Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

havardolini

Sitat fra: LMOR på torsdag 27. august 2015, klokken 06:57
Og mål med og uten lyset på. Det høres nesten ut som feilen ligger der?

Jeg gjorde en kjapp måling i morges, før jeg dro til jobb. Bilen lader på "Lav" nå, og da jeg målte var batteriet på 61%. Jeg antar at den trakk mer strøm i går kveld da jeg startet ladingen? Men uansett, jeg målte kjapt at spenningen lå på ca 228 V mens den ladet, og spenningen var praktisk talt klin lik da jeg skrudde på lyset.
Jeg har jo ikke 100% oversikt over antall forbrukere på den kursen, men har hele tiden antatt at det var bare jeg og garasje-naboen som delte den.

For å komme til bunns i dette, lar jeg multimeteret ligge i garasjen og så måler jeg hver gang jeg skal lade.
Jeg har i alle fall allerede, etter å ha vært elbileier i mindre enn to døgn, erfart at det blir tungvint å måtte håndtere ladekabelen inn og ut av bilen hver gang man parkerer/kjører i vei :)

LMOR

Jeg har den alltid i, og kjøpte en annen kladd til å ha i bilen.
Hva naboene bruker burde ikke spille så stor rolle for feilen din, hvis ikke de har feil å sitt utstyr. Trekker dere for mye strøm til sammen, så burde sikringen gå. Kan ikke tenke meg at bilen klarer å detektere at kursen har for mye trekk ift sikringsstørrelsen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

Sitat fra: havardolini på torsdag 27. august 2015, klokken 10:46
Jeg har i alle fall allerede, etter å ha vært elbileier i mindre enn to døgn, erfart at det blir tungvint å måtte håndtere ladekabelen inn og ut av bilen hver gang man parkerer/kjører i vei :)

Det blir en vanesak, men nå er kanskje ikke BMW-kladden av de minste. Jeg var selv fra førse dag avhengig av lading både på jobb og offentlig stolpe hjemme så jeg måtte koble opp og ned to ganger daglig. Gikk ikke lang tid før jeg bestillte kladdløs ladekabel til Leafen.

moonbuggy

Jeg har ekstrakladd i veggoppheng hjemme (opptil 32A). Da er det bare å plugge i bilen. Fordelen med ekstrakladd, er at man kan ta den med til hytta eller andre steder ved lengre opphold der, hvor den tjener som "fast" ladepunkt.

Den mobiliteten har man ikke med et veggfast opplegg.

Kanon

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 27. august 2015, klokken 16:26
Jeg har ekstrakladd i veggoppheng hjemme (opptil 32A). Da er det bare å plugge i bilen. Fordelen med ekstrakladd, er at man kan ta den med til hytta eller andre steder ved lengre opphold der, hvor den tjener som "fast" ladepunkt.

Den mobiliteten har man ikke med et veggfast opplegg.

Kan man spørre hvilke ekstrakladd det er .?

moonbuggy


Trond.m

Sitat fra: moonbuggy på fredag 28. august 2015, klokken 00:16


Denne fra e-station
Denne har jeg også vurdert å kjøpe. Er den noen som selger den i Norge, eller må jeg importere selv ? Det er jo en kostbar sak, så det hadde vært greit med 5 års reklamasjonsrett på feil.
En annen ting jeg lurer på er om denne med adapter kan tilkobles blå industrikontakt for 3-fas -230V ? Vet om en sånn kontakt på vei til hytta :-)

Ingeniøren

Denne var av de bedre, med postensiale helt 32 A  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: TM på fredag 28. august 2015, klokken 05:47
Sitat fra: moonbuggy på fredag 28. august 2015, klokken 00:16


Denne fra e-station
Denne har jeg også vurdert å kjøpe. Er den noen som selger den i Norge, eller må jeg importere selv ? Det er jo en kostbar sak, så det hadde vært greit med 5 års reklamasjonsrett på feil.
En annen ting jeg lurer på er om denne med adapter kan tilkobles blå industrikontakt for 3-fas -230V ? Vet om en sånn kontakt på vei til hytta :-)
Jeg tror ikke den kan handles i Norge, men kjøpes via nettet - de virker veldig seriøse, men med dagens Eurokurs koster den jo litt.
Mens jeg ventet på bilen laget jeg adaptare til "alt", også til blå trefase. Foreløpig har jeg ikke brukt noen.

havardolini

Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 15:16
Det blir en vanesak, men nå er kanskje ikke BMW-kladden av de minste. Jeg var selv fra førse dag avhengig av lading både på jobb og offentlig stolpe hjemme så jeg måtte koble opp og ned to ganger daglig. Gikk ikke lang tid før jeg bestillte kladdløs ladekabel til Leafen.
Da regner jeg med at du bestilte den fra elbilhjelpen.no? Det er den eneste kladdløse jeg kan finne som også er justerbar.
Bør jeg kjøpe den med schuko eller CEE? Dersom jeg kommer til å bruke den mest på schuko, er det sikkert bedre å ikke måtte bruke en overgang?

LMOR

Sitat fra: havardolini på mandag 31. august 2015, klokken 11:09
Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 15:16
Det blir en vanesak, men nå er kanskje ikke BMW-kladden av de minste. Jeg var selv fra førse dag avhengig av lading både på jobb og offentlig stolpe hjemme så jeg måtte koble opp og ned to ganger daglig. Gikk ikke lang tid før jeg bestillte kladdløs ladekabel til Leafen.
Da regner jeg med at du bestilte den fra elbilhjelpen.no? Det er den eneste kladdløse jeg kan finne som også er justerbar.
Bør jeg kjøpe den med schuko eller CEE? Dersom jeg kommer til å bruke den mest på schuko, er det sikkert bedre å ikke måtte bruke en overgang?
Hvis du skal bruke den på 16A, så ville jeg ha valgt CEE og overgang. Overgangen bruker du på alt under 16A. Da kan du sørge for at du kun lader 16A hvis de har CEE. Lading med 16A via schuko bør unngås.
Kjøper du en kabel på maks 13A ville jeg valgt schuko.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

Sitat fra: havardolini på mandag 31. august 2015, klokken 11:09
Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 15:16
Det blir en vanesak, men nå er kanskje ikke BMW-kladden av de minste. Jeg var selv fra førse dag avhengig av lading både på jobb og offentlig stolpe hjemme så jeg måtte koble opp og ned to ganger daglig. Gikk ikke lang tid før jeg bestillte kladdløs ladekabel til Leafen.
Da regner jeg med at du bestilte den fra elbilhjelpen.no? Det er den eneste kladdløse jeg kan finne som også er justerbar.
Bør jeg kjøpe den med schuko eller CEE? Dersom jeg kommer til å bruke den mest på schuko, er det sikkert bedre å ikke måtte bruke en overgang?

Bestillte min direkte fra Charge-Amps i Sverige, var ikke mange forhandlere av den her i landet på den tiden. I tillegg var ventelistene lange.

Jeg mener at man har den kontakten på kabelen som man bruker mest. Er det kun schuko der man lader så har man schuko på ladekabelen og bruker overgang til CEE de gangene det trengs. Er det overvekt av CEE der man lader har man CEE på ladekabelen og bruker overgang til schuko ved behov. Ved 50/50 ville jeg nok også ha valgt CEE og sikkert også hvis det bare var en svak overvekt av schuko.

På to år og 52.000km der jeg ikke kan lade hjemme annet enn å sperre veien og bruke 25m skjøteledning har jeg ennå tilgode å komme til et ladested der hverken schuko eller CHAdeMO har vært tilgjengelig. CEE-adapterkabelen min ligger fortsatt ubrukt og Type2-Type1 kabel er for min del ikke innkjøpt enda.

havardolini

Sitat fra: LMOR på mandag 31. august 2015, klokken 11:22
Hvis du skal bruke den på 16A, så ville jeg ha valgt CEE og overgang. Overgangen bruker du på alt under 16A. Da kan du sørge for at du kun lader 16A hvis de har CEE. Lading med 16A via schuko bør unngås.
Kjøper du en kabel på maks 13A ville jeg valgt schuko.
Jeg heller nok mot CEE, tror jeg... Ett av argumentene med å kjøpe en ny kabel, er jo at den uten bekymring skal kunne brukes på 16A.
Er det slik at når jeg bruker en justerbar kabel, så skal bilens ladestrøm stå på maks, og så skjer all justering på kabelen?

emil

Sitat fra: havardolini på mandag 31. august 2015, klokken 16:46
Er det slik at når jeg bruker en justerbar kabel, så skal bilens ladestrøm stå på maks, og så skjer all justering på kabelen?

Du kan velge, men laveste innstilling bestemmer hastigheten. Hjelper ikke om kabelen er satt til 16A om bilen står på f.eks 6. Og motsatt hvis kabel står på 6A og bilen vil ha maks. I begge tilfellene vi lading foregå på 6A.

LMOR

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 17:00
Sitat fra: havardolini på mandag 31. august 2015, klokken 16:46
Er det slik at når jeg bruker en justerbar kabel, så skal bilens ladestrøm stå på maks, og så skjer all justering på kabelen?
Du kan velge, men laveste innstilling bestemmer hastigheten. Hjelper ikke om kabelen er satt til 16A om bilen står på f.eks 6. Og motsatt hvis kabel står på 6A og bilen vil ha maks. I begge tilfellene vi lading foregå på 6A.
Det stemmer ikke helt tror jeg. Innstillingene i bilen har ingen påvirkning på min kabel i hvert fall. Det er innstillingen på kabelen som bestemmer. På standardkladden er det ingen fysisk instilling, så der er det bilen som bestemmer. Jeg kjøpte først en ren 16A kabel, i den tro at jeg kunne stille inn fra bilen på samme måte som en standard kladd, men det gikk ikke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA