Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lufttrykk i dekk

Startet av ErikMe, tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

ErikMe

Min ble levert fra forhandler med 2.2 bar i dekkene.  Behagelig over dumper og på dårlig vei men følte dette var noe lite.

Etter et par dager pumpet jeg opp til 2.8 (anbefalt trykk > 160 km/t ihht manual) Bilen ble mer lett styrt og føles mer "sportslig".  Føler den er litt "hard" på små dumper og hull i vei. Over fartsdumper og andre jevne store dumper føles det helt greit

Hva kjører dere på og noen erfaringer å dele ?  Gleder meg forresten til å prøve sommerhjulene :)

diax

Jeg kjører også 2.8 bar, men ingen store erfaringer enda. Fikk levert bilen med 2.4 bar og merker ikke noen forskjell nå.

Cowboystrekk

Lav bar: Komfort, men kortere rekkevidde.
Høy bar: Mer stiv\sportslig og lengre rekkevidde.

Generelt bør biler kjøre med litt ekstra trykk. Nokian anbefaler f.eks 10% høyere trykk på alle sine piggfridekk (vet R-dekkene er standard, R2 anbefales dog pga enda lavere rullemotstand og kortere bremselengde på is) siden de er myke og slites mer på midta om du kjører med "korrekt" trykk. Hadde jeg vært dere hadde jeg kjørt i 45 psi. Mythbusters testa biler ift forbruk og lufttrykk og kjørte du med 30 kontra 40 psi om anbefalt trykk var 35 så steg forbruket med over 10%, da snakker vi 3-5 km på ren strøm for deres bil, noe som ikke er så dumt om man kjører bare noen mil pr dag :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ErikMe

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:53
Lav bar: Komfort, men kortere rekkevidde.
Høy bar: Mer stiv\sportslig og lengre rekkevidde.

Generelt bør biler kjøre med litt ekstra trykk. Nokian anbefaler f.eks 10% høyere trykk på alle sine piggfridekk (vet R-dekkene er standard, R2 anbefales dog pga enda lavere rullemotstand og kortere bremselengde på is) siden de er myke og slites mer på midta om du kjører med "korrekt" trykk. Hadde jeg vært dere hadde jeg kjørt i 45 psi. Mythbusters testa biler ift forbruk og lufttrykk og kjørte du med 30 kontra 40 psi om anbefalt trykk var 35 så steg forbruket med over 10%, da snakker vi 3-5 km på ren strøm for deres bil, noe som ikke er så dumt om man kjører bare noen mil pr dag :)

takk for tips. 45 PSI ? tåler dekk mye mer en anbefalt i håndboka ?  45 psi = 3.1 BAR

tomrh

Hadde vel mellom 3,5 og 4 bar i i-MiEV-dekka ved 20.000 km servicen. Ikke med vilje egentlig, jeg hadde pumpet i 2,75 bar da utetemperaturen lå rundt 15 minus. Så kom det mildvær og jeg tenkte ikke noe mer på det før jeg fikk bilen tilbake fra service med anmerkning om ALTFOR høyt dekktrykk. Da skjønte jeg hvorfor den plutselig hadde blitt så hard i fjæringa men sportslig å kjøre i det siste.  ;D Så ja - dekka tåler det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:28
Hadde vel mellom 3,5 og 4 bar i i-MiEV-dekka ved 20.000 km servicen. Ikke med vilje egentlig, jeg hadde pumpet i 2,75 bar da utetemperaturen lå rundt 15 minus. Så kom det mildvær og jeg tenkte ikke noe mer på det før jeg fikk bilen tilbake fra service med anmerkning om ALTFOR høyt dekktrykk. Da skjønte jeg hvorfor den plutselig hadde blitt så hard i fjæringa men sportslig å kjøre i det siste.  ;D Så ja - dekka tåler det. :)

hehe.. ok da skal jeg kjøre inn en del luft før langtur.

Cowboystrekk

De fleste dekk er serifisert til å tåle 51 psi, og da er det sikkerhetsmargin på flere psi over dette. Jeg kjører med 50 psi nå, snakka med nokian og de bekrefta at det var best å gjøre det. Bilen er litt mer var for ujevnheter i vegbanen, men veggrep og forbruk trives med trykket :) Kjørte ved en feil på pumpa (den viste 10 psi for lite) på 60 psi en stund, noe som også fungerte bra, men TPMSen begynte å gnåle noe voldsomt!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA