Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Veggen

Vurderer også ContiSilent til P85+.
Hører gjerne erfaringer med disse kontra Pilot Sport, kjørefølelse, levetid, støy...

Egil Fonn

Sitat fra: SteinR på onsdag 04. mai 2016, klokken 09:23
men er usikker på hva forskjellen er mellom 5 ContiSilent og 5P ContiSilent modellene.

Takker for svar.
Fant følgende forskjell på disse to. Mønster, fart og pris.
5 ContiSilent: Rullemotstand E. Våtvei A. Lyd 72db Hastighet W opptil 270kmh pris 3054.- (dekkonline.no)

5P ContiSilent: Rullemotstand E. Våtvei A. Lyd 72db Hastighet Y opptil 300kmh pris 3398.- det er også forskjell på mønster

Ser at 21¨orginalhjulene PS2 har bedre data: Rullemotstand C. Våt vei A. Lyd 70db Hastighet Y opptil 300kmh pris 3838.-
Alikevell oppleves de mer støyende i praksis enn 5 ContiSilent??

Vurderer bytte til 19¨sommerhjul. Fikk tilbud fra lokal dekkforhandler  som anbefalte Michelin Primacy 3. 245/45R19(Y102) Rullemotstand B. Våt vei A. Lyd 69db Hastighet Y opptil 300kmh pris 2663.-
Har noen erfaring med dette dekket?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Siggen

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 05. mai 2016, klokken 12:12
Sitat fra: SteinR på onsdag 04. mai 2016, klokken 09:23
men er usikker på hva forskjellen er mellom 5 ContiSilent og 5P ContiSilent modellene.

Takker for svar.
Fant følgende forskjell på disse to. Mønster, fart og pris.
5 ContiSilent: Rullemotstand E. Våtvei A. Lyd 72db Hastighet W opptil 270kmh pris 3054.- (dekkonline.no)

5P ContiSilent: Rullemotstand E. Våtvei A. Lyd 72db Hastighet Y opptil 300kmh pris 3398.- det er også forskjell på mønster

Ser at 21¨orginalhjulene PS2 har bedre data: Rullemotstand C. Våt vei A. Lyd 70db Hastighet Y opptil 300kmh pris 3838.-
Alikevell oppleves de mer støyende i praksis enn 5 ContiSilent??

Vurderer bytte til 19¨sommerhjul. Fikk tilbud fra lokal dekkforhandler  som anbefalte Michelin Primacy 3. 245/45R19(Y102) Rullemotstand B. Våt vei A. Lyd 69db Hastighet Y opptil 300kmh pris 2663.-
Har noen erfaring med dette dekket?

Primacy 3 er ett dekk som Tirerack.com anbefalte meg når de var tomme for GY som ble levert før på 19". Kjøpte 21" heller så fikk ikke prøvd det, men Tirerack hadde veldig god erfaring med det på Model S Det er endog dyrere enn GY i 19" men de mente det var noe mer støysvakt samt mer slitesterkt.

TRM

Sitat fra: TRM på mandag 04. april 2016, klokken 12:29
4 stk Landsail LS588UHP innkjøpt, påmontert PH Turbin ll Edition.
Oppdaterer tråden med erfaringer etterhvert.
Da har jeg endelig fått på sommerhjula. Har kjørt 30-40 mil med de, og førsteinntrykket er at de har et meget lavt støynivå. La om fra R2, og registrerte ingen nevneverdig forskjell i støy.

Har ikke kjørt spesielt offensivt med de, så vet ikke hvordan "ekstremegenskapene" er.

De ruller mykere og mer komfortabelt enn hjula som sto på ved utlevering (Pilot Sport).

Kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert, men foreløpig må jeg si meg godt fornøyd med dekkene.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt


Muffinman

Sitat fra: TRM på torsdag 05. mai 2016, klokken 16:58
Sitat fra: TRM på mandag 04. april 2016, klokken 12:29
4 stk Landsail LS588UHP innkjøpt, påmontert PH Turbin ll Edition.
Oppdaterer tråden med erfaringer etterhvert.
Da har jeg endelig fått på sommerhjula. Har kjørt 30-40 mil med de, og førsteinntrykket er at de har et meget lavt støynivå. La om fra R2, og registrerte ingen nevneverdig forskjell i støy.

Har ikke kjørt spesielt offensivt med de, så vet ikke hvordan "ekstremegenskapene" er.

De ruller mykere og mer komfortabelt enn hjula som sto på ved utlevering (Pilot Sport).

Kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert, men foreløpig må jeg si meg godt fornøyd med dekkene.
Takk for at du deler erfaringer så langt. Har to av disse foran på P85 og det du skriver samsvarer med vår erfaring selv om det står dekk med en helt annen karakteristikk bak slik at inntrykket blir litt diffust.

Leter fremdeles etter noen som har disse i 245/45-19 inne for omgående levering; ser ut som de innerste 2 cm av bakdekkene våre er i ferd med å gå til h***** etter bare 150 mil. Spørs om noe har gått galt når de byttet driveuniten i januar. Ødelagte dekk begynner å bli et sikkert vårtegn, for spissingen ble justert vekk i fjor vår også med ødelagte dekk som resultat  >:(     Men ønsker å ha to nye dekk liggende klare, for regner ikke med at det kommer på tale å erstatte ødelagte dekk denne gangen heller  :-[

Cowboystrekk

Sitat fra: TRM på torsdag 05. mai 2016, klokken 16:58
Sitat fra: TRM på mandag 04. april 2016, klokken 12:29
4 stk Landsail LS588UHP innkjøpt, påmontert PH Turbin ll Edition.
Oppdaterer tråden med erfaringer etterhvert.
Da har jeg endelig fått på sommerhjula. Har kjørt 30-40 mil med de, og førsteinntrykket er at de har et meget lavt støynivå. La om fra R2, og registrerte ingen nevneverdig forskjell i støy.

Har ikke kjørt spesielt offensivt med de, så vet ikke hvordan "ekstremegenskapene" er.

De ruller mykere og mer komfortabelt enn hjula som sto på ved utlevering (Pilot Sport).

Kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert, men foreløpig må jeg si meg godt fornøyd med dekkene.
Bra å høre. Del gjerne flere erfaringer etterhvert. Det er fint at det finnes rimelige dekk som er bra, ikke akkurat en billig dimensjon bilen har.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TRM

#1537
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 09. mai 2016, klokken 07:59
Sitat fra: TRM på torsdag 05. mai 2016, klokken 16:58
Sitat fra: TRM på mandag 04. april 2016, klokken 12:29
4 stk Landsail LS588UHP innkjøpt, påmontert PH Turbin ll Edition.
Oppdaterer tråden med erfaringer etterhvert.
Da har jeg endelig fått på sommerhjula. Har kjørt 30-40 mil med de, og førsteinntrykket er at de har et meget lavt støynivå. La om fra R2, og registrerte ingen nevneverdig forskjell i støy.

Har ikke kjørt spesielt offensivt med de, så vet ikke hvordan "ekstremegenskapene" er.

De ruller mykere og mer komfortabelt enn hjula som sto på ved utlevering (Pilot Sport).

Kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert, men foreløpig må jeg si meg godt fornøyd med dekkene.
Bra å høre. Del gjerne flere erfaringer etterhvert. Det er fint at det finnes rimelige dekk som er bra, ikke akkurat en billig dimensjon bilen har.
Kjørte fra Gardermoen til Lommedalen i dag. Fullasta bil, 26 grader, fartsgrensen (pluss litt), klima på LO, AC på, og 6 på vifta. Dekktrykk på 3.7 (sommertemp har økt trykket med 0.2). Lå på 165 wh/km før avkjøring fra E18 Sandvika.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kilroy

Er også interessert i  Landsail LS588UHP, men de er jo umulig å få tak i. Lite håp om at interdekk får de inn om 3 uker, skal bytte før Spania tur i slutten av juni, så det begynner å haste...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Scanner også forskjellige butikker etter disse dekkene. Virker som de nesten alltid er tomme over alt utenom under vintersesongen, ihvertfall i 245/45-19. Dekkonline har aldri hatt dem inne etter hva jeg har observert. Det er masse andre rimelige dekk tilgjengelig, men ingen konkurrerer med Landsail på annet enn pris. Selv premium-dekkene må se seg slått på rullemotstand og støy, som er de viktigste kriteriene for min del.

Lete videre...

djlarsen

Er det noen som har noen erfaringer med dekk fra Lexani? Jeg ser at disse har lav pris "Lexani LX-TWENTY 245/35 R 21 96W XL": http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=5702154.129.15307&kplz=&typ=R-283026&dsco=129&ranzahl=4

Har ikke kjøpt dekk til P85'en før, og lurer også på hva som må gjøres med trykksensorene. Er disse montert i felgen, eller i dekket. Er dette et hensyn ved kjøp av nye dekk på eksisterende felg? Jeg har originale turbin 21" fra Tesla, levert juli 2014.

Har søkt på lexani i forumet med 0 treff, og har lest mange sider av tråden uten å få med meg dette med sensorer ved montering av nye dekk på eksisterende felg.

Muffinman

Kjenner ikke til dette merket.

Sensorer er montert på felgen, så intet trenger å gjøres her ved bytte av dekk foruten å kontrollere at de ikke er løse. Viktig at den som legger om ikke klemmer ved ventil/sensor med dekkmaskinen når det gamle dekket skal av. Gjør man det blir sensoren sannsynligvis ødelagt.

petersv

Hvis det kun er pris som er viktig råder jeg å sjekke finn. Mange som selger nye, eller nesten nye der. Sikkert etter bytte til andre hjul og bruker org. med vinterdekk.

Cowboystrekk

Et litt glemt og rimelig alternativ er nexen nfera su1, de er ofte på lager, har ganske lav rullemotstand og gjør det generelt ganske bra i tester. De er ofte inne og ikke så mye dyrere enn landsail.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA