Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

moonbuggy

Jeg har testet ELPA 32A laderen (bilde under)
Den funker bra. Ved strømbrudd, så husker den valgt strøm, og starter lading med samme strømstyrke som valgt før strømbruddet. Ladekabelen virker til å være av høy kvalitet, svært myk og samarbeidsvillig. Et pluss er lengden, hele 7,5 meter. Hvor mye støt og vann boksen tåler er jeg usikker på.

www.e-station-store.com/74-thickbox_default/evr1-type-2-max-74-kw.jpg

Jone

Står det noe IP-grad eller lignende bakpå boksen? Sitter omtrent klar til å bestille denne selv, og kommer til å bruke den som "på-tur"-lader.

AyuCon

Står IP44 på produsentens hjemmeside.

moonbuggy

Nei, det står ingen IP grad. Boksen virker ganske tett. Du kan vippe opp noen smålokk på hver side, men det er kun til skruene som holder halvdelene sammen. Selve boksen virker ikke særlig tjukk så jeg tror ikke den tåler all verden. For meg vil den stort sett henge i garasjen. På tur vurderer jeg en enkel liten plastboks med lokk å leggen den i som dobbel sikring. (litt modifisert med utgang for kabler og kanskje et oppheng)

snakkis

Legger merke til at denne kun "anbefaler" schuko opp til 10A, mens standardladeren er på 12A.

LMOR

Sitat fra: snakkis på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:06
Legger merke til at denne kun "anbefaler" schuko opp til 10A, mens standardladeren er på 12A.
Det er EU standarden. i3 leveres faktisk med 10A standard kladd i flere land.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#381
Sitat
Et pluss er lengden, hele 7,5 meter. Hvor mye støt og vann boksen tåler er jeg usikker på.

www.e-station-store.com/74-thickbox_default/evr1-type-2-max-74-kw.jpg
Jeg her kikket nærmere på ELPA boksen. Den er vantett, sikret med gummipakning innenfor skruene som holder den sammen. Strømkabel inn og og ut likeså. Boks IP 67 ? med 32A blå kontakt IP 44.

snakkis

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:11
Sitat
Et pluss er lengden, hele 7,5 meter. Hvor mye støt og vann boksen tåler er jeg usikker på.

www.e-station-store.com/74-thickbox_default/evr1-type-2-max-74-kw.jpg
Jeg her kikket nærmere på ELPA boksen. Den er vantett, sikret med gummipakning innenfor skruene som holder den sammen. Strømkabel inn og og ut likeså. Boks IP 67 ? med 32A blå kontakt IP 44.
Bestilte du fra den nettsiden, eller har du funnet en norsk distributør?
Pris?

moonbuggy

Den kommer med 7,5 m. på selve ladekabelen. Nettkabelen er kort bare ca. 30 cm. Jeg kjøpte også med veggfeste (relativt dyrt 35 Euro). TNT beregnet "statistisk pris" på moms osv. og la på 1400kr.
Boksen ble bestilt fra e-station web siden. Frakt er gratis, og TNT express brukte 5-6 dager på å få den fra Italia til døren min.

TorS

Jeg hadde lyst på en lader med CEE kontakt og fant fram til Mennekes 35076 16A, men syntes prisen var noe stiv. Jeg leste tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12770.0.html vedr. lader fra Volvo. Denne så ut til å være identisk med Mennekes laderen bortsett fra gul ledning. Jeg kommer fra Hedmark og det var ikke vanskelig å finne noen som skulle en «Harry» tur til Sverige. I dette tilfelle Charlottenberg. Via volvo.se fant jeg fram til nærmeste volvoforhandler til Charlottenberg (Helmia Bil AB). Sendte en e-post og lurte på om de kunne skaffe ladekabelen (artikkel VO 31407095) og sende den poste restante til Charlottenberg. De foreslo at jeg like gjerne kunne bestille hos bilforhandler i Charlottenberg og foreslo Engelbrekts Motor AB. Søkte de opp på Google, sendte e-post, fikk positivt svar og pris på SEK 3.898,-. Jeg spurte om det var greit at jeg betalte på forhånd, slik at vedkommende som skulle hente den for meg, slapp å legge ut. Det var greit og inkl. lokalt bankgebyr betalte jeg NOK 3.575,-. (Husk at man må være i Sverige 24t for å ta denne inn avgiftsfritt.) Så kostet det 150,- for å sende den til meg. Totalt 3.725,-. Dvs. 3.000,- spart i forhold til norsk pris. Jeg fikk testet den i dag og den virket fint.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Batteritralla

Sitat fra: TorS på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:45
Jeg hadde lyst på en lader med CEE kontakt og fant fram til Mennekes 35076 16A, men syntes prisen var noe stiv. Jeg leste tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12770.0.html vedr. lader fra Volvo. Denne så ut til å være identisk med Mennekes laderen bortsett fra gul ledning. Jeg kommer fra Hedmark og det var ikke vanskelig å finne noen som skulle en «Harry» tur til Sverige. I dette tilfelle Charlottenberg. Via volvo.se fant jeg fram til nærmeste volvoforhandler til Charlottenberg (Helmia Bil AB). Sendte en e-post og lurte på om de kunne skaffe ladekabelen (artikkel VO 31407095) og sende den poste restante til Charlottenberg. De foreslo at jeg like gjerne kunne bestille hos bilforhandler i Charlottenberg og foreslo Engelbrekts Motor AB. Søkte de opp på Google, sendte e-post, fikk positivt svar og pris på SEK 3.898,-. Jeg spurte om det var greit at jeg betalte på forhånd, slik at vedkommende som skulle hente den for meg, slapp å legge ut. Det var greit og inkl. lokalt bankgebyr betalte jeg NOK 3.575,-. (Husk at man må være i Sverige 24t for å ta denne inn avgiftsfritt.) Så kostet det 150,- for å sende den til meg. Totalt 3.725,-. Dvs. 3.000,- spart i forhold til norsk pris. Jeg fikk testet den i dag og den virket fint.

Jeg har en sånn, 16A utgaven med CEE støpsel.

Har ladet ca 12000 km på min Model S med denne uten eneste feilmelding, og det er IKKE vanlig på Model S  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

TorS

Jeg brukte Volvoladeren  (Mennekes 16A CEE kontakt, gul ledning) ved saktelading i helgen ved St.Olav i Trondheim. Brukte en overgang kjøpt på Biltema. Det var -2,5 grader. Etter at appen meldte om fulladet bil satte jeg på forvarming og gikk for å hente bilen. På veg opp sjekket jeg appen på nytt og da blinket det rødt på ladesymbolet med tekst "Ladefeil". Når jeg kom fram blinket det rødt på alle lysene på laderen slik som andre her har meldt om på "vanlig" Mennekes lader. Det hører muligens til historien at jeg tidligere på dagen prøvde med standardladeren bare for å teste. Den lyste Ground present, som har vært mye diskutert. Den lyser ikke hjemme.

For 3 uker siden meldte jeg til min selger om problemet med at bilen ikke lader med full effekt ved AC lading. De tok bilen inn på verksted og jeg fikk beskjed, slik som andre har meldt på forumet, om at de jobber med en løsning som skal omfatte både maskinvare og programvare. Jeg skulle få beskjed så snart det var på plass så skulle jeg få fikset dette.

Kan det være at disse svakhetene i bilen, gjør at Volvo/Mennekes laderen reagerer på ett eller annet bilen gjør, når den starter lading igjen etter at batterinivået har blitt lavt nok?
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

Altså er ikke alternativet å kjøpe Volvoladeren i stedet for fra nofuel...

Det diskuteres spenningsfall i en annen tråd samtidig. Kan det være et problem i kombinasjon med flere ting?

De gangene jeg har fått feil, så tror jeg jeg alltid har brukt en overgang/skjøteledning, på en kontakt som også har jordingsutfordringer, og ikke når jeg har koblet til direkte til en CEE kontakt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Til info har vi brukt Mennekes laderen siste 14.000km på i3'en, uten så mye som en feilmelding hverken på i3 eller Mennekes-laderen. Vel å merke, uten overganger, skjøteledninger eller andre løsninger ...  8)

LMOR

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 01. desember 2014, klokken 19:55
Til info har vi brukt Mennekes laderen siste 14.000km på i3'en, uten så mye som en feilmelding hverken på i3 eller Mennekes-laderen. Vel å merke, uten overganger, skjøteledninger eller andre løsninger ...  8)
Så bra, jeg har ikke hatt feilmelding på standard-kladden på 9mnd, som er montert i garasjen på samme måte som din lader :-)
Jeg har stort sett ikke hatt feilmelding på Mennekes heller, men det er den som er med på tur, og da havner du av og til på anlegg med "ukjent status" og/eller må bruke skjøteledning. Det er også da det er en lite behagelig følelse å se at alt blinker rødt, og du er tom for strøm og 10 mil fra nærmeste hurtiglader...
Jeg må kunne stole på laderen. Min erfaring er at Mennekes er mer kresen en standardladeren, som tross alt bare lyser gult pga jord"feil". Har sendt flere email til nofuel.. men ingen svar. Lurer på om de dekker bilredning hvis det er feil på deres lader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA