Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser

Startet av Lokführer, søndag 16. mars 2014, klokken 18:58

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på mandag 26. januar 2015, klokken 21:52
At Tesla har gjort det slik at bremsene nå ligger litt på nesten hele tiden for å holde seg klare og dermed øke forbruket 15%?
Folk får spekulere rundt årsak/effekt selv. Men dette endret seg samtidig med jeg mistet 20tkm "over natta" med softwareoppdatering.

pwb

BMW har vel ett system som  legger klossene litt nærmere når det er vått. BMW Brake Drying: http://youtu.be/VUwhCZ2duSk

AttackOfTheMac

Jeg hadde min inne for div fix nettopp.
Nevnte dette med bremsene. De skriver "working on a fix for this" i serviceloggen.

RonnyØ

Alle biler jeg kjenner med en form for ESP, har en funksjon som gjør at bremsene "tester seg selv" innimellom. Bremseklossene ligger ikke innpå, men går til kontakt med skiva i 0,5-1 sekund hvert annet minutt f.eks. Spesielt bak, for at ESPn alltid skal være klar.

Hvor fintfølende dette systemet er, kommer ann på biltype. Utrolig mange biler må bytte bakbremser fordi klosser blir slitt latterlig fort, mens andre må bytte skiver/klosser/calipere fordi det har rusta i filler etter 30000km.

Tesla Model S har massive bremser fra Brembo, og dette er bra saker. Isolert sett.. Men alle bremser har godt av noen kraftige nedbremsinger innimellom, for å få rørt litt på det. Nye klosser er billig, calipere som sitter er dyrt.

jazzwheel

Sitat fra: amund på mandag 26. januar 2015, klokken 22:00
Jeg har fått motsatt problem av dere i det siste, bremsene ruster fast over natta. Den sto parkert 2 dager her forleden, da rusta det så kraftig fast at etter 3 heftige smell da jeg prøvde å kjøre, kjørte jeg 5 meter bortover garasjen med et låst forhjul. På tørt betonggulv! Rygga litt så slapp det også til slutt med et smell. Men skjønner at det blir krise hvis bilen står utendørs på snøføre.

Jeg hadde akkurat samme problem tidligere idag (skrev det tidligere i tråden også). Sikker på at det ikke bare er to smell, fra parkbremsen på bakhjulene? Uansett veldig skummelt. Jeg har under 5 centimeter å gå på fra betongveggen i parkeringshuset så det er dårlig stemning når jeg må tråkke hardt på gassen..

amund

#200
Sitat fra: jazzwheel på mandag 26. januar 2015, klokken 22:28
Sikker på at det ikke bare er to smell, fra parkbremsen på bakhjulene?

Jeg har bilde av 5 meter langt bremsespor fra venstre forhjul...  ;)

Edit: Fant denne på TMC etter litt søking:

https://www.youtube.com/watch?v=xbzSICuom28
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

amund

Forresten, må legge til at jeg fortalte rusthistorien til servicemannen på Tesla i dag morges. Han kunne fortelle at dette skjer på alle biler i varierende grad, verste kombinasjon er varm garasje, salt, store bremser og regen = lite bruk, og at man burde vurdere å sette regen på LOW om vinteren. Han kunne også fortelle at de prøvde å få Tesla USA til å få dette inn i lektyren sin, anbefale low regen om vinteren.

Rart han ikke nevnte noe om software som tørker bremsene, og ettermontering av bremseskjold?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

arnkl

Tesla burde gå ut med informasjon til alle kundane sine om å teste bremseeffekten når ein startar køyreturen, og om naudsynt bremse eit par ganger til bremsene tar skikkeleg. Då slepp ein å få seg ein ubehageleg overrasking når ein treng bremsene.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

ikke sikkert det hjelper under alle omstendigheter. I fjor vinter var bremsene svekket etter 3-4 minutters kjøring. En oppbremsing rettet på det, men nye minutter uten bruk så var de like dårlige. Jeg fikk i fjor vår byttet skiver foran pga kast (+klosser) og har inntrykk av at det ble bedre. Men jeg har også hørt om såkalt "cold weather upgrade kit" for bremsene. Dessverre er det såpass lang ventetid på servicesentrene at når man får time for utbedring er det ikke lenger kaldt i været...

Haldenser

Mulig bremsene på de nyere bilene er bedre, men mye av det som nevnes burde man jo fått inn med teskje fra kjøreskoleopplæringen - funksjonstest alltid bremser.
Med så stor anleggsflate som skivene til bla Model S har så vil dette merkes mye bedre en på mindre fislebiler. Har dog opplevd "problemet" på Volvo XC90 også, så her må folk bare huske at de har en helt annen dimensjonert bil en man har hatt tidligere.

Personlig tar jeg alltid et par testbremser når jeg kjører ut av oppkjørselen, og føler bremsene tar godt. Også i situasjoner hvor jeg har måtte tråkket hardt på pedalen.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Krishell

Skrev tidligere også at Volvo xc90 har mye av disse "problemene". Tesla kan ikke gjøre annet for å løse problemene enn å montere små dårlige bremser :p  Noe 80% av folkene her inne hadde hatt nytte av..

OleJA

#206
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:57
ikke sikkert det hjelper under alle omstendigheter. I fjor vinter var bremsene svekket etter 3-4 minutters kjøring. En oppbremsing rettet på det, men nye minutter uten bruk så var de like dårlige. Jeg fikk i fjor vår byttet skiver foran pga kast (+klosser) og har inntrykk av at det ble bedre. Men jeg har også hørt om såkalt "cold weather upgrade kit" for bremsene. Dessverre er det såpass lang ventetid på servicesentrene at når man får time for utbedring er det ikke lenger kaldt i været...

Min 'Repair Order' i forbindelse med bremsene inneholder teksten:

Concern: Soaked Brakes in Cold Climates

Corrections: Install Front Dust Shields, Rotors With As-Cast Outer Hats, And Brake Pads Without NVH Masses
Utført bulletin i henhold til service skriv. Testet bremser etter rep. fungerer bra

oeb13

Nå er denne lagt ut å Hegnar.no hvor Esben Pedersen uttaler seg om problemene:

http://www.hegnar.no/motor/artikkel534108.ece

Øggen


Muffinman

Problemer med ABS-systemet, faktisk. Den var ny. Og man kan vel kanskje ikke skryte på seg at det bare er å ta turen innom servicesenteret når det er flere måneders ventetid, og ofte lang vei dit.

Uansett opplever jeg ikke dette som veldig dramatisk, men man skvetter jo litt når man i en situasjon instinktivt trår til det man klarer og bremsekraften er mye svakere enn forventet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA