Hvor ofte lader du bilen andre steder enn hjemme?

Startet av flux, fredag 28. mars 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

flux

Jeg lurer på hvor ofte elbilister lader andre steder enn hjemme?


Øyvind.h

#1
Lader sjeldent andre steder enn hjemme, men hva er målet med undersøkelsen?
Om det et å sjekke livsgrunnlaget til ladenettverk blir den litt unøyaktig. Lader jo en del andre steder enn hjemme, men andre steder er da hytta eller andre destinasjoner. Dvs ikke lading underveis, men allikevel ikke lading hjemme. Og lader jeg andre steder enn destinasjon er det ofte ikke pga behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

flux

Formålet med undersøkelsen var bare å undersøke hvor mange og hvor ofte ebilister lader bilen utenfor hjemmet.

emil

Lader aldri hjemme da jeg ikke har muligheten til å parkere nærme nok (100M skjøteledning?). Så hverdagsladingen min er ca 50/50 fordelt mellom kommunale ladestolper og jobb.

Er det helt krise kunne jeg nok tatt en time eller kanskje to på en 25M skjøteledning, men da sperrer jeg vegen som går forbi huset (men nå skal ingen bruke den veien til gjennomkjøring uansett).

paalv

Jeg får ladet nok på jobb, så jeg lader hjemme kun i helgen.
8)
S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

Daeedor


OddB

Å gi noe godt svar etter 8 dager som elbileier er jo ikke mulig, men i dag har jeg kjørt en snartur Ski-Sandefjord T/R (31mil). Hjemme for to timer siden og nå har batteriet nok strøm til en liten "Harrytur"(14mil) uten å ta med ladekabel om jeg hadde ønsket det :) Rimelig uproblematisk å kjøre elbil :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

Lader heller omtrent aldri hjemme.

Er til tider avhengig av hurtig påfyll, og har valgt vår løsning på dette, nemlig bilbytte. Kona og jeg har 3 nøkler og bytter bare bil når en er tom. En står alltid til lading på offentlig sted. Disse 3 bilene kostet i sin til 75000 kr, men etterhvert har vi oppgradert og nå består bilparken av 3 litium biler, e-Up   C1 EV'ie  og Think Classic Li
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

Lader vel sånn ca 70% borte så årlige driftkostnader på cirkus 25000 km er latterlige lave ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

eivisa

Ca. 25% hjemme, resten på jobb + litt rundt omkring. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Sirka

Har ikke lademulighet hjemme, så mitt svar er vel egentlig "Alltid". :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Mippen

Jeg har mulighet til å lade hjemme så lader nesten alltid hjemme med unntak av noen få ganger i mnd. Jeg lurer på en ting i forhold til de som ikke har lademuligheter hjemme. Blir ikke det mye pågang på de offentlige ladeplassene når det er flere som også ikke har lademuligheter? Noen steder er det også begrensing på ladetid, hvordan løser dere det?
Fremtiden er elektrisk.

bosse

Jeg lader på jobb når det er lavt, men holder meg som regel borte fra elbilparkeringen slik at de som MÅ lade hver dag ikke blir unødig blokkert fra det. Det hender jeg står en time på 22kW på Sønnico eller Maccer'n på Furuset for å komme opp på et greit nivå.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

emil

Sitat fra: Mippen på lørdag 29. mars 2014, klokken 08:10
Jeg har mulighet til å lade hjemme så lader nesten alltid hjemme med unntak av noen få ganger i mnd. Jeg lurer på en ting i forhold til de som ikke har lademuligheter hjemme. Blir ikke det mye pågang på de offentlige ladeplassene når det er flere som også ikke har lademuligheter? Noen steder er det også begrensing på ladetid, hvordan løser dere det?

Innen 500M radius er det 8 ladepunkter fordelt på 4 stolper på tre plasser, og det er heldigvis veldig sjelden alle plassene er defekte eller opptatt på kveld/natt. Alle plassene har 10t parkeringstid, så parkerer jeg der ca 22 er det godt nok til å komme seg avgårde 07:30.

Jeg kjører ikke mer enn 6-7mil pr dag nå og prøver å alltid ha et "buffer" tilsvarende en tur til jobb der det alltid er mulighet for noen timers lading. I tillegg til de nevnte plassene over er det 6 plasser i parkeringhus med betaling hvis det skulle være fullt de andre stedene og jeg trenger strøm. Jeg har en fast parkeringsplas til bilen uten direkte lademulighet, men har avtale med en nabo der jeg kan få låne strøm hvis det skulle bli helt krise. Hurtiglader er det også noen km unna, og den har jeg måttet bruke et par ganger når strømmen har forsvunnet like etter tilkobling av nesten tom bil.

Men selv med disse utfordringene har jeg kjørt 14.000km på 6mnd uten å komme til skilpadde en eneste gang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA