Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

Olemann


Det er denne tankeboksen jeg for tiden er i.  Har i dag iOn som i praksis bil nr 1 og har kjøpt en 10/16 (14) lader til den som er fast plassert i bilen, i garasjen er kun standard kladden på 10A. Og det har holdt for meg også. Lader på jobb daglig.

Så tror jeg er på vei mot samme løsning for i3, altså en 10/16 kladd liggende i bilen, og kun 10A i garasjen.

På sikt så tror jeg nok 32A hjemmeboksen kommer ned mot 3-5.000.- så da får det heller komme da.

Må i tillegg grave opp 25 meter i hagen og legge ny 32A jordkabel, + opplegg i garasjen, så går på noen kroner der og. Men med en pensjonert elektriker-nabo blir det ikke syke priser likevel.

Så kanskje en 10/16A Mennekes kladd blir kjøpt først her også, gaven graves nok og kabel legges, men 32A hjemmeboksen kjøper jeg heller når konkurransen er hyggeligere for kjøpere:-)

Mvh Ole


Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 16. april 2014, klokken 17:34
Sitat fra: Olemann på onsdag 16. april 2014, klokken 17:04OK, så bare en passiv kabel følger med ...

Som du selvsagt skal bruke på alle AC 32A ladestasjoner rundt om i landet også. Som for eks. hos alle BMW-forhandlerene. Men trenger du virkelig 32A lading hjemme? Vi bruker i3'en som bil nr.1 hjemme (var jo ment som nr.2) og har hittil ikke hatt bruk for 32A lading hjemme ...  :)

Jeg skjønner selvsagt at mange forhandlere vil pushe på oss utstyr til 10.000,- - 15.000,- for ett behov som vi egentlig ikke har.  ???

Mener du at det kniper om rekkevidden med 12A, så anbefaler jeg at du prøver prøver løsninger med 16A i sedet for å hoppe rett på 32A-løsninger. For det er ikke bare prisen på nettsiden som blir totalen. Elektriker, timepris, kabler, kurser, sikringer, annet matriale osv osv kommer i tillegg.  ;)

SE

Trolig er den 32A veggboksen  et brukbart kjøp... Har satt sammen en selv... uten å ha summert , tror jeg det ikke er fryktelig mye rimeligere enn den fra elbil hjelpen.  Type2 pluggen ble dyr fra ev connectors.Com.

O

LMOR

Sitat fra: Karbon på torsdag 17. april 2014, klokken 13:02
Ser ut til at jeg går for noe som dette fra elbilhjelpen.no



Fungerer fint på enfas 16A og 32A.
Det var rett før jeg også kjøpte denne, men det er ikke lov å koble denne til 16A, selv om du stiller den på 16A eller mindre. Og det er 16A eller mindre jeg trenger mest.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. april 2014, klokken 15:57
Det var rett før jeg også kjøpte denne, men det er ikke lov å koble denne til 16A, selv om du stiller den på 16A eller mindre. Og det er 16A eller mindre jeg trenger mest.
Jo da, dersom du benytter et adapter leverandøren sier du kan benytte i forbindelse med denne får du lov.
Verre er det om du kobler 16A utstyr til en 32A kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Karbon

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. april 2014, klokken 15:57
Sitat fra: Karbon på torsdag 17. april 2014, klokken 13:02
Ser ut til at jeg går for noe som dette fra elbilhjelpen.no



Fungerer fint på enfas 16A og 32A.
Det var rett før jeg også kjøpte denne, men det er ikke lov å koble denne til 16A, selv om du stiller den på 16A eller mindre. Og det er 16A eller mindre jeg trenger mest.

Lov og lov.  Hvis du bruker 3-fas stikk 16A /32A er vel alt på stell.  Funker fint på vanlig stikk også.  Bare pass på så det ikke går varmt i kontakten.  Hvis du har en vanlig stikk kan du bytte ut med en 3-fas stkk og da slipper du å tenke på varmgang i kontakten.  Kabel frem til 1-fas og 3-fas er 2,5mm som standard uansett på 16A kurs.  Koblinger kjøpes billig på Clas Olson..  :)

LMOR

Hvis den KAN trekke 32A, så får du ikke koble den til 16A kabel. Du kan selvfølgelig gjøre det på egen risiko, men dagen noen vrir bryteren til 32A og huset brenner ned, så kan du få en liten utfordring.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. april 2014, klokken 20:55
Hvis den KAN trekke 32A, så får du ikke koble den til 16A kabel. Du kan selvfølgelig gjøre det på egen risiko, men dagen noen vrir bryteren til 32A og huset brenner ned, så kan du få en liten utfordring.

Hva da med alle som har komfyr på 20A eller 25A kurs? Jeg sjekket spesifikasjoner på et par nye komfyrer nå, og de kan stort sett trekke mellom 9 og 11kW om man skrur på alt samtidig. 25A er 5750W...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Hvis det er en lovlig komfyr, så begrenser den dette selv. Bare prøv, du vil ikke kunne trekke mer enn det som står bakpå komfyren.

På min reduseres 2 og 2 plater ned i forhold til hverandre slik at maks blir ca 2500w og ikke 4500w osv.

Og når stekeovnen er blitt varm, så trekke den ikke 2000w kontinuerlig++ du skjønner sikkert poenget :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Bare for å gjenta meg selv:
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. april 2014, klokken 18:58
Sitat fra: LMOR på torsdag 17. april 2014, klokken 15:57
Det var rett før jeg også kjøpte denne, men det er ikke lov å koble denne til 16A, selv om du stiller den på 16A eller mindre. Og det er 16A eller mindre jeg trenger mest.
Jo da, dersom du benytter et adapter leverandøren sier du kan benytte i forbindelse med denne får du lov.
Verre er det om du kobler 16A utstyr til en 32A kurs.
Men samtidig er det jo slik at du også har et ansvar for å stille ned strøm trekket til noe som er lovlig.

De finnes et utall eksempler på at det er mulig å koble til utstyr som trekker adskillig mer enn hva en kurs er sikret med. Det er dit ansvar at du ikke belaster mer, men så kommer sikkerhetes barriæren som heter sikring inn og redder deg um du en gang skulle  glemme å tenke deg om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Alle får vel da vurdere dette på egen risiko, men det å trekke 32A fra en 16A kurs er ikke en "normal" feil. Og når så mange her inne er skeptisk til å trekke 16A fra en 16A kurs...
Slik jeg har forstått det, så er det ikke lov å koble denne til 16A, selv om du skrur den ned, og billige overganger må du lage selv... Overganger fra 32A til 16A er i hvert fall ikke lov å selge uten at du kjøper en kabel/boks med innebygd sikring. Men da ble det for mye penger, styr og tar for mye plass for meg. Det er ikke mange steder du finner en 32A CEE kontakt i forhold til mitt bruk, og en fastmontert 32A veggboks er da en bedre løsning (som jeg ikke trenger enda).
Jeg ville kun få frem ulempen med denne boksen, da disse "utfordringene" var grunnen til at jeg gikk for en løsning som er sikrere og mer anvendelig for mitt bruk.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Skal du ha et fast opplegg i garasjen er det aller beste å installere et fast type 2 ladepunkt med fastmontert kabel, og da tilpasset den kursen du har. Så skal du ha en 16A ladestasjon i garasjen kjøper du en slik for fast montasje.

Trenger du en semiportabel stasjon 32A for å kunne bruke på tur, er denn som er vis over en grei sak, og utstyrt med adaptere fra leverandøren lovlig i bruk også på kurser med lavere strømstyrker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 18. april 2014, klokken 07:04
Hvis det er en lovlig komfyr, så begrenser den dette selv. Bare prøv, du vil ikke kunne trekke mer enn det som står bakpå komfyren.

Vil det si at alle komfyrer begrenser seg til 20A? Det er jo bare 4600W. Skal man koke opp et par ting samt varme stekeovnen vil det da ta en hel evighet. Dessuten er det jo merkelig at de oppgir maks effektforbruk på f.eks 9700W om den faktisk bruker 4600W maks...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 18. april 2014, klokken 08:46
Alle får vel da vurdere dette på egen risiko, men det å trekke 32A fra en 16A kurs er ikke en "normal" feil. Og når så mange her inne er skeptisk til å trekke 16A fra en 16A kurs...
Slik jeg har forstått det, så er det ikke lov å koble denne til 16A, selv om du skrur den ned, og billige overganger må du lage selv...

Hva da med en blå 32A kontakt sikret med f.eks 25A? Det er jo fullt lovlig. Mener du det da er ulovlig å koble en UMC til denne for å lade en TMS, siden man da vil trekke 32A om man glemmer å stille ned?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. april 2014, klokken 11:09
Sitat fra: LMOR på fredag 18. april 2014, klokken 08:46
Alle får vel da vurdere dette på egen risiko, men det å trekke 32A fra en 16A kurs er ikke en "normal" feil. Og når så mange her inne er skeptisk til å trekke 16A fra en 16A kurs...
Slik jeg har forstått det, så er det ikke lov å koble denne til 16A, selv om du skrur den ned, og billige overganger må du lage selv...

Hva da med en blå 32A kontakt sikret med f.eks 25A? Det er jo fullt lovlig. Mener du det da er ulovlig å koble en UMC til denne for å lade en TMS, siden man da vil trekke 32A om man glemmer å stille ned?

Aner ingenting om Tesla utstyr, og refererer bare det de som selger boksen vi snakker om sa til meg. Sjekk med butikken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

Om man har ett normalt strømopplegg med kurser tilpasset ledningstverrsnittet, så er det da ikke farlig å koble på noe som kan trekke langt mer enn kursen. Man vil aldri klare å lade 32A på en 16A kurs, uansett hvor mye en ber om det. På forbruk høyere enn 16A så går sikringen til kursen. Så det blir meningsløst å ha 32A lader på en 16A kurs.

I praksis så kan en jo oppleve dette i mange tilfeller på vanlig 1-fas 10A om en kobler på noe som trekker mye. Ei sag, en kompressor, en varmovn eller 2 osv.

Richard

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA