Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulbolter

Startet av RaBalder, mandag 31. mars 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

dundun

Noen som kan lenke til noe som passer på Amazon?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

mr_Utopia

Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:57
Jeg har ikke et svar til deg Sven-E, men jeg kan si det at min MDS var på service for ca to uker siden og hadde da kun satt på hjul to ganger, altså har mutterne blitt skrudd på fire ganger. På servicepapirene sto det at de hadde byttet alle mutterne, så da vet de vel at de ikke er perfekte. Kanskje du kan svippe innom Tesla å be om nye, må vel være noe reklamasjon på sånn, skal holde mer enn ett år/to bytter.

Har skiftet en del hjul tidligere. Husker at Sierra (og andre Ford biler) hadde så seige hjulmuttere at de kneip seg på pinnebolten.

Løsningen ble å skru nesten ut, så bevege på pipen/muttertrekker kontinuerlig for å unngå at mutter satt fast. I mange tilfeller var det bort i mutter-skuffene og finne en ny en når det ble for dårlig. Da var vel Sierra 10-15 år gamle. Så om mutrene er for seige så blir de litt mer deformert hver gang hjulene skiftes. Også viktig med gode piper. Sikkert andre som kjenner til dette. Virket nesten som om de som valgte stålkvalitet på muttere ikke hadde tenkt at man skulle skifte hjul 2 ganger i året, men kun hvert 5 år når man kjøpte nye dekk.

Tipper at dette kan være en liten detalj som har gått under radaren til Tesla. Hjelper sikkert litt med smøring, men kraften i seg selv vil deformere mutter litt for hver gang den skrus av og på.

Muffinman

De er ikke seige. De er dekket av en kappe i simpelt blikk.

jazzwheel

Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?

BMW850

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:06
Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?

Helt enig, 175Nm er ikke så mye som folk tror.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Sitat fra: Sven-E på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:17
Som nevnt tidligere i tråden, har disse mutterne en blikk-kappe, som deformerer seg.
Når det deformerer seg, setter mutterne seg fast i pipehylsa.
Det gikk nogen lunde fint de første 2-3 gangene, men litt deformasjon hver gang, og etter 4 - 5 ganger er de ubrukelige.

Ai, det har jeg ikke fått med meg, eller tenkt på. Men, jeg virkelig ikke forestille meg at Tesla ikke bruker muttertrekker på verkstedene sine?

Står det noe om dette i servicemanualen? Mine var strammet med over 300Nm fra Vianor sist. Tviler på at du får de til å bruke håndkraft selv om Tesla mener så.

RaBalder

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Sven-E på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:17
Som nevnt tidligere i tråden, har disse mutterne en blikk-kappe, som deformerer seg.
Når det deformerer seg, setter mutterne seg fast i pipehylsa.
Det gikk nogen lunde fint de første 2-3 gangene, men litt deformasjon hver gang, og etter 4 - 5 ganger er de ubrukelige.

Ai, det har jeg ikke fått med meg, eller tenkt på. Men, jeg virkelig ikke forestille meg at Tesla ikke bruker muttertrekker på verkstedene sine?

Står det noe om dette i servicemanualen? Mine var strammet med over 300Nm fra Vianor sist. Tviler på at du får de til å bruke håndkraft selv om Tesla mener så.
Jeg tror man skal tolke oppfordringen om håndkraft til at man får strammet nøyaktig.

Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?


Krishell

Det spørs. Som oftest strekker man boltene.
det korrekte er egentlig å stramme mutterene til med 20-30nm. Og så "vinkeldra" de. Ved 20-30nm har ikke friksjon og urenheter så mye innvirkning.

petersv

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:06
Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?

Jeg må bruke hele mim vekt på Julas dyreste momentarm for å trekke til 175Nm med ett knepp. Mao. ganske mye mer enn noen annen bil jeg har dratt til.

AndreS

Lett du da  :D Vil vel tro den juladingsen nærmer seg halvmeter lang, noe som tilsier drøye 30 kg på enden for å trekke til.
I3 i bestilling

BMW850

Hvis ikke jeg husker feil så har hjulbolten på bakdekket på sykkelen min 145 Nm tiltrekking. Etter at jeg kjøpte momentnøkkel reagerte jeg på at 145Nm bare er småtteri.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Sitat fra: RaBalder på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:22
Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?

Jeg merket det bare fordi min muttertrekker på 300Nm ikke klarte å dra den av så jeg måtte bruke latmannsarmen. Det er nok av muttertrekkere som drar til både 1000 og 2000Nm så jeg håper ikke de går i stykker så lett, likevel rart hvis hjulverksteder bruker 5-800Nm muttertrekkere hvis ingen biler skal ha mer enn rundt 200Nm.

petersv

Sitat fra: AndreS på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:54
Lett du da  :D Vil vel tro den juladingsen nærmer seg halvmeter lang, noe som tilsier drøye 30 kg på enden for å trekke til.

Kan stemme ganske bra det iom. at jeg står på beina, og veier ca 70 kg.

Krishell

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:34
Sitat fra: RaBalder på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:22
Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?

Jeg merket det bare fordi min muttertrekker på 300Nm ikke klarte å dra den av så jeg måtte bruke latmannsarmen. Det er nok av muttertrekkere som drar til både 1000 og 2000Nm så jeg håper ikke de går i stykker så lett, likevel rart hvis hjulverksteder bruker 5-800Nm muttertrekkere hvis ingen biler skal ha mer enn rundt 200Nm.
blir feil å sjekke momentet på den måten. Det du kunne ha gjort var å sette en tusjstrek . Og telt runder. Strammer man noe med feks 1500Nm vil det kreve mye mer kraft for å løsne det etter en stund. (unntak finnes selvfølgelig).

jazzwheel

Sitat fra: Krishell på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:59
blir feil å sjekke momentet på den måten. Det du kunne ha gjort var å sette en tusjstrek . Og telt runder. Strammer man noe med feks 1500Nm vil det kreve mye mer kraft for å løsne det etter en stund. (unntak finnes selvfølgelig).

Er ikke helt med jeg. Du mener at det selvstrammer seg? Newtonmeter er da det samme når du setter på og tar av, jeg opplever at de pleier å bli løsere etter en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA