Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dunkelyd ved rygging

Startet av Haahov, mandag 03. mars 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

MHLD

Har också fått svagt dunkljud vid backning, men inte alltid. Bara vid backning inte framåt, sedan 3 veckor. Ett "dunk" per hjulvarv. Pratat med verkstan men de hade ingen aning vad det kunde vara.

Lyfte bakhjulen och kunde känna motstånd plötsligt i visst läge på vänster hjul. Min tanke var att backarna för parkeringsbromsen tydligen låg an något ibland.

Lösning: Slacka kabeln genom att vrida ändmuttern, nyckelvidd 10 mm, på parkeringsbromsens wire. I mitt fall backade jag muttern ungefär 4mm och det räckte för att bli kvitt ljudet. Det går att komma åt muttern genom att delvis lossa undre delen av instrumentbrädan på vänster sida.

Ritmofast

Min leaf hadde samme dunkelyd. Denne forsvant ved første gangs service. Demontert og smurt bremse var det som løste problemet.

MHLD

Mitt dunkeljud kom ungefär en månad efter första service, när bromsarna smörjes.

BE

Bra tips med parkeringsbremsen. Dette virker veldig sannsynlig at det er denne som lager lyd ved rygging. Jeg har som sagt hatt bilen i 3 år og 50 000 km og lyden har vært der hele tiden, hverken mer eller mindre.

Den tullete og oppfinnsomme bremsesmøringen som skal inngå i den årlige servicen blir neppe utført med at de piller parkeringsbremsen fra hverandre. Her nøyer de seg nok med å ta ut bremseklossene og gjøre ren glidesporene til en god penge, hvilket ikke fjerner denne dunkelyden.

Jeg skal ta en titt på parkeringsbremsen når det byttes til vinterdekk når tiden nærmer seg her på vestlandet, så skal jeg gi tilbakemelding og kanskje bilder dersom jeg finner noe som gir resultater.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

fredsjo

Har oppdaget samme lyd i min bil. Skal inn på verksted i annet ærend. Er det ikke vits å gjøre noe med det?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Electrix

Etter å ha kjørt i over 2 år oppdaget jeg også denne lyden i fjor høst, og da var det kort tid siden service. Jeg har ikke gjort noe med det,  men den gikk mer eller mindre bort igjen i løpet av vinteren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

Tromler til park-bremsen?
Kan godt være at det er den da ja..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA