Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjælp en dansker til færgen,

Startet av Elbilblue, mandag 10. februar 2014, klokken 18:48

« forrige - neste »

Lanber

Ser det er en type 2 32A Salto lader rett nord for Hamar og flere andre ved Gardemoen

fredag

Sitat fra: Lanber på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:44
Få tak i et blått adapter, de finnes i hopetall nå.
Bruke ladekammeratene på https://www.zeemaps.com/map?group=594342

Hvis problemet er at hans europeiske UMC ikke takler jordingen på norsk IT strømnett, så hjelper blått adapter lite.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Tuxedo

Det enkleste er vel bare at Tesla Norge låner ham en norsk UMC frem til lørdag?  Det går jo ekspressbusser til Trysil i et banke kjør som kan ta med denne, så er det noen som har en kontakt hos Tesla og kan videreformidle situasjonen?

Eopheim

Sitat fra: Elbilblue på mandag 10. februar 2014, klokken 18:48
Gode elbilvenner, min familie og jeg er på ferie i Trysil i vores model S. Desværre er nærmeste superlader i Lillehammer, så jeg ville være svært taknemmelig, hvis der findes en Teslaejer eller en anden i Trysil-området med enten en type2-lader eller et rødt mennekse-stik (16amp). Jeg troede, jeg kunne bruge mit schutko-stil på den Mobile lader, men det var ikke muligt, da id for jord åbenbart ikke er det samme i Norge som i Danmark. Jeg kan kontaktes på Tlf +45 29 27 33 59 eller et svar på denne tråd. På forhånd tak for al hjælp.

Jeg skal til Trysil på fredag med min Tesla - har alt av overganger og kabler. Ring meg på tlf 4748180303 så skal vi nok finne ut av det...
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Elbilblue

Kære norske venner, tusind tak for de mange gode råd og tilbud om hjælp. Nu ser det ud til, at vi har fået løst vores problem. Mht. Schutko-stik har vi faktisk fået den "internationale" version med to ben fra Tesla + en adapter med tre ben, som ganske rigtigt bruges i danske stikkontakter. Hvorfor det røde 380 v kraftstik virker, ved jeg ikke, for problemet med jord burde vel være det samme. Men det virker altså. Mht. at få en norsk UMC op fra Tesla i Oslo har jeg spurgt, men det var ikke muligt. Til gengæld så jeg i dag på pisten et reklameskilt fra Booktrysilonline.com, som tilbyder, at man kan prøvekøre en model S i vintervejret. Jeg gættede, at de måske havde en UMC og ganske rigtigt, så nu står min bil til opladning natten over, takket være meget venlig assistance fra firmaet. De får min varmeste anbefaling! I øvrigt er I, der har set denne tråd altid velkomne til at kontakte mig, hvis I får brug for strøm på tur i Danmark. Jeg bor ca. 30 km nord for København og har et kraftstik, der giver ca 50 km/timen. (Se Tlf. Nr. i begyndelsen af tråden).

Tuxedo

Så bra!  Kudos til Booktrysilonline.com, og det motsatte til Tesla Norge som ikke kunne hjelpe.  Når det gjelder det røde adapteret som virket, så er det fordi bak de fleste røde kontakter i Norge står det en lokal transformator som transformerer opp spenningen (og lager sitt eget TN-nett), slik at den kontakten er helt uavhengig av det norske IT-nettet.

fredag

Sitat fra: Elbilblue på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:11
Kære norske venner, tusind tak for de mange gode råd og tilbud om hjælp. Nu ser det ud til, at vi har fået løst vores problem. Mht. Schutko-stik har vi faktisk fået den "internationale" version med to ben fra Tesla + en adapter med tre ben, som ganske rigtigt bruges i danske stikkontakter. Hvorfor det røde 380 v kraftstik virker, ved jeg ikke, for problemet med jord burde vel være det samme. Men det virker altså.

Fint at du fikk det til. Det trengs VIRKELIG noen offentlige type2-ladestasjoner i Trysil. Eller en superlader.

Rød 400V kontakt benytter TN-strømsystemet, som er det samme som brukes i resten av Europa. Så disse bør funke uansett om man er i Norge eller resten av Europa, og uansett om man har norsk eller europeisk UMC.

Det er det norske IT-strømsystemet som skaper krøll med europeisk UMC. Selv om schuko-stikkontaktene vi bruker i Norge er de samme som i Sverige eller Tyskland rent fysisk, så kan det underliggende strømsystemet være IT slik at europisk UMC ikke takler måten disse er jordet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA