Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: Mugg i soltaket.

Startet av laumb, mandag 17. februar 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

laumb

6 plussgrader, blå himmel, tørre veier.

I dag var dagen for først tur med musikken på maks, soltaket åpent og godfølelsen i kroppen. :)

Som en del av servicebulletin har Tesla montert en filttape i midten av soltaket fremre, nedre kant.

Parkerte hjemme og fant mugg.

Finner det ikke noen andre steder i kombinasjon med soltaket eller rundtom.

Har du opplevd dette eller er det bare meg?

Løsning:
Trinn 1 - tørket det bort.
Trinn 2 - be Tesla om en ny filtbit.


Foleson

#1
3. Finne ut av mulige årsaker

4. Ozonbehandle bilen.

Mugg i bil er helt jævlig, og du blir egentlig ikke kvitt det med mindre du dreper ALT som er i bilen. Jeg håper virkerlig ikke at dette viser seg og være et vanlig problem i biler med Pano.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Gressvikingen

Kanskje en god grunn til å ikke kjipe så fælt med ventilasjon og AC???
P85D"+"

cra

Det må da finnes ett eller annet middel som den filtbiten burde ha vært behandlet med i forkant, for å unngå muggdannelse?? Slik skal det i alle fall ikke være. Greit nok at det vokser noe mose (og ved ett enkelt høve en aldri så liten bjørkespire - kanskje jeg skulle altt den vokse, og få miljøfritak for det siden bilen da ville redusere CO2-innholdet i lufta rundt seg når den står parkert) i et luftinntak på min 15 år gamle caravelle, men slik skal det da ikke være på en ny bil!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Birger

Sitat fra: laumb på mandag 17. februar 2014, klokken 16:15
6 plussgrader, blå himmel, tørre veier.

I dag var dagen for først tur med musikken på maks, soltaket åpent og godfølelsen i kroppen. :)

Som en del av servicebulletin har Tesla montert en filttape i midten av soltaket fremre, nedre kant.

Parkerte hjemme og fant mugg.

Finner det ikke noen andre steder i kombinasjon med soltaket eller rundtom.

Har du opplevd dette eller er det bare meg?

Løsning:
Trinn 1 - tørket det bort.
Trinn 2 - be Tesla om en ny filtbit.



Nå ble jeg rett og slett lettet for at jeg ikke valgte pano. Med min astma tror jeg ikke det der hadde vært særlig bra!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

ebbrey

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 17. februar 2014, klokken 17:01
Kanskje en god grunn til å ikke kjipe så fælt med ventilasjon og AC???

Kjører med AC på hele tiden og bruker også åpen 12% "vent" stilling på soltaket. (ja også i minusgrader og regn) Regner med dette ikke er noe problem da. Men får sjekke selv.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

cra

Sitat fra: ebbrey på mandag 17. februar 2014, klokken 17:25
Sitat fra: Gressvikingen på mandag 17. februar 2014, klokken 17:01
Kanskje en god grunn til å ikke kjipe så fælt med ventilasjon og AC???

Kjører med AC på hele tiden og bruker også åpen 12% "vent" stilling på soltaket. (ja også i minusgrader og regn) Regner med dette ikke er noe problem da. Men får sjekke selv.

Nå som det har dukket opp som en mulig problemstilling er det bare å følge med, ja, og ta knekken på det ved første antydning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ctr46

Geez.. det der var nasty... Håper ikke dette er et vanlig problem. Min skal også leveres med pano tak... Kanskje sette inn den filtduken med noe før levering...
.

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

laumb

Godt luftet garasje (isolert, men kald) om natten. Ute om dagen.

RaBalder

Kanskje du ikke kjører nok med bilen din  ::)

frekri

Shit ass. Mugg er jo rimelig flink til å spre seg, ville jobbet litt for å ha lav luftfuktighet i bilen etter noe slikt. Litt usikker på om mugg dør når det er tørt eller blir bare liggende og venter på høyere luftfuktighet?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Newbee

Jeg kjørte forbi en mod S EL 25xx7 søndag, E18 retning Drammen, og reagerte på at sidevinduene så klissvåte ut. Jeg kunne nesten ikke se sjåføren inni. Mine ruter i den gamle fossilen var knusktørre.

Jeg undres om det er slik at "rekkeviddeangsten" medfører at folk ikke fyrer tilstrekkelig inne i kupeen nå på vinteren,  med de følgene at luftfuktigheten inne i bilen blir svært høy? Tror det på sikt kan medføre mye større problemer med mugg, sopp, irr og korrosjon, enn å om rekkevidden reduseres med noen km mellom hver lading.
Ikke spar på varmen om dere ikke må.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Jærbuen

Og hva er den filtduken godt for?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA