Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Du kan jo spørre om ny del til 32A lading.
Men jeg tror de har en arbeidsliste klar til du kommer, og deler bestilt. Derfor tar det sikkert 14 dager fra du bestiller.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#781
Noen som planlegger å oppgradere ?
Her er bilder av ny i5 offentliggjort av Autobild idag.

Bilen er planlagt i flere versjoner (bildet viser en). Den elektriske får 75Kwt batteri, rekkevidde 400km.
Vekten blir godt under 1500kg.
Vel, den ser skikkelig lekker ut. Tipper dragcoeffesient på denne er skikkelig lav.

Larser


moonbuggy

Det var bildet presentert som i5 fra min "avis".

Her er I5 van som kommer i 2016 med 75 kwt batteri og vekt under 1500kg.

Larser

Kan jeg få se ryggen til forsetene til noen her? Altså fra baksetet?
Leser hva som skulle fulgt med oppvevaringspakken å føler jeg mangler noe der også

Aberg88

Har ikke bilde dessverre. men du kan jo her: http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/52/52_3951/

Er vel bare oppbevaringsnett som er ekstra bak stolene. Hva er det du mener du mangler?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Larser

Trodde jeg gikk glipp av hele oppbevaringspakken, men det gjorde jeg jo ikke... Ville bare finne ut om noen egentlig hadde fått alle nettene

Anterialis

I3:
Ved "full gass" / "klampen i bånn" / "pedal to the metal" etc., hvor mye strøm forbrukes? Og feks ved 0-100 (7.2 s), hvor mye elektrisitet (kwh) forbrukes?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ferry

i3 yter 125 kW. 125 kW i 7,2 s blir 125kWh*7,2/(60*60)=0,25 kWh
Og så er det en virkningsgrad med i regnestykket, så en kan legge på et ukjent antall prosent. Virkningsgrad ved fullt pådrag er kanskje 75%, kanskje lavere?

Batterispenningen er ca. 394V. 125kW/394V=317A. I praksis synker nok spenninga litt ved fullt pådrag, og det er en virkningsgrad inne i bildet her også. 350A kanskje?

Griffel

Sitat fra: Anterialis på søndag 03. mai 2015, klokken 18:59
I3:
Ved "full gass" / "klampen i bånn" / "pedal to the metal" etc., hvor mye strøm forbrukes? Og feks ved 0-100 (7.2 s), hvor mye elektrisitet (kwh) forbrukes?
Sitat fra: Ferry på søndag 03. mai 2015, klokken 21:45
i3 yter 125 kW. 125 kW i 7,2 s blir 125kWh*7,2/(60*60)=0,25 kWh
Og så er det en virkningsgrad med i regnestykket, så en kan legge på et ukjent antall prosent. Virkningsgrad ved fullt pådrag er kanskje 75%, kanskje lavere?

Batterispenningen er ca. 394V. 125kW/394V=317A. I praksis synker nok spenninga litt ved fullt pådrag, og det er en virkningsgrad inne i bildet her også. 350A kanskje?
Noe er riktig, men mye er galt. Motoren yter ikke 125kW fra start. Momentet er omtrent konstant et stykke opp i hastighet til 125kW oppnås deretter er effekt omtrent konstant et stykke videre. En kan ikke bruke denne betraktningsmodellen uten å ha effektkurven som starter på 0 ved 0 km/h.

En annen framgangsmåte er å se på kinetisk energi- 1/2mv2 Dette er den energimengde som går med til å bringe bilen opp til 100km/t. Det spiller ingen rolle hvor rask akselerasjonen er om det tar 7 eller 30 sekunder, energien er den samme.

Om bil og fører veier 1350kg blir dette er 100km/t = 0,145kWh. I tillegg kommer rullemotstand og luftmotstand som bidrar med anslagsvis 0,003kWh om en gjør det unna på 7,2 sek. så ca. 0,175kWh når en tar hensyn til virkningsgrad. Akselererer en roligere bruker en mer energi fra 0-100km/t men det kommer av at en da har kjørt en lengere strekning.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Anterialis

Takk for svar begge to! Jeg som jo var glad i fysikk, dessverre er "alt" glemt..

Griffel, kan du forklare meg utregningen på de siste tallene dine ift. kinetisk energi? Kun for min egen del og ønske om å lære, jeg har glemt benevningene bl.a.

1/2mv2:
1/2 * 1250kg * (27,7*2) = 1/2 *1250 * 767,7 = 479812 W -> 800 kW = 0,222 kwh??

Dette er det jeg husker fra  vgs  :S (henter fysikkbøkene....)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Griffel

#791
Sitat fra: Anterialis link=topic=12948.msg356123#msg356123
1/2mv2:
1/2 * 1250kg * (27,7*2) = 1/2 *1250 * 767,7 = 479812 W -> 800 kW = 0,222 kwh??
1/2*1250kg*((100000(m/t)/3600)(m/s))^2=482243J (joule). 1joule = 1Ws og deles på 3600 for å gå fra Ws til watttime og 1000 for å få kWh. =482243/3600/1000=0,134kWh.

Men så plusset jeg altså på litt for fører og last, 1350kg og fikk da 0,145kWh.
Som du ser er energiforbruket uavhengig av hvor raskt du akselererer.

Legger ved et par bilag. (Finnes også i andre tråder fra historisk tid)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Anterialis

Lol ja her fikk jeg med en leif, 479.000 W har jo aldri vært 800 kw, skulle seff være 480 kw..

Takk for utregning!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

#793
Lol ja her fikk jeg med en leif, 479.000 W har jo aldri vært 800 kw, skulle seff være 480 kw..

Takk for utregning!

Iom. at energi 0-100 er den samme uavhengig av aksellerasjon, hva slags andre faktorer spiller inn feks. ved halv aksellerasjon eller full aksellerasjon? Hvor mye mer varme vil bli kastet bort ved full aksellerasjon feks.?

Sagt på en annen måte: Hvor mye mer energi (feks i %) sløses ved full aks. fra 0 - 100 jf. 0-100 over 20s.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Griffel

#794
Sitat fra: Anterialis på mandag 04. mai 2015, klokken 11:51
Lol ja her fikk jeg med en leif, 479.000 WWs eller J har jo aldri vært 800 kw, skulle seff være 480 kwkJ.....
Rettelser i grønt

Sitat fra: Anterialis på mandag 04. mai 2015, klokken 11:51
Sagt på en annen måte: Hvor mye mer energi (feks i %) sløses ved full aks. fra 0 - 100 jf. 0-100 over 20s.
Etter min mening ingen ting. Energien sløses bort ved bremsing, høyere hastighet enn nødvendig, og ujevn hastghet siden regenerering ikke gjenvinner 100% av den kinetiske energien.
Når gir full akselerasjon må en gjerne bremse litt på slutten og det er der tapet ligger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA