Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

bromm

Fremste del (15-20 cm) av bakdøra innholder B-stolpen (som normalt står mellom dørene på en vanlig bil), og derfor ble konstruksjonen for "smal" og komplisert til at vinduet kan senkes. Dette er imidlertid "kompensert" ved at vinduet er senket ned så mye som mulig (noe som gir barn (og voksne) i baksetet en veldig god utsikt) og samtidig så stort som mulig (ingen ramme i topp og bakkant).

Ferry

Sitat fra: Anterialis på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:08
Stemmer det at dersom kwh pris = 90 øre, og siden i3s batterikapasitet er ca. 19 kwh, så vil det koste (19x0,9) ca. 17 kroner å lade en i3 fra 0% til 100% fra stikkontakten hjemme?

Det frister, ikke sant? :) Sist jeg sjekka strømprisen min så var den ca. 75 øre/kWh. Forbruket er ikke mye over 10 kWh/100 km, så noe under en krone pr. mil i varmt vær er realistisk. På en dårlig vinterdag kanskje 1,50 eller mer, men uansett billig. Og ekstremt komfortabelt. Jeg har ikke skrapt is en eneste gang denne vinteren! Har brukt 1100 kWh på 4 mnd og 7500 km. Så ca. 800,- i strøm. Til sammenligning fyllte jeg bensin på fossilen i dag. 600,- og da var ikke tanken helt tom engang.

Anterialis

#602
Hehe _ja_ dette frister. Jeg kommer nok gå for en i3, mye takket være meget god informasjon fra folk på dette forumet. Gleder meg til dette!

EDIT: Hvordan er det med utlading? Hvor lenge kan man stå utilkoblet strømnettet?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

bromm

#603
Sitat fra: Anterialis på torsdag 26. mars 2015, klokken 01:30
EDIT: Hvordan er det med utlading? Hvor lenge kan man stå utilkoblet strømnettet?
Personlig så mener jeg at det er her den kanskje største positive overraskelsen ligger - i3 har usedvanlig lite "Vampire loss", siden den blir helt "nedstengt". Har selv opplevd <1% på 20 dager (ferietur, hvor bil sto ute i ca. 5-10 grader). Til vanlig ser man aldri noe praktisk tap - selv om den står mange timer når det er bikkjekaldt  ;D

Klykken

Bare husk å slå av timerne for forvarming. ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Hei
Får ikke lenger opp kombinert klokke og værmelding på høyre side av split screen skjermen. Nå vises bare en analog klokke uansett valg av klokkevisning. Andre som har samme problem/løsning?
Savner værmeldingen.  :-\ Nedbørs radaren virker fremdeles ok.


BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

pberg

Det er visstnok en feil med noe på en sentral server - eller underleverandør av værdata. BMW er klar over feilen. Så det lå en innlegg på i3-gruppa på facebook om dette.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Jorgensen

Sitat fra: Pit på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:18
Hei
Får ikke lenger opp kombinert klokke og værmelding på høyre side av split screen skjermen. Nå vises bare en analog klokke uansett valg av klokkevisning. Andre som har samme problem/løsning?
Savner værmeldingen.  :-\ Nedbørs radaren virker fremdeles ok.



Jeg har hatt samme problem ganske lenge, og som pberg sier, så holder BMW med å oppgradere denne tjenesten.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Pit

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:47
Sitat fra: Pit på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:18
Hei
Får ikke lenger opp kombinert klokke og værmelding på høyre side av split screen skjermen. Nå vises bare en analog klokke uansett valg av klokkevisning. Andre som har samme problem/løsning?
Savner værmeldingen.  :-\ Nedbørs radaren virker fremdeles ok.



Jeg har hatt samme problem ganske lenge, og som pberg sier, så holder BMW med å oppgradere denne tjenesten.

Ok - takker :), kan bli spennende å se hva de kommer opp med av ny funksjonalitet rundt dette. Synes split screen skjermen er helt genial :)
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Anterialis


Sitat fra: bromm på torsdag 26. mars 2015, klokken 06:18
Sitat fra: Anterialis på torsdag 26. mars 2015, klokken 01:30
EDIT: Hvordan er det med utlading? Hvor lenge kan man stå utilkoblet strømnettet?
Personlig så mener jeg at det er her den kanskje største positive overraskelsen ligger - i3 har usedvanlig lite "Vampire loss", siden den blir helt "nedstengt". Har selv opplevd <1% på 20 dager (ferietur, hvor bil sto ute i ca. 5-10 grader). Til vanlig ser man aldri noe praktisk tap - selv om den står mange timer når det er bikkjekaldt  ;D

Takk for svaret :)

Bestiller bil i dag :D
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Har lest på Fortum og div. poster her. Får det ikke helt til å stemme. Har jeg forstått det riktig at det er like dyrt for hurtilading (2,50kr pr. min) uavhengig av om man har abonnement eller ikke? Hva er poenget med abo. da i mitt tilfelle som kun hurtilader på lengre turer, kanskje x 1 månedlig?

Jeg håper jeg har misforstått, abonnementløsninger bør da være billigere??

Beklager på forhånd om dette er godt forklart i andre tråder, jeg har ikke funnet det...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

snakkis

Fortum har ikke abonnement, men du kan registrere deg som kunde.
Da kan du få tilsendt RFID-brikke, evt koble kundeforholdet til Elbilforeningens nye brikke.

Så ja det er like billig uansett om du aktiverer laderen med SMS eller brikke.

Skal du bare lade sporadisk så er det kanskje ikke nødvendig å registrere deg.
På den andre siden så koster det ingenting (foreløpig) å være kunde, og RFID er både kjappere og så vidt jeg har skjønt mer stabil enn SMS.

LMOR

Priser per minutt vil økes fra 1. juni 2015, og det vil bli dyrere å lade med sms enn med brikke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Takk for info!

Etter hva jeg har sett er brikken til Fortum vesentlig mindre (litt større enn en 5-kr.mynt?) mens Elbilbrikken er større/lengre og tar mer plass? RFID er vel grønn kontakt og de ser jeg har mye mindre utvalg av CCS-ladere, i alle fall her i Hamarområdet..

Jeg leser at dersom man fleksilader med Grønn Kontakt kreves egen separat ladekabel til 1990 kr. Krever også Fortum slik egen kabel dersom jeg ønsker fleksilade? Fleksilading betyr semihurtiglading med Type 2 kabel? Og er det denne type 2 kabelen Grønn Kontakt snakker om? I så fall følger det kanskje med (i mitt tilfelle, bmw i3)?

Beklanger mange spm., ikke lett holde tungen rett i munnen for en nykommer :/
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

#614
Alle 3 er RFID. Grønn Kontakt er er "bankkort" type, og du har rett at Fortum er rundt og mindre enn Elbilforeningen. (Elbilforeningens en mye tynnere, så volumet er ikke så forskjellig)

Skal ta et bilde hvis jeg husker det, med alle 3 på.

Kabelen du trenger for AC lading følger med i3 hvis du kjøper hurtiglader opsjonen. Merk at AC lading hos Fortum med i3 blir relativt dyrt i forhold til hurtiglading.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA