viser allikevel 13/16A, men det er ikke mulig å oppnå 16A. Det har ikke noe med lokasjons spesifikke  strømtrekk begrensninger å gjøre, jeg har sjekket dette.

Når vi koplet til shb sin bil som er utrustet med dobbel lader, så tillater denne at "scrollehjulet" hvor ladingen kan begrenses stilles opp til  16A.

Bilen til shb trekker 16A, og viser også 16/16A.

Eneste plausible forklaringen jeg har til dette, er at hver dellader (3 stk etter det jeg har fått forklart) i hver lader, bare er satt opp til  å takle 13A. Om dette er pga kapasitet/konstruksjon, og at software begrenser det pga dette, eller om det er en "bug" i bilens SW vet jeg ikke.

Men det ER sånn, og det er derfor en bil med dobbeltlader drar 16A, mens en med enkeltlader bare tillater 13 av 16A fra Mennekes "CEE" lader.

Uten å ha prøv dette,så regner jeg med at dette er det samme for 400V 16A også,dvs at biler med enkel lader bare trekker 13 her.

Forklaringen på 32A enfas må være at bilen "fordeler" 10,66 A pr dellader.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Roger (NO)

Det må en hardware fix til for at bilen skal kunne trekke 16A med enkeltlader.
Pr nå er ladehastigheten begrenset til 13A i softwaren inntil denne fixen er på plass.

Det samme gjelder 400V. Man trenger dobbellader for å trekke alle 16A med rød kontakt, og man får maks 26A med dobbellader og 22kW ladestolpe eller Saltoboks (eller tilsvarende)

Batteritralla

Ok

Da rapporterer jeg det inn som en feil til support, og ber de "hardware fikse" bilen min :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Roger (NO)

#3
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 03. april 2014, klokken 12:59
Ok

Da rapporterer jeg det inn som en feil til support, og ber de "hardware fikse" bilen min :-)
Ikke noe poeng enda.
Dette gjelder alle bilene, samt at denne fixen er ikke klar enda.
Er visst en del ingeniører på saken borte i uniten...

Er noen som har suksess med å bruke en overgang fra Schuko til rødt adapter med UMC for å "lure" bilen... Se andre tråder her på forumet...

bjodnes

Det må vi alle gjøre! Står vel i specen vi kjøpte bil på at vi skal lade 400/16A,11kw med enkel lader. Får troppe opp hos Tesla Sandnes med det strenge ansiktet 8)
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Roger (NO)

Sitat fra: bjodnes på torsdag 03. april 2014, klokken 13:04
Det må vi alle gjøre! Står vel i specen vi kjøpte bil på at vi skal lade 400/16A,11kw med enkel lader. Får troppe opp hos Tesla Sandnes med det strenge ansiktet 8)
Hva forventer du at de kan gjøre så lenge fixen ikke er laget enda?
De er klar over problemet, og Mr. Musk har også forklart dette bl.a under møtet i Oslo, så tror ikke det vil bidra konstruktivt å møte opp på et service center...

Batteritralla

Eneste måtte være å bevisstgjøre dem på at de reklamerer for, og selger et produkt som ikke er i tråd med det de lover.

Om det blir lenge før denne "fix`en" kommer så er det jo relativt bortkastet for dem som har investert i trafo for å få 400V 16A for eksempel.

De får jo bare 13A/8,8KW, som er 1,7KW mer enn de får på 32A enfase (uten å legge ut en krone) . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Roger (NO)

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 03. april 2014, klokken 13:12
Eneste måtte være å bevisstgjøre dem på at de reklamerer for, og selger et produkt som ikke er i tråd med det de lover.

Om det blir lenge før denne "fix`en" kommer så er det jo relativt bortkastet for dem som har investert i trafo for å få 400V 16A for eksempel.

De får jo bare 13A/8,8KW, som er 1,7KW mer enn de får på 32A enfase (uten å legge ut en krone) . .
Tesla har jo gått ut i all offentlighet å forklart problemet og at de jobber med en løsning.

De har jo da innrømmet problemet, og noe mer bevisstgjøring enn det er jo ikke mulig!

Skinner det gjennom at jeg syntes det er litt for mye "syting" enkelte ganger.
Av og til må en bare akseptere at sånn er det, og det jobbes med en fix.

HKS

Jeg er ganske irritert på dette selv.

En annen sideeffekt er at hvis du kun har enkeltlader i bilen din og prøver å lade på en offentlig 32A en-fase type 2 kontakt så får du kun lade med 13A. Det samme gjelder offentlige 16A type 2 kontakter, der får du kun 13A. På Tesla sine sider så lover de at det skal fungere i 16 og 32A med enkeltlader. Det er kun 400V 32A som skal kreve dobbeltlader.

Grunnen til at Tesla sin blå adapter fungerer på 32A er at Tesla har gjort en "hack" i kontakten, og lasket fasene sammen.

Burde egentlig gjort en sak ut av dette mot Tesla, fordi de leverer ikke produktet de har lovt, men jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe med det.
Tesla Model 3 Long Range

Roger (NO)

Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 13:26
Jeg er ganske irritert på dette selv.

En annen sideeffekt er at hvis du kun har enkeltlader i bilen din og prøver å lade på en offentlig 32A en-fase type 2 kontakt så får du kun lade med 13A. Det samme gjelder offentlige 16A type 2 kontakter, der får du kun 13A. På Tesla sine sider så lover de at det skal fungere i 16 og 32A med enkeltlader. Det er kun 400V 32A som skal kreve dobbeltlader.

Grunnen til at Tesla sin blå adapter fungerer på 32A er at Tesla har gjort en "hack" i kontakten, og lasket fasene sammen.

Burde egentlig gjort en sak ut av dette mot Tesla, fordi de leverer ikke produktet de har lovt, men jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe med det.
Vi MÅ smørre oss med tålmodighet og la ingeniørene fixe problemet!

HKS

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 03. april 2014, klokken 13:29
Vi MÅ smørre oss med tålmodighet og la ingeniørene fixe problemet!
Ikke enig!
De har hatt over ett år på å løse problemet.

I mellomtiden burde de vært helt åpne på at det er problemer, på nettsidene burde det stått at man inntil videre på type 2 kontakt med enkeltlader kun kan lade 13A, og med dobbeltlader kun kan lade 26A.

Hadde jeg vært klar over disse problemene når bilen ble bestilt, så hadde jeg bestilt med dobbeltlader.
Tesla Model 3 Long Range

HKS

Tror denne diskusjonen egentlig kan taes videre i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.0.html

Det er samme begrensning for oss med enkeltlader det er snakk om!
Tesla Model 3 Long Range

i3_X5_116dA

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 03. april 2014, klokken 13:12
Eneste måtte være å bevisstgjøre dem på at de reklamerer for, og selger et produkt som ikke er i tråd med det de lover.

Om det blir lenge før denne "fix`en" kommer så er det jo relativt bortkastet for dem som har investert i trafo for å få 400V 16A for eksempel.

De får jo bare 13A/8,8KW, som er 1,7KW mer enn de får på 32A enfase (uten å legge ut en krone) . .

Hvis du kun får 13A med Mennekes-laderen inn på TMS'en din ...  da må du jo lade like "ofte" som i3'en min, med det forbruket du har. Altså hver eneste natt ...  :D 
(Måtte bare erte litt ... ikke vondt ment ;D )



Roger (NO)

Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 13:37
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 03. april 2014, klokken 13:29
Vi MÅ smørre oss med tålmodighet og la ingeniørene fixe problemet!
Ikke enig!
De har hatt over ett år på å løse problemet.

I mellomtiden burde de vært helt åpne på at det er problemer, på nettsidene burde det stått at man inntil videre på type 2 kontakt med enkeltlader kun kan lade 13A, og med dobbeltlader kun kan lade 26A.

Hadde jeg vært klar over disse problemene når bilen ble bestilt, så hadde jeg bestilt med dobbeltlader.
Fra nettsidene til Tesla (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator):
"16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)"

sigurdi

Til dere nye, som ikke har lest på forumet så mye.

Nedjustering til 13A pr del lader, kom i en software oppdatering, etter en insident. :-)

Grunnen til nedjusteringen, kan en enkelt anta er pga fare for overoppheting, altså at del laderne ikke takler 16A over tid.

Da er det bedre med en nedjustering, til problemet blir løst permanent, en at det skal være fare for varmgang laderen under baksetet. :-)

At dette er høyt prioritert er sikkert, samtidig som det er mest ønskelig for både kunde og Tesla at det kan løses på en rimelig og grei måte som er 100% testet ut før det blir utført.

En quick fix som bare ser ut til å løse problemet, eller løse det for en kortere periode er ikke ønskelig.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA