Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det bare meg som har trøbbel med å åpne schuko på de nye ladestolpene i Oslo?

Startet av Trond Arve, torsdag 06. mars 2014, klokken 08:51

« forrige - neste »

Trond Arve

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg åpener schuko-dekselet på de nye ladeplassene i Oslo? RFID-kort åpner det øverste dekslet, men ingenting skjer med det nederste. Er det meningen at man skal bruke makt, banne og lirke? Sesam sesam?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil
Jeg mener at denne forklarer det godt. RFID av noe slag er å anbefale. Lyset tennes, vent på klikket. Schukolokket dytter du inn i overkant av det. Da har jeg ikke hatt noen problemer.
St.Hanshaugen

Trond Arve

Bruker RFID, lyset tennes, det klikker og øverste deksel åpnes. Men det nederste dekselet sitter fast. Er det eget klikk for schuko-dekselet? Har prøvd alle ladestasjonene i Arups gate, både med inngangskort-RFID og Fortum-RFID.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

Ah, Arups gate, ja. Det hadde jeg glemt. Som det står i NOBIL:
Pt er det problemer med å få åpna lokket til Schuko-kontaktene... Skal ordnes!

Det er tydeligvis ennå ikke ordna av leverandøren, nei.
St.Hanshaugen

Trond Arve

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. mars 2014, klokken 21:57
Ah, Arups gate, ja. Det hadde jeg glemt. Som det står i NOBIL:
Pt er det problemer med å få åpna lokket til Schuko-kontaktene... Skal ordnes!

Det er tydeligvis ennå ikke ordna av leverandøren, nei.
Takk. Følte meg rimelig klønete en stund.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

Nå har jeg samme problemet med et av punktene i Fougstads gate. Virker ikke helt patent, dessverre.
St.Hanshaugen

stranger1891


Rio

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. mars 2014, klokken 10:59
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil
Jeg mener at denne forklarer det godt. RFID av noe slag er å anbefale. Lyset tennes, vent på klikket. Schukolokket dytter du inn i overkant av det. Da har jeg ikke hatt noen problemer.

Hei,

Denne linken er død nå. :(
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jeg forsøkte å bruke ladestolpen i Welhavens gate forleden, men fikk den ikke til å funke verken med RFID eller SMS. Det burde jo stå instruksjoner på stolpen. Schuko-kontakten stod åpen på den ene siden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Jeg synes de nye stolpene både virker og ser bra ut, men nå har jeg ikke brukt dem så mange ganger heller siden jeg bor i Oslo og lader mest hjemme og på jobb.

Bruker schuko, har ikke kjøpt type 2 kabel ennå for jeg har ikke sett slike stolper utenfor Oslo. Er det noen som vet om andre kommuner skal sette opp lignende stolper med begge systemene?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 17. april 2014, klokken 07:40
Bruker schuko, har ikke kjøpt type 2 kabel ennå for jeg har ikke sett slike stolper utenfor Oslo. Er det noen som vet om andre kommuner skal sette opp lignende stolper med begge systemene?

Det har f.eks akkurat kommet opp 6 stolper i Ski med schuko+Type 2. 3 stk. 3,7kW og 3 stk. 7,4kW.

Du kan trygt gå ut ifra at bortimot alle nye stolper vil få Type 2 uttak, men alle vil ikke få Schuko. Østfold Fylkeskommune setter kun opp rene Type 2 stolper, de har vedtak på at de ikke skal støtte lading via schuko. Så utenfor fylkeshuset i Sarpsborg står det en 5-6 rene Type 2 stolper, de fleste 7,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Jeg har lagt merke til at det er fortsatt er relativt få som bruker type 2-kablene sine på de nye ladestolpene. Selv mange Teslasjåfører bruker schucko. Synes det er litt rart for jeg synes det er mye enklere å håndtere type2-kabelen enn den klumpete standard kabelen. Dessuten får man jo 3A/time mer på 3,7kWh-uttakene.

Tror mange ikke skjønner hvordan de skal åpne dem for lading.
Ser ofte at schuko-lokket er  brutt opp.  >:(

Her om dagen la jeg merke til at en elbilsjåfør stod ved en av de nye stolpene og funderte. Jeg kom på sykkel, men jeg stoppet og spurte ham om han trengte hjelp. Han visste ikke hvordan stolpen fungerte. Den var uten SMS-nr så jeg sa han måtte bruke et RID-kort. Det visste han ikke hva var. Ikke hadde han noe Ruterkort eller annet RID-kort heller. Siden jeg syklet, hadde jeg ikke med meg mitt eget Ruter-kortet, og jeg fikk dessverre ikke hjulpet ham denne gangen, men han ble jo litt klokere i alle fall.

Kanskje Elbilforeningen burde utstyre velkomstpakken sin med en RID-brikke i tillegg til vanlig nøkkel? En liten bruksanvisning for de nye stolpene kan også være med i boksen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Olav Von Elfahrer

Type2-kontakter oppleves som et stort fremskritt. Har vurdert ChargeAmps EVSE, men når flere og flere ladepunkter gir en så god kobling og 16A strøm, ja da glir kjøpet stadig over. Måtte det komme mange av disse stolpene :)

Opplever litt feil informasjon fra Nobil for tiden desverre.
Fyrstikktorvet har fått påkoblet strøm og fungerer, mens Huk og Lillomarka fortsatt ikke har annet enn de fysiske punktene uten strøm, selv om Nobil forteller at de er operative.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA