Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien i strid med regelverk?

Startet av Kvikken, mandag 17. mars 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg hadde en heller ubehagelig opplevelse i går på impulstur fra litt utenfor Lillestrøm til Halden. Hadde iberegnet at jeg skulle lade i området Moss hvor jeg så på ladestasjoner.no (samt i systemet i bilen) at det stod en hurtiglader.

Når jeg kom til hurtigladeren var denne fra Ishavsveien og det stod på et papirskilt "åpen (ikke gratis) enkeltlading for andre enn kunder er ikke lenger mulig". I tillegg var det også en kodehengelås på ladepistolen. Er dette lovlig praksis? Har de fått noe som helst støtte fra Transnova så er vel dette definitivt i strid med deres betingelser?

Jeg forventet at jeg i det minste kunne betale med mobiltelefonen uten å være registrert som kunde. Ishavsveien var også rimelig arrogant når jeg ringte dem og med spørsmålet "leafen viser 40km rest, vet du hvor jeg kan dra?" fikk jeg svaret "du kan jo dra til Fortum sin hurtiglader på Ski", som da var 54km unna der jeg opplyste at jeg stod.

Etter å ha lett litt i nærområdet og vært innom flere ladepunkter innebærte det at jeg til slutt måtte tilkalle veihjelp slik at hele dagen og kvelden forsvant (var hjemme etter midnatt), i tillegg måtte veihjelpen kjøre meg innom flere hurtigladere da Naf/Falcken heller ikke hadde fått med seg at ishavsveien nå har stengt for alle andre enn sine registrerte kunder.

Såvidt jeg har fått med meg er dette noe nytt som har tredd i kraft fom. 2014. Og for meg så fremstår det som direkte uansvarlig praksis samt at jeg er overasket over at reglementet tillater dette.

Er dette en praksis elbilforeningen støtter og som miljøvernministeren og samferdselsministeren legger opp til og aksepterer? I enkelte situasjoner kan jo dette være farlig og det var ikke bare rett frem å få tilkalt veihjelp, heldigvis hadde jeg en varm jakke. En tur som skulle tatt 1,5-2 timer endte opp på rundt 5-6 kalde timer, vendereis og en rimelig slitsom dag på jobb i dag.


EDIT:
Etter denne opplevelsen har jeg ennå mindre lyst enn noen gang til å registrere meg som fast kunde hos Ishavsveien da jeg synes hele konseptet deres er forbrukerfiendtlig. Ønsker å boikotte de så langt som overhodet mulig.

Porsgrunn

Kjenner ikke regelverket men har forstått det som at dette er uakseptabelt.

Hva som får dem til å gjøre dette er vanskelig å forstå. Slike halv lukkede medlemsklubber fungerer jo i bestefall en kort periode før det kommer mange alternativer. Det er ikke sikkert det blir så enkelt for dem å endre, evig eies jo som ordtaket sier bare et dårlig rykte.

Kvikken

Etter å ha saumfart halve regionen har jeg nå funnet et par alternativer fra Fortum og "charge and drive?" i området vestby og det er disse jeg kommer til å benytte på denne strekningen fremover.

Ishavsveien kan seile sin egen sjø.

offpist

Brennes Auto Hurtigladestasjon i Sarpsborg er visstnok åpen og gratis.
Kan bli i lengste laget fra Lillestrøm kanskje, men greit å vite om.

Fortum har montert en stasjon på Vestby, men veit ikke om den er satt i drift enda.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

breitling

Merk at Fortum på McDonalds i Vestby ikke er i operativ drift. Alt. BNH Ski.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

jkirkebo

Fortum sin i Sarpsborg hadde vel også vært innenfor rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

vist man ser på hurtig lade kartet så står det der hvem som er tiljengelig på vilke måte
dette med at de er stenkt for andre en de som er medlem ble høst 2013  dette ser ut som er for at selskapet er i en overtakelses fase  er rykter om at et annet firma skal overta de  men ting ordner seg  men følg med på kartet da slipper du sånne ting

diax

Sitat fra: offpist på mandag 17. mars 2014, klokken 13:08
Brennes Auto Hurtigladestasjon i Sarpsborg er visstnok åpen og gratis.
Kan bli i lengste laget fra Lillestrøm kanskje, men greit å vite om.

Til info så har denne har ikke fungert de siste to dagene. Jeg stoler også litt mindre på denne
da det er en merkeforhandler som driver den på goodwill.

Fortum på McDonalds i Sarpsborg samt Inspiria er mine tips.

Thomas Parsli

Sitat fra: glennha på mandag 17. mars 2014, klokken 12:37
Er dette en praksis elbilforeningen støtter og som miljøværnministeren legger opp til og aksepterer?

Ingen andre enn Ishavsveien, Grønn Kontakt og Salto (ved "Powerpark") vil ha det slik, men ingen ser ut til å gjøre noe med problemet.
Samferdselsministeren åpnet jo så stolt nettopp "Powerpark", som altså krever forskuddsbetaling (riktig nok "bare" 300,-):  http://www.elbil.no/ladestasjoner/1201-her-skal-fremtidens-hurtiglading-testes

Mitt inntrykk er at Elbilforeningen og Transnova sitter på gjerdet i påvente av en avklaring rundt Ishavsveien -og derfor heller ikke kan gå løs på Grønn kontakt (som tross alt synder "mindre" ved å bare kreve 100,-/lading).
Hva samferdselsministeren og miljøværnministeren tenker aner jeg ikke, men det er neppe på forbruker....

Jeg oppfordrer alle om å unngå disse aktørene så langt der er mulig og heller bruke Fortum og Statoil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

Mitt inntrykk er at Elbilforeningen har hakka løs på alle som det kan hakkes på.

For Ishavsveien biter ingenting på. Ikke informerer de, ikke handler de på en slik måte at de framstår som noen som har tenkt til å forbli i dette markedet. Jeg fatter heller ikke at de har fått tilsagn om mer støtte.

Grønn Kontakt har virkelig tatt seg sammen. Joda, frustrasjonen over dem har vært til stede fordi de brukte lang tid på å få en ordning for tilfeldig lading på plass. De har nå et helt OK opplegg med SMS, Easy Park app, klippekort og varierende abonnementsløsninger. Om jeg ikke helt liker maksprisen på 100 kr ved SMS, har de i det minste gode og fleksible løsninger inkl et rimelig klippekort. Nettverket deres begynner også å se lovende ut - sånn at det er verdt å investere i klippene. Kommer ikke så aller verst ut i denne artikkelen: http://ladestasjoner.no/nyheter/148-hvem-er-billigst-pa-hurtiglading-for-elbil
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Det er også riktig som Sven Erik påpeker at det framkommer på hurtigladekartet at du ikke får lade hos Ishavsveien uten at du har kortet deres.

Nå er denne lukka tilgangen så spesiell, at jeg har framheva den langt tydeligere i NOBIL!
Lagt det inn 2 steder - i STORE BOKSTAVER. Da bør det ikke glippe noe sted (viser seg at LadeNå! ikke har med brukerkommentarer fortsatt, tror jeg, slik som f.eks. ladestasjoner.no og hurtigladekartet har), bortsett fra i navigasjonen til Leaf som sjelden oppdateres av Nissan.
St.Hanshaugen

Thomas Parsli

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_alle.jsp?kid=20130000591583&sokeverdi=912460681&spraak=nb

Karine Finne er daglig leder i Waterstone AS og Waterstone Norway AS:
"Selskapets formål er utvikling og design av bærekraftige produkter for salg til nasjonale og internasjonale markeder, samt drive med konsulenttjenester innenfor miljø og menneskerettigheter."

Og på http://waterstone.no/styret/ kan man lese om Karine Finne:
"She is also representing Waterstone as coordinator and consultant for Electrical Vehicle Union (EVU) in order to create a national strategy for an Electrical Vehicle charging infrastructure in  Norway"

Jeg skulle gjerne visst hva strategien til Ishavsveien er!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JohanH

Prinsippet bør jo være meget enkelt: om Ishavsveien ønsker å prise seg ut av markedet og gå konkurs grunnet total mangel på forståelse for sitt marked og sin målgruppe må dem gjerne gjøre det, men med PRIVATE midler, IKKE med offentlig støtte.

Kvikken

#13
Helt enig Johan, hvis det er slik at Ishavsveien har fått tildelt offentlige midler så må noen ta affære på dette.

Jeg antar at hurtigladekartet som det referes til er det samme som ladestasjoner.no?

Før jeg dro brukte jeg ladestasjoner.no til å sjekke hvor det fantes hurtigladere (hadde dog dårlig tid pga. impulsbeslutning). Og selv om den jeg stod på var merket med ishavsveien og 2 ladepunkter, er jeg litt usikker på om jeg fikk med meg at det stod ishavsveien før jeg dro men jeg var hvertfall ikke klar over at disse nå hadde nye rigide regler for bruk anno 2014 som ville eksludere meg.

Jeg er ikke sikker på hva slags merking den har fått, men symbolet på ladestasjoner.no kommer frem som grått og det står at den har 2 aktive ladepunkter selv om den kun hadde 1 aktivt ladepunkt (var kun en kabelstump opp av bakken ved siden av). Pistolen på det ene ladepunktet var også låst med en kodehengelås  (noe andre ishavsveien ladere ikke er) som nok gjør det vanskelig selv for registrerte kunder å bruke akkurat denne ladestasjonen.

EDIT:
"Det er også riktig som Sven Erik påpeker at det framkommer på hurtigladekartet at du ikke får lade hos Ishavsveien uten at du har kortet deres."

Er det at ikonet er grått som viser at jeg ikke kan bruke den uten å være registrert kunde?



Kvikken

#14
Ser at hurtigladekartet er en egen løsning på http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Finnes denne i en mobilvennlig løsning? Må se mer på denne da infoen var meget god.

På hurtigladekartet står det:
"Leaflet | Tiles Courtesy of MapQuest. Map data (c) OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA.
Levert av ladestasjoner.no"

Hvorfor er ikke infoen på kartet til ladestasjoner.no konsistent med den på hurtigladekartet når begge er levert av samme aktør? Er det fordi førstnevnte er i Beta og egentlig ikke bør brukes?


EDIT:
Når man kjører rundt har det flere ganger slått meg. Man skilter overnatting, spisested og rasteplass, bensinstasjoner osv. fra motorvei ol., hvorfor skilter man ikke hurtigladere på samme måte?

Hvis det er slik at fornybar energi og biler som benytter seg av dette er et offentlig satsningsområde så bør jo god skilting være med i den planen?

Jeg savner en helhetlig strategi og oversiktlig plan samt klare ansvarslinjer. Akkurat nå virker det som det er meget ullent samt tendenser til ansvarsfraskrivelse når man henvender seg rundt slik.

Den eneste parten som virker å gjøre en god jobb er Elbilforeningen, og slik bør det vel ikke være?


EDIT2:
Samt bør jeg huske å takke for alle tilbakemeldinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA