Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av elbiler i VG

Startet av Mippen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:41

« forrige - neste »

Mippen

Noen som har fått med seg testen av elbiler som sto i VG+ i dag? Var det noe nytt?
Fremtiden er elektrisk.

ElViz55

Nei, ikke annet enn at de mener TMS ha rekkevidde 199km, og lades på 12 timer fra stikkontakt ;)
Ellers grei sammenligning


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

cairnz

Var i avisen også over fire sider. Merket meg at de spesifiserte rekkevidde på Model S til 199 km... kanskje de tok utgangspunkt i den tyske "testen"? :)

E-Golfen og Model S fikk terning seks.
Elbilist

moby666

Det var ganske innlysende at leaf teksten hadde sneket seg inn på tesla.

Vg terningkast:
Golf 6
Tesla 6
Leaf 5
Up! 5
I3 4
Imiev 3
Focus 3

Ganske så forventet med andre ord. Kanskje eupen fikk litt godt betalt?

Thomas Parsli

Tull med rekkevidde, ladetider og varmepumpe (som faktisk ikke hjelper på de kaldeste dagene), men alt i alt en helt grei "guide".

Ukritisk til e-Golf som ikke har bevist hvordan den fungerer, vel kritisk til BMW og Trillingene.
Nissan Leaf er i ferd med å bli elbilenes Passat, jeg vurderer å kjøre med hatt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

diax

Jeg plukket med meg VG på impuls i butikken i stad. Når jeg leste "testene" så innser jeg at jeg må jobbe med impulskontrollen for her var det svært lite nytt. Det var kort sagt svært korte referat fra hver og en av enkelttestene til de forskjellige bilmodellene.

Hvis du så sper på med åpenbar manglende kompetanse, skrivefeil og bruker mesteparten av spalteplassen på bilder har du et greit sammendrag av denne "store" testen.

Mippen

#6
Jeg har ikke gått glipp av så mye siden jeg ikke husket å kjøpe med meg vg i dag altså. At golf og tesla kom så høyt opp, og at leaf fulgte hakk i hel er ikke så stor bombe. Ei heller de andre plassene, Det eneste jeg tenker på er at golf ikke er testet skikkelig. Jeg kjører golf selv som bil 2 og hvis den hadde vært elektrisk så skjønner jeg godt hvorfor de setter den så høyt. Venter med spenning på skikkelige tester av den.

Var det noen guide der de for valg av rett elbil?


Hvorfor fikk i3 bare 4 i score?
Fremtiden er elektrisk.

diax

Vedlagt er de fire sidene fra VG.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

hma

#9
Tåpelig test. e-Golf premieres med terningkast 6 til tross for at de savner en rekke ting. Misforstå meg rett, jeg syns e-Golf er en spennende og flott elbil, men ut i fra hva jeg har lest oppfatter jeg ikke at den byr på så veldig mye nytt. Kanskje bør den prøves før jeg feller dom(?).

Syns BMWi3 har fått feil karakter, den er den mest nyskapende bilen (i tillegg til Tesla) og har en veldig fin størrelse. At de henger seg opp i og problematiserer hengslingen av dørene (bokstavelig talt) er traust og konservativt, omtrent som om en musikkjournalist skulle kritisere jazz-legenden Dave Brubeck for å bryte ut av det gjeldende 4/4-regimet. Samme gamle holdning kommer til overflaten når de skriver at e-Up er en grei nummer to-bil...(for meg er det i alle fall motsatt, den minste og mest praktiske bilen som blir mest brukt er nummer en-bil).

Tesla får fortjent toppkarakter, det skulle bare mangle. Anbefalingene som går på utstyr synes jeg er sprøyt. Utvidet nappaskinn et must?!! Vel, jeg legger heller de pengene i en dobbeltlader :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Mippen

Er ikke enig med alt i testen selv. I forhold til golf er det en såpass anerkjent bil at den vil selge seg selv. Det er også forventninger om at når vw gjør noe så blir det bra. Men er litt rart at de scorer en bil som ikke er testet skikkelig med 6.

I forhold til BMW så er jeg litt enig inforhold til dørene, at det kunne ha vært et ekstra sete bak, men det jeg liker minst med BMW er at den ikke fikk full score i kollisjonstest. Det burde en bil klare i 2014. Ellers er det en fantastisk flott bil. Burde fått 5 i mine øyne. Eup er også en flott liten bil. Hadde ikke jeg hatt behov for mer plass og litt mer rekkevidde hadde jeg glatt kjøpt en slik. Kanskje samboeren kan få seg en slik etter hvert. :)
Fremtiden er elektrisk.

Vind

Det er jo flere andre ting som er feil her.  i3 får trekk for rekkevidde, selv om den jo har lengre praktisk rekkevidde enn Leaf (noen få kilometer), og mest sansynlig har lengre rekkevidde enn eGolf (fortsatt kilometer)

Det er jo også faktafeil på de fleste bilene, og dette setter vel bare hvilket nivå noen journalister har.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mippen

På papiret skal vel i3 sin rekkevidde være opp til 190km på nye leaf skal rekkevidden være opp til 199km. BMW sier den i praksis har opp til 160km rekkevidde. Rekkevidden på leaf er i praksis også lavere enn 199km pga topografi, temperatur osv, men har ikke opplevd å kjøre kortere med leaf enn når jeg lånte en i3.
Fremtiden er elektrisk.

Vind

#13
Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:01
På papiret skal vel i3 sin rekkevidde være opp til 190km på nye leaf skal rekkevidden være opp til 199km. BMW sier den i praksis har opp til 160km rekkevidde. Rekkevidden på leaf er i praksis også lavere enn 199km pga topografi, temperatur osv, men har ikke opplevd å kjøre kortere med leaf enn når jeg lånte en i3.
I praksis vil jeg si at både i3 og Leaf har omtrent samme rekkevidde.  Det blir derfor feil av en test å trekke i3 for rekkevidde - og samtidig gi 6 poeng til eGolf med omtrent samme rekkevidde.  Alt tyder på at eGolf vil få samme eller litt kortere rekkevidde den også (enn Leaf og i3)

Jeg har gjort en del sammenligninger av rekkevidde mot en 2013 Leaf Tekna, og de kjøringene vi har sammenlignet så har i3 noen lengre rekkevidde.  i3 har på papiret mindre batteri, men er jo også lettere og har noen elementer som gjør den mere økonomisk - så totalen blir omtrent den samme.

Jeg har imidlertid ikke fått gjort en ren test, hvor en i3 stiller opp og kjører samme distanse som en Leaf under samme forhold.  Jeg er tilgjengelig for det (har en pent brukt i3) i Oslo området, om noen har en Leaf å stille opp med.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Mippen på onsdag 19. mars 2014, klokken 06:44
Det jeg liker minst med BMW er at den ikke fikk full score i kollisjonstest. Det burde en bil klare i 2014.
Nå er det vel slik at den eneste el bilen som vil score 5 stjerner med de nye kravene til Euro NCAP  er faktisk eGolf, hverken Tesla eller Leaf har det utstyret som skal til for å få 5 stjerner i 2014.  BMW i3 har det - men kun som ekstrautstyr, derfor 4 stjerner.

Nå går det rykter om at Tesla S får dette utstyret til høsten, så det er jo bra, men å kalle BMW i3 usikker, det er faktisk feil.  i3 er tryggere enn en Leaf, og betraktelig tryggere enn f.eks Trillinger
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA