Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av laumb, fredag 28. mars 2014, klokken 08:43

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Longice på torsdag 17. april 2014, klokken 00:14
Ja det er jeg sikker på. Det er en ny 32A kabel, også fra Salto.
Det finnes et par andre muligheter, Veggboksen kan være kodet for 16A eller at laskingen kan være feil utført.
Bilen skal kunne lade med 32A så her er det en feil som installatøren av boksen bør finne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Longice

Joda, og det er det jeg også har trodd fram til jeg leste denne tråden.
Er det ikke det denne tråden handler om, at det ikke fungerer å lade med 32A 1fas med Typ2 kabel?

Griffel

#122
Sitat fra: Longice på torsdag 17. april 2014, klokken 09:27
Joda, og det er det jeg også har trodd fram til jeg leste denne tråden.
Er det ikke det denne tråden handler om, at det ikke fungerer å lade med 32A 1fas med Typ2 kabel?
Kun offentlige plasser. Private garasjer kan kobles (Laske L1,L2 og L3) om en skal bruke denne kun for Tesla, den vil da kunne fore Teslan med enkeltlader med 32A. I tillegg til laskingen er det også en kodering. Noen veggbokser selges som 16A enheter og kan ikke stilles om. Har du kanskje kjøpt en 16A veggboks?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Longice

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. april 2014, klokken 09:36
Sitat fra: Longice på torsdag 17. april 2014, klokken 09:27
Joda, og det er det jeg også har trodd fram til jeg leste denne tråden.
Er det ikke det denne tråden handler om, at det ikke fungerer å lade med 32A 1fas med Typ2 kabel?
Kun offentlige plasser. Private garasjer kan kobles (Laske L1,L2 og L3) om en skal bruke denne kun for Tesla, den vil da kunne fore Teslan med enkeltlader med 32A. I tillegg til laskingen er det også en kodering. Noen veggbokser selges som 16A enheter og kan ikke stilles om. Har du kanskje kjøpt en 16A veggboks?

Det står x32A i Salto boksen, så da er det nok kodingen. Får snakke med Sønnico som installerte denne...

Jeg trodde denne tråden handlet om 32A på alle typer lading med Typ2 kabel.

Griffel

Sitat fra: Longice på torsdag 17. april 2014, klokken 12:37
Jeg trodde denne tråden handlet om 32A på alle typer lading med Typ2 kabel.
Tråden handler om offentilge 7,4kW ladepunkt (230V enfas 32A) som noen BMWi3 og Leaf med 6,6kW ladere har nytte av. Det artige er at de offentlige såkalte 11kW type2 ladepunktene kan da lade en Tesla med 11kW og BMW i3 med 3,6kW, mens 7,4kW type2 ladepunktet kan lever 7,4 kW til Tesla med dobbeltlader og BMW, og ca 3,6 kW til Tesla med enkeltlader.

I ladekartinformasjonen står Type2 6-11kW i samme kategori, så de som da har BMW og Tesla med enkeltlader vet ikke riktig hva de kan få før de har besøkt den aktuelle stasjonen en gang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-boy

Jeg synes denne saken er oppkonstruert.

Jeg har ikke sett noen offentlige type 2 lade-punkt med 230V 32A enfas, tror heller ikke det finnes så mange ute i villmarken, jeg vil heller tro du finner en 32A 230V industrikontakt eller ett 400V 16A trefas du kan bruke.
Sannsynligheten for å finne type2 400V 16A er nok større en 230V enfas 32A. Jeg her iallefall ikke sett noen av de sistnevnte.
Vil du ikke velge en type2 lader med 400V 16A trefas og få ladet med 11kW istedet for 230V 32A type2 enfas og 7.4kW?

Jeg antar at de fleste type2 ladepunkt med 230V 32A som finnes er private Saltobokser lasket for Tesla. (da får en jo ladet med 32A)

Jeg merker meg at tonen er skjerpet nå i mot Teslas gjøren og laden i forhold til for et halvt år siden da alt godt og galt ble mottatt med akklamasjoner her inne.

Jeg synes uansett dette er en fillesak som ikke skulle oppta forbrukerråd og tingrettens tid...

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på torsdag 17. april 2014, klokken 22:09
Jeg synes denne saken er oppkonstruert.

Jeg har ikke sett noen offentlige type 2 lade-punkt med 230V 32A enfas, tror heller ikke det finnes så mange ute i villmarken, jeg vil heller tro du finner en 32A 230V industrikontakt eller ett 400V 16A trefas du kan bruke.

Å, det begynner da å bli en del av de. I Ski finner du f.eks 6 kommunale ladestolper, hvorav 3 av de er 230V 32A 1-fase. I Sarpsborg finnes også en del 32A 1-fase. Jeg tror disse blir ganske vanlige fremover, siden 32A enfase kan utnyttes av ganske mange elbiler (Leaf,i3 og Focus ihvertfall og sikkert e-Golf på sikt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

De som klager på dette får nok god hjelp av at to Tyske og de Japansk bilfabrikk har valg å satse på enfasladere til trods for at EU normen favoriserte trefasladere. Inntil for kort tid siden ville jeg trodd at enfas 32A ladestolper var skjeldne fugler, men akkurat nå er det jo faktisk kun Tesla og Renault Zoe som har noen glede av trefas. Egentlig er det litt snodig at BMW og VW baserte seg på enfasladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nebbulk

Sitat fra: El-boy på torsdag 17. april 2014, klokken 22:09
Jeg synes denne saken er oppkonstruert.

Jeg har ikke sett noen offentlige type 2 lade-punkt med 230V 32A enfas, tror heller ikke det finnes så mange ute i villmarken, jeg vil heller tro du finner en 32A 230V industrikontakt eller ett 400V 16A trefas du kan bruke.
Sannsynligheten for å finne type2 400V 16A er nok større en 230V enfas 32A. Jeg her iallefall ikke sett noen av de sistnevnte.
Vil du ikke velge en type2 lader med 400V 16A trefas og få ladet med 11kW istedet for 230V 32A type2 enfas og 7.4kW?

Jeg antar at de fleste type2 ladepunkt med 230V 32A som finnes er private Saltobokser lasket for Tesla. (da får en jo ladet med 32A)

Jeg merker meg at tonen er skjerpet nå i mot Teslas gjøren og laden i forhold til for et halvt år siden da alt godt og galt ble mottatt med akklamasjoner her inne.

Jeg synes uansett dette er en fillesak som ikke skulle oppta forbrukerråd og tingrettens tid...

Er enig i denne!

Siden TS også sitter som leder for TOCN, bør han således også velge hvilken profil han ønsker å fremstå med ifht. samtidig å skulle fronte foreningen ovenfor Tesla. Når han går så høyt ut på et forum, vil han kunne bli en "rød klut" hos Tesla - vil kunne være ødleggende for medlemmene...

(Jeg har heller ikke sett noe 230v32a-stolper så langt - tror nok heller disse blir oppgradert eller supplement i tiden fremover. Bare se til Danmark og Sverige hva som skjer der...)
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

tho

Jeg har også bare sett offentlige 400v 32a type 2 punkter. Finnes det i det hele tatt offentlige 32a 230v type 2 punkter? Eksempler mottas med takk.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Kallagtunet

Sitat fra: nebbulk på mandag 21. april 2014, klokken 02:04
Sitat fra: El-boy på torsdag 17. april 2014, klokken 22:09
Jeg synes denne saken er oppkonstruert.

Jeg har ikke sett noen offentlige type 2 lade-punkt med 230V 32A enfas, tror heller ikke det finnes så mange ute i villmarken, jeg vil heller tro du finner en 32A 230V industrikontakt eller ett 400V 16A trefas du kan bruke.
Sannsynligheten for å finne type2 400V 16A er nok større en 230V enfas 32A. Jeg her iallefall ikke sett noen av de sistnevnte.
Vil du ikke velge en type2 lader med 400V 16A trefas og få ladet med 11kW istedet for 230V 32A type2 enfas og 7.4kW?

Jeg antar at de fleste type2 ladepunkt med 230V 32A som finnes er private Saltobokser lasket for Tesla. (da får en jo ladet med 32A)

Jeg merker meg at tonen er skjerpet nå i mot Teslas gjøren og laden i forhold til for et halvt år siden da alt godt og galt ble mottatt med akklamasjoner her inne.

Jeg synes uansett dette er en fillesak som ikke skulle oppta forbrukerråd og tingrettens tid...

Er enig i denne!

Siden TS også sitter som leder for TOCN, bør han således også velge hvilken profil han ønsker å fremstå med ifht. samtidig å skulle fronte foreningen ovenfor Tesla. Når han går så høyt ut på et forum, vil han kunne bli en "rød klut" hos Tesla - vil kunne være ødleggende for medlemmene...

(Jeg har heller ikke sett noe 230v32a-stolper så langt - tror nok heller disse blir oppgradert eller supplement i tiden fremover. Bare se til Danmark og Sverige hva som skjer der...)

Tull og tøys. Hvor mange ladestasjoner som har dette i dag er helt uvesentlig. Det som er vesentlig er at Tesla i sim markedsføring har lovet en egenskap ved sitt produkt som det ikke har (i alle fall så langt) dette er det villedende markedsføring noe som ikke er lov i Norge, og norsk lov gjelder også for selskap fra Californa når de selger produktet sitt i Norge...

At mr Laumb er med i TOCN er er vel unerordnet (selv om det eneste fornutige jeg kan se at TOCN kan bidra med er å legge press på Tesla på problemer som er spesifikke for Tesla sine modeller), men hvis noen tror at en oppnår noe ved å leke venner med Tesla så se på historien, først når pressen be ineresert i ladeproblematikken be det levert ut noen meneske kabler, jeg tror ikke det blir noen ny UMC før pressen begynner å skrive noen kritiske artikler igjen... 

Griffel

Sitat fra: tho på mandag 21. april 2014, klokken 04:01
Jeg har også bare sett offentlige 400v 32a type 2 punkter. Finnes det i det hele tatt offentlige 32a 230v type 2 punkter? Eksempler mottas med takk.
Basert på: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Her finner en kategorien gul "Type 2 kontakt med ladeeffekt 7-11 kW" hvor det altså er slik at de med dobbeltlader får 7-11kW mens de med enkeltlader får rundt 10kW fra et 11kW punkt og runt 3 kW fra et 7kW punkt. (Mens det for BMW og Leaf er omtrent omvent, en kan jo si at disse først og fremst er beregnet for BMW og Leaf).

Denne listen er basert utelukkende på min tolkning av informasjonen i "model-s-ladekart" valg type 2 gul.

Traraveien 13, 1605 Fredrikstad : 6 Type 2 (Normal 32A). (hadde de vært 3 fas ville dette vært 22kW punkt men siden de er i kategorien 7-11kW betyr (Normal 32A) i i denne kombinasjonen at dette må være et 7,3 kW punkt)

Oscar Pedersens vei 39, 1702 Sarpsborg : 3 Type 2+vanlig (Normal 32A). 6 Type 2 (Normal 16A).
Altså 6 stk. 11kW + 3 stk. 7,3kW altså 1 fas 230V

Vammaveien 100, 1813 Askim: 2 Type 2 (Normal 32A)

Idrettsveien 10, 1860 Trøgstad: 2 Type 2 (Normal 32A)

Rådhussvingen 7, 1400 Ski: 6 Type 2+vanlig (Normal 32A)

Dokkveien , 0250 Oslo: 2 Type 2+vanlig (Normal 32A) (Blir borte til sommeren med bygging av nasjonalmuseet)

Tesla Service Center, Verkseier Furulundsvei 16, 0668 Oslo: 1 Type 2 (Normal 32A) (Da har de altså et slik 1 fas 230V punkt i sin egen butikk med det kan jo hende at det er tilpasset Tesla med lasking).

Torvet 7, 3210 Sandefjord:  2 Type 2+vanlig (Normal 32A). 2 Type 2 (Normal 32A) (altså 4 enfas 32A punkter)

Øvre Dalane 1, 4230 Sand: 1 Type 2 (Normal 32A)

Tinghuset , 5590 Etne: 1 Type 2 (Normal 32A)

Markavegen 2, 2920 Leira i Valdres: 4 Type 2 (Normal 32A) (De første som ble omtalt her på forum)

Bygdinvegen , 2953 Beitostølen: 2 Type 2 (Normal 32A) (Pussig egentlig siden de har 400V distribusjon i området)

St Olavsväg 19, 83013 åre: 2 Type 2 (Normal 32A). (2 Type 1 (Normal 32A) disse siste har bare Leaf glede av)
Dette er riktig nok Sverige, men i besøks-distanse for Trøndere og derfor interessant i denne sammenheng)

Altså i følge "model-s-ladekart" er det ca 10 steder i Norge hvor de med enkeltlader ikke kan lade like raskt som lovet, og takket være BMW og VW kommer det nok fler.

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. april 2014, klokken 06:28
Tull og tøys. Hvor mange ladestasjoner som har dette i dag er helt uvesentlig.
Helt uvesentlig er det vel ikke. Hadde det ikke vært noen ville denne mangel vært fullstendig uvesentlig. Hadde det bare en på Leira ville det heller ikke hatt særlig betydning i en slik mangelsammenheng. Men nå som det ser ut til å bli en ikke uvanlig konfigurasjon må det nok vurderes som en mangel, hvordan den skal kompenseres er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kallagtunet

Annonsert egenskap som ikke er der = mangel!

Hvor mange ladestasjoner i nærområdet i Norge som dette faktisk er ett problem i dag har ikke noe imed saken å gjøre! Folk flest velger bil ut fra ett 3 - 6 års bruks perspektiv og for å kjøre den i inn og utland.

Øyvind.h

Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Når jeg bestillte min bil ble jeg opplyst om at "dobbeltlader har du ikke bruk for".

Er forsåvidt enig i dette i forhold til mitt bruksmønster.

Problemet for min del ligger i at jeg ikke får mer enn 13A, siden jeg bare har enkelt lader.

Dette var ikke en del av forutsetningen ved kjøp, og er ikke iht til hva jeg har betalt for.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA