Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av Teslanewbie, fredag 14. februar 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

JohanH

Jeg førte på Glare da bilen var ny. I høst skånsomme vask med skumkanon med Bilthamber skum og mild Chemical guys såpe. Nå i vinter kun litt sporadiske avspylinger og nå en børsteløs vask på Statoil. Belegget var nok der like mye før vasken, men ble mye mer tydelig da bilen ellers ble ren.

Jeg mailer dem nå så får vi se hva det blir til...

Teslanewbie

Ser at dere har postet dette også på TMC forum, bra !

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/28681-Corroding-side-view-mirror-brackets-on-norwegian-cars

...............

Tectyl behandling av bilen ser ut å bli mer og mer nødvendige..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Ser nå at jeg også har dette på min bil. Vises faktisk godt til tross for grå, skitten bil.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. mars 2014, klokken 13:39
Ser nå at jeg også har dette på min bil. Vises faktisk godt til tross for grå, skitten bil.

Jeg har sett disse stripene på utallige TMS nå i den siste tiden.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OleJA

Er det noen som har sett dette på hvit bil? Tror jeg må ta en grundig titt neste gang jeg vasker bilen.

JohanH

Hvilken mail adresse har dere hatt best/raskest respons fra når det gjelder disse feilmeldingene? Håper servicesenteret i Drammen er oppe og går fullt nå slik at jeg får fixet bilen der.

Veggen

Er akkurat inne fra en vaskerunde.
Hadde også noen grå striper under speilene, dog mye mindre enn vist på bildene til JohanH.

Stripene var fremdeles synlige etter første runde med Prickbort og Bilthamber skum med avspyling.
Etter berøringsvask med Gwash var mesteparten borte og litt ekstra gnikking med mikrofiberhanske tok resten.

Bilen ble Gtechniq behandlet av DavidRS i Januar, mulig det er dette som gjør at stripene er mulig å fjerne uten altfor stor innsats.

VigdisA

Disse har vært på bilen siden sist vask forrige helg - kom ikke vekk ved vask på fredag heller(berøringsfri høytykksvask). Har brukt mye av dagen på å rense lakken med lakkrens og polere.
Alt gikk heldigvis vekk forholdsvis lett, men det blir interessant å se hvor fort det kommer igjen - for idet jeg hadde fått vekk all polish begynte det å regne. Dette er en perlehvit
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Yagi

Jeg har også disse stygge stripene på min bil. Ble obs dette etter siste vask. Tok en titt bak pakningen inne i døren bak der speilet er festet. Dette er hva jeg ser:

(bildet er riktig vei - det er klisterlappen som er opp-ned)

Jeg aner ikke om dette er normalt - men ihvertfall har aluminiumsbraketten som vises her et jevnt oksidasjonsbelegg over det hele. Ser nesten muggen ut  ::)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Kallagtunet

Ser ikke bra ut. Da er det ikke rart at det renner aluminiumoxyd nedover dørene. Får håpe dette ikke skjer på mer vitale bærende komponenter!

Teslanewbie

Sitat fra: Yagi på mandag 17. mars 2014, klokken 07:15
Jeg har også disse stygge stripene på min bil. Ble obs dette etter siste vask. Tok en titt bak pakningen inne i døren bak der speilet er festet. Dette er hva jeg ser:

(bildet er riktig vei - det er klisterlappen som er opp-ned)

Jeg aner ikke om dette er normalt - men ihvertfall har aluminiumsbraketten som vises her et jevnt oksidasjonsbelegg over det hele. Ser nesten muggen ut  ::)

Nettopp, som jeg skrev ovenfor , denne korrosjon har alle som har striper på dørene .  Her må tesla skifte på alle biler .
Jeg er og urolig for hva av andre deler som ikke holder mål og som har sluppet igjennom kvalitetskontrollen. Kan bli stygt i løpet av noen år.  Hele rammen er jo av aluminium..  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Det blir nok mange deler som må byttes på den første versjonen av Model S. Det som dog bekymrer meg mest for tiden er at Tesla fortsetter å pumpe mange biler ut i markedet. Her i Norge har ikke serviceapparatet sjans til å henge med, og nå kommer det tusenvis av nye biler som høyst sannsynlig vil kreve en del servicearbeid med tiden. Og hva skjer da med ventetidene ved service-verkstedene.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Må si at jeg er oppriktig bekymret over at man ikke har grunnleggende materiallære i bunn når man masseproduserer biler som er ment for premiumsegmentet. Basert på bildene er det jo en reell fare for at delen svikter og speilet faller av etter en tid. Det skal ikke mange slike tabber til før selskapet står i fare for å gå under - spesielt ikke hvis vi snakker om større deler enn denne - og da kan vi skyte ei hvit pil etter reklamasjons- og garantirettigheter.  Det er faktisk en ulempe for oss forbrukere at salget ikke har gått via forhandler om så skulle skje - i så fall kunne et eventuelt krav kunne rettes mot denne om produsenten ikke lenger fantes.

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. mars 2014, klokken 08:22
Det blir nok mange deler som må byttes på den første versjonen av Model S.

Ja, men hva gjør man når rammen er angrepet ? Ikke så lett å skifte ...  Kan bli dyr moro dette ser jeg hvis bilen viser seg å ikke tåle norsk vinter .  VeiSaltløsningen tar seg inn overalt og sammen med evt strøm lekkasje kan vanlig og galvanisk korrosjon årsake stygge skader på bilens vitale deler og bærende konstruksjon hvis ikke disse er beskyttet godt.

Som nevnt har jeg eiet en BMW z3 mange år siden, denne hadde en sidespeilholder som var av aluminium og som var lakkert.  Lakken begynte å bobble opp etter noen år , under var hele konstruksjonen smuldret opp, en dag når jeg skulle folde inn speilet brakk hele konstruksjonen , styrken i metallen hadde blitt svekket grunnet korrosjonen.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Karosseriet er såvidt jeg vet dekket i nødvendig coating. Jeg er mer bekymret for andre udekkede alu-deler som kan ende opp med å korrodere etter hvert. Det vi ser korrodere nå er tross alt en ubehandlet og samtidig eksponert aluminiumsbrakett festet på utsiden av bilen. Dette setter diskusjoner som «årsmodell» og «bombrikken er stygg» i perspektiv. Mange som ikke har tenkt igjennom hva de kjøper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA